Tovább a tesztautóra.

Citroen DS3 Cabrio menetpróba

Írta: Szeifert Richard 2013-02-25 09:00:01

Az autógyárak az utóbbi években egyre több olyan modellel jelennek meg a piacon, amiket még maguk sem tudnak egyértelműen bekategorizálni. Ezek a réspótló modellek, amelyeket egy vadonatúj szegmens felállításával próbálnak eladni.

Szükség van-e prémium modellekre a kisautók között? Úgy tűnik, hogy igen, és ezt a Citroennél is tudják! Mi bizonyítja ezt? Az a 200 ezer darab DS3, amit 2010 óta eladtak. Igen, egy olyan modellről beszélünk, ami kicsit elüt egy mezei C3-tól, miközben alkatrészei jelentős hányada megegyezik azzal. Jópofa kis járgány, amibe akár 207 lóerős turbómotort is választhatunk, a futóműve az egyik legzseniálisabb a szegmensben, ráadásul a DS3-ban végre tetten érhetjük a francia gyártó évtizedekkel ezelőtt eltűnt kreatív énjét. Hogy kicsi belülről? Igen, de ezt nem a kétméteres lakliknak tervezték, hanem az 1,60 magas szépségeknek, akik még tűsarokban is könnyedén elférnek benne. Nem túl nagy a csomagtér? Ezzel vitatkoznék egy kicsit, ugyanis 286 liter bőven elegendő kell, hogy legyen még egy nagy bevásárláshoz is. Honnan tudom? Mert kipróbáltam. Szóval praktikus autó a maga módján a DS3, az élvezetes erőforrásokkal pedig igazi utcai vagány. Az a tény pedig alátámasztja az iménti elmélkedésemet, miszerint a DS3 vásárlók 73 %-a először ül be Citroenbe – vagyis, ennek a modellnek köszönhetően választják a francia márkát. Szóval, kellett a prémium kisautó, ne is vonjuk kétségbe!




Mint azt már említettem is, 2010 óta van a Citroen kínálatában a DS3. Vagyis rövid fejszámolás után kijelenthetem, hogy idén elérkezett a szokásos, 3 évente rendezett ráncfelvarrás ideje. Vagy mégsem? A francia szakemberek egyelőre még nem nyúltak úgy hozzá az autóhoz, viszont egy újabb variánssal ismét a figyelem középpontjába tették a kis prémium vasat. Ez a Citroen DS3 Cabrio.



Spanyolország még télen is gyönyörű. Süt a nap és helyenként 20 fokot mutat a hőmérő. Így azért könnyű elviselni a zimankót, szívesen cipelném ezt a terhet én is. Így februárban mondjuk elég vicces lenne egy nyitható tetejű autóval közlekedni a havas, vagy csak latyakos utakon, teszem azt, például Franciaországban. Érezték is ezt a Citroennél és e helyett inkább a napfényes Valenciába invitáltak minket, hogy kipróbáljuk a DS3 Cabriót. Nagy ötlet volt, hiszen így tényleg nyitott tetővel lehetett furikázni, anélkül, hogy megfagynánk, vagy éppen szénné sülnénk. De egyelőre még maradjunk az első találkozásnál, vagyis amikor a tető még a helyén van!



