Tovább a tesztautóra.

Veteránok szilvesztere

Írta: TesztAuto.hu 2014-01-02 07:00:01

Régi hagyomány, hogy az év utolsó napján a budapesti Városliget mellett, a Közlekedési Múzeum oldalában gyűlnek össze régi autók és gazdáik. Elmentünk körülnézni.

A találkozó eredetileg a Trabant-Wartburg klub óévet búcsúztató rendezvényének indult, de az évek múlásával egyre többen jönnek össze egy vidám, kötetlen tereferére. Annak idején a bulinak úgy volt vége, hogy mindenki végigment az Andrássy úton, aztán a Lánchídon, ez volt a szilveszteri felvonulás. Egy ideje a rendőrök már nem támogatják ezt a programot, ezért felvonulás helyett elvonulás van, kisebb csoportokban. Idén pontosak voltunk: nemrégiben beszerzett Zastava 101-esünkkel már tíz órakor leparkoltunk a Közlekedési Múzeum mellett. A jugó autót nem nagyzolási céllal vettük, elmúltak már azok az idők, amikor ez volt a legdrágább a Merkúr kínálatában. Sokkal inkább azért ültünk ebbe, mert reméltük, hogy nem lesz párja a rendezvényen.
 


Ehhez képest, az első kocsi, amit észreveszünk, szintén egy hasonló Zacskó, igaz, a gyári színéről azt már narancssárgára fényezték át. Kisvártatva a Trabantklub elnöke is megjön, rendhagyó módon egy Zaporozseccel. Hirtelen jellegzetes szag szúr az orromba: ez a kocsi gázos, mormogom. Á nem is annyira, a fényezése például tök jó, mondja a mellettem álló, aztán ő is rájön: nem úgy volt értve a mondat. A gazda, Muczán Gábor szakszerűen elemzi a látnivalót: a halk járás a gázüzemnek köszönhető; benzinnel jóval hangosabb lenne a V4-elrendezésű, léghűtéses szovjet motorocska. A gáz előmelegítését egy, a kipufogóba vezetett szonda biztosítja, ennek köszönhetően a hidegindításhoz sem kell benzin, egyből gázzal roboghat a kis ukrán. A tulaj azt mondja, nagyon takarékos: egyszeri töltés a hátsó ülés mögé rejtett, harminc literes tartályba két hónapig elég. A megtett távolságról nem szólt a fáma.



Az ajtóküszöbből érdekes pöcök áll ki: ahá, mondom, a bölcs szovjet mérnök ide tette az utastér világítás kapcsolóját. De nem, az egy retesz, ha becsukjuk az ajtót, benyomul az ülés sínjébe, így akadályozva meg, hogy a sofőr menet közben előreszaladjon. Rideg szovjet technika. A Zapóval szemben moszkvai rendőrautóvá maszkírozott 2107-es Lada, első ajtaján az orosz rendőrség címerével: Sárkányölő Szent Györggyel.



Nagy-Britanniában a hetvenes években nem volt Zaporozsec, az csak Ausztriáig jutott. De volt helyette Reliant Robin 850 - a „vörösbegy” most kék színben, motorrendszámmal, három keréken feszít. Focimeccsek után nem szívesen hagynánk mondjuk a West Ham ultráinak törzskocsmája előtt, mert látszatra egy erősebb böffentés is fölborítja. A három keréknek egyedül a kedvező adóbesorolás adott létjogosultságot ideig-óráig. Aztán jellegzetes, erősödő kerepelés: Fiat 126p érkezik. Még egy. Aztán még vagy hat. Nem vegyülnek, egy kicsit távolabb állnak meg, éppen ott, ahová a Volkswagen Transporter T3-asok is gyülekeznek – azokból meg eljött legalább harminc. Van itt Doka, platós, jobb kormányos, levetett katonai furgon, de a legtöbbje azért busz, vagy lakóautó. Most már ezeknek is elindult szépen felfelé az áruk, egy-egy szépen megőrzött Westfalia, négykerék meghajtású Syncró vagy a nálunk nem túl gyakori Marco Poló lakóbusz millió fölötti összegekért cserél gazdát. A Transporterek között két egyes Golf leszármazott ácsorog, egyikük valószínűleg a szarajevói TAS-gyárban készült Caddy pickup, a másik egy lerúgott Jetta.



Tíz éve még minden lakótelepi parkoló tele volt velük, ma már, főleg a Caddy kuriózum. Csakúgy, mint a zöld, négyütemű Wartburg Trans pickup, keresőlámpával a tetején. A parkoló másik sarkában W115-ös „állólámpás” Mercik – örök, mint a nyomorúság, bólogat előttük elhaladva az értő közönség. Japán rizsrakétát, francia kanapékat most nem nagyon láttunk, de éppen itt húz el egy Subaru E10 minibusz: Kispók méretű területen három üléssor, belefér egy egész család, mondjuk csomagok nélkül. Mindenféle Fiatok: előbb egy 127-es tűzpiros méregzsák, aztán egy legalább negyvenöt éves, fürdőkád karosszériás 1300-as, végül mindennek tetejébe egy 850 Spider. Utóbbi a hetvenes évek elején szívdöglesztő sportkocsinak számított nálunk, most meg szinte eltűnik a járda mellett parkolva, annyira apró.



Az időjárás kegyes hozzánk, egyelőre nem hozott esőt a reggel még ígéretesen induló, majd egyre inkább elfelhősödő égbolt, ami azért mák, mert bár ide jellemzően nem a FIVA egyes minősítésű autók érkeznek, azért senki nem szeretné, ha elázna a kedvence. Van itt mindenféle autó: angol rendszámú Jaguár szedántól vidáman csillogó, OT-táblás Steyr Puchig széles a választék. És mindegyik körül áll valaki, hallgatja a tulajt: „kilencvennyolcban ástam ki a földből a telek végében”, „egy gazdája volt világ életében, akitől megvettem, azért van ennyire egyben” vagy csak egyszerűen: „az e-bayen ütöttem le, az enyémen kívül nem volt rajta licit”. Ezért szép ez a találkozó: sokan ismerik egymást legalább látásból, a nosztalgiaautósok kasztjának bensőséges ünnepe ez. Egy mexikói Bogár csomagtartójából forró teát mérnek, mellé pogácsát is kínálva, senki nem vesz kettőt: jusson belőle minél több havernek.



Máris itt a dél, gyorsan eltelt a rendezvényre szánt két óra. Még érkezik néhány későn ébredő, de a derékhad már hazafelé készül. Mi is szedelőzködünk. Az egyre foghíjasabb parkolóban rendszáma vesztett, lapos kerekű, de még így is dögös metálzöld Chrysler LHS ácsorog, neki igazán ünnep ez a nap. Visszagondol a daliás időkre amikor még a most körülötte keringő autókkal volt tele az utca, ő meg büszkén tolta köztük előre krómozott hűtőrácsát. Ha valahogy megérhetné itt a jövő év végét, talán valaki rá is felfigyel és nosztalgiaautóként újra róhatná az utakat ő is.

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31