Tovább a tesztautóra.

Volvo XC60 D4 FWD

Írta:
A fronthajtásos szabadidőautó jó dolog. Egy ilyen kocsival ugyanis nagyjából csak akkor hagyjuk el az aszfaltot, amikor vidéki, vagy külföldi utunk közben a kutya/gyerek/anyós elkezd vonyítani, hogy pisilnie kell, és ilyenkor gyorsan keresni kell a pusztában egy félreeső helyet.
Hirdetés
„Ki az az őrült, ki Trabantra vágyik,
talán csak egy múzeum.
Kerüljön inkább valamivel többe,
manapság ez a minimum.”


A KFT zenekar legendás dala jutott eszembe az autót próbálgatva. Csakhogy ugye a Volvo nem valamivel kerül többe a tucat-autónál, hanem sokkal. Nagyon sokkal. Ennek a fronthajtású, D4-es motorral szerelt, Momentum felszereltségű XC60-nak 10.680.000 pénz az ára. Ezért alapból megkapjuk a City Safety koccanásgátló rendszert ami 50 km/ó alatt vészfékezést hajt végre az ütközés elkerülése vagy erejének csökkentése érdekében, és egy rakás rövidítést, amik a biztonságot szolgálják.

Tesztautónkban található biztonsági kütyük

ABS - blokkolásgátló
CITY SAFETY koccanásgátló rendszer
EBD - elektronikus fékerő-elosztó
DSTC - dinamikus menetstabilizáló rendszer
ROPS - védelmi rendszer borulás esetén RSC borulási stabilizáló rendszerrel
TSA - utánfutó stabilizáló rendszer
WHIPS - ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelem




Aztán jön még egy rakás feláras cucc, például a BLIS - holttérfigyelő információs rendszer 175.000 Forintért, valamint a „Ráfutásra figyelmeztető rendszer adaptív tempomattal, automatikus fékezéssel és gyalogos felismeréssel” fantázianevű elektronika, ami mondjuk nagy királyság, de ára is van. Egészen pontosan 630.000 Forint. Vagy itt van egy másik nagyon vagány dolog, a „Sávelhagyásra, ütközésre és elalvásra figyelmeztető rendszer, táblafelismerővel és automatikus fényszóróval” 205.000 Forintért. Ez több, mint 1 millió, és kizárólag olyan dolgokat csinál, ami pár éve még kizárólag a sofőr dolga volt, és teszem hozzá, továbbra is a sofőr felelőssége. Persze sokat segítenek ezek a cuccok, de nem tévedhetetlenek. A táblafelismerőt egy egyszerű reklámtábla is át tudja verni.



Mit kapok ugyanennyiért?

Például egy Q3-as Audit. Ugyan Lőrincz kolléga tesztalanya kisebb valamivel, mint az XC60, de ez erősebb, összkerekes, és a váltója is sokkal jobb. Nézzük mit írt róla:


"Valószínűnek tartom, hogy a világ minden országában tapasztalható a jelenség, hogy az emberek kicsit többet akarnak mutatni, mint amennyijük valójában van. Tisztában lehetnek ezzel az autógyárak is, nem véletlen tehát – de nem ez az elsődleges ok -, hogy egységes márkaarculat kialakítására törekszenek, így aztán a különböző méretkategóriájú modelleket sikeresen össze lehet keverni, ha csak hanyagul pillantunk rájuk. Nem lóghatott ki a sorból a Q3 sem, nagynak, nagyobbnak kell mutatnia magát a valós méreteinél, ugyanakkor nem szabad középső testvére, a Q5 babérjaira törnie"

A teljes tesztet itt találjátok.




Maga az autó egyébként hiperkényelmes, hihetetlenül tágas, nyugodtan mondhatom, hogy ideális családi autó. Persze a világnak azon a felén, ahol az átlag családnak nem okoz gondot megvenni egy tizenvalahány milliós vasat. Természetesen alapáron járnak az ISOFIX bekötési pontok, de extraként még a hátsó ülésbe integrált dupla gyerekülést is vehetünk, aminek az ára 85.000 Forint. Tárolórekeszből van elegendő, a hifi teljesen átlagos, de van hozzá távirányító, van 3,5-es jack bemenet és USB csatlakozó, és bárhová nézünk, nem kapjuk el a fejünket, mintha Kiszel Tünde szemöldökszedését látnánk. Nagyon kulturált a belső tér.



A 163 lóerős D4-es dízelmotor elképesztően húz. Sajnos ez egyben negatívum is, mivel igencsak rángatja a fronthajtás miatt a kormányt a 400Nm-es forgatónyomaték. Ez az összkerékhajtású verziókban kevésbé kellemetlen, hiszen erőteljes gyorsításkor ott a hátsó tengelyre is jut nyomaték, és a kevesebb nyomaték elöl, valamint a hátulról is jövő hajtás kellemes összhangot alkotnak. Itt, ebben az autóban ezt sajnos meg kell szokni, érdemes kanyarban óvatosabban gyorsítani