Akárhogy is nézem, ez bizony egy sima DS3! Nem, nincs semmi baj a látásommal, de ha nem a faránál kezdjük az autó mustrálását, akkor bizony csukott tetővel szinte lehetetlen megkülönböztetni fémtetős testvérétől. Aztán ahogy megyünk hátrafelé, még mindig semmi, de amint odaérünk a tomporhoz, egyértelmű lesz, hogy ez a Cabrio. Eltűnt ugyanis a hátsó ablaktörlőlapát, szépen feszül a ponyva, kifejezetten dögös az új, 3D hatású lámpa, és… Hoppá! Ez mi? Hirtelen úgy láttam, mintha nem is lenne csomagtér-fedél, bár, ezt a kis csapóajtót túlzás is lenne annak nevezni. Még el sem indultam, és kapásból két dolgot találtam, amit nem igazán gondoltak végig a mérnökök! Vagy ne is foglalkozzunk a mögöttünk történő dolgokkal akkor, amikor szakad az eső? Oké, egy kabrióval nem akkor kell menni, amikor jön az égi áldás, ez még nem is olyan óriási hiányosság. Az viszont, hogy egy egyébként említésre méltó, 245 literes térfogatú csomagtartó gyakorlatilag használhatatlanná válik, az azért feltűnő! Vagy ezzel az autóval ne a hétvégi bevásárlást intézzék? Tudom, most egy kicsit magam vágom arcon, de a Citroen védelmére elmondom, hogy sikerült egy, a repülőgépek fedélzetére felvihető kézipoggyászt és egy közepes méretű sporttáskát betuszkolnom a kis résen. Szóval, ha valaki nagyon akar, akkor tud ide pakolni!



Menet közben viszont eszembe sem jut, hogy milyen a csomagtér nyílás, vagy hogy nincs hátsó ablaktörlő lapát. Egyszerűen jól esik, hogy süt rám a nap, miközben azon mélázok, hogy nemrég még a vastag téli kabátom is kellett, most meg nyitott tetővel flangálok a kimondhatatlan nevű települések között. Az pedig csak később derült ki, hogy 120 km/h-s sebességig bármikor kinyithatom a tetőt. Három állása van egyébként: az elsőnél olyan, mintha egy hagyományos tetőablak nyílna ki, ezután egészen hátulra csúszik a szélvédőig, majd az utolsó állás, amikor ráereszkedik a csomagtér-fedélre. Hogy ez nem túl jó ötlet, mert ilyenkor nem lehet bepakolni hátra!? Nos, ilyenkor is használhatjuk a csomagtartót, ugyanis, ha megnyomjuk a nyitógombot, akkor a tető automatikusan a második állásba húzza magát. Apró figyelmesség, de itt megvan! Ha már a tetőnél járunk, a mai kor divatjának ellentmond némiképp, hogy nem fémből van. A jó minőségű vászonból készült fejfedő ráadásul több rétegből áll, és a gyár szerint garantáltan vízhatlan. Ez azonban csak az egyik pozitívum, de nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a tetőmozgató mechanizmus és a több ponton is megerősített karosszéria ellenére mindössze 25 kilót szedett fel a Cabrio. Három különböző tetőszínből válogathat egyébként a jövendőbeli tulajdonos, 7 különböző fényezésből, 6 belső dizájnból és 7 felniből – szóval, itt is megmaradt a ”mezei” DS3-nál is elérhető egyedi választási lehetőség.



Ha már szóba kerültek a merevítők, annyi még hozzá tartozik a történethez, hogy amikor teljesen lenyitjuk a fedelet, azért érezhető, hogy eltűnt a tető. Főleg a belső visszapillantó tükrön látszik, hogy jobban rezonál minden egyes útegyenetlenségen, mint amikor behúzzuk a vásznat. Nyilván ha merevebb lenne a kasztni, akkor többet is nyomna a mérlegen, de hangsúlyozom, így sem vészes! Ami viszont szerencsére változatlan maradt, az a gokartszerű futómű. Egyszerűen lelökhetetlen az útról a DS3 Cabrio! Az autó sarkaiba pakolt kerekek mindig pontosan tudatják velünk, hogy merre megyünk, és mi is úgy dirigálunk a pontos kormánnyal, ahogy akarunk. Ehhez persze kell egy jó motor is, ami szerencsére már szintén adott volt a mezei DS3-akban is. A tesztautók mindegyikét az 1,6 literes, 156 lóerős, turbós benzines aggregát hajtotta. Szinte észre sem venni a plusz 25 kilót, ráadásul nyitott tetővel még jobban lehetett élvezni a kipufogó kicsit karmos hangját. A 6 fokozatú manuális váltó továbbra is az egyik legjobb francia szerkezet: rövid úton jár és pontos. Ahogy egy ilyen penge kisautóhoz illik.



A csúcs erőforrás, vagyis a 207 lóerős motor nem lesz elérhető a DS3 Cabrióban, az megmarad a DS3 Racing privilégiuma. Ellenben a 156 lóerős turbómotor mellett választható még a 120 lóerős, ugyancsak 1,6-os, de szívó benzines aggregát. A dízel kedvelőknek pedig ott van az e-HDi motor, 90 lóerővel. Jó hír, hogy ez az erőforrás rövidesen manuális váltóval is elérhető lesz nemsokára, illetve rövidesen az új, 1,2 literes, 3 hengeres benzinmotor is bekerül az autóba, méghozzá 82 lóerős teljesítménnyel. A DS3 Cabrio ára egyelőre még nem ismert, de tavasszal, mire megérkezik az autó hozzánk is, addigra természetesen lesz hivatalos vételár is.



Hogy kikkel konkurál a DS3 Cabrio? A fazon alapján egyértelmű, hogy a Fiat 500C, valamint a Mini Cabrio vadászterületére érkezik.Tudom, egy kissé unalmas néha az állandó teljesítményhajhászás, de, szerintem egy igen komoly fegyvertény lenne, ha a már említett, 207 lóerős turbómotor is választható lenne a Cabrióba. Mindezt azért is hoztam fel, mert a fémtetős DS3-ak 30%-át is az erősebb, vagyis feltöltős motorokkal vették meg. Tudom, ez valószínűleg a 156 lóerős egységre vonatkozik, ám ha megnézzük a konkurenseket, bizony ott vannak ennél combosabb erőforrások. Vegyük például a Fiat 500C Abart Competizione-t, ami kapásból 160 lóerős, míg a Mini John Cooper Works Cabrio 211 lóerős motorral paprikázza fel a hangulatot. Azt gondolom nem is kell külön hozzá tennem, hogy a kinyitott tetőn keresztül a szépen daloló kipufogó milyen vérpezsdítően hat az érzékszerveinkre és így a hangulatunkra is, márpedig ezeknél a kis vadócoknál ez is újabb élvezeti faktort jelent. Ha a másik oldalról nézem a dolgot, nyílván ezek ára már bőven több mint amennyit a józan eszünk elfogad egy ilyen méretű autónál, de ettől lesznek ezek igazán különlegesek. Természetesen az is igaz, hogy nem szabad elpuffogtatni az összes lőport az elején, vagyis, elképzelhetőnek tartom, hogy később esetleg elkészül a DS3 Cabrióból is egy Racing változat, amibe bekerül a nagyobb ménesű 1,6-os. Az a motor, ami egyébként a Mini-ben is dolgozik. De, ezek csak az én képzelgéseim, maradjunk a realitás talaján! Egyre több helyen ellenőriznek minket, így a plusz lovakat lassan tényleg csak a versenypályák nyílt napjain próbálhatjuk ki, márpedig egy nyitható tetejű autó nem oda való. Ráadásul, akik tényleg száguldozni akarnak, inkább a hagyományos tetős variánsra voksolnak – főleg a kasztni merevsége miatt. De, szerencsére vannak még olyan maximalista emberek, akik nem is a száguldozás miatt, hanem egyszerű birtoklási vágytól vezérleve gurítanak be a garázsba ilyen kis méregzsákokat, akár nyitható tetővel is.



Rövid tesztelés után viszont úgy érzem, a DS3 Cabriónak, újdonságként megvan minden esélye, hogy komoly ellenfélként álljon az említett két modell mellé. Még úgy is, hogy helyenként nem lett tökéletes. De melyik réspótló modell az?



Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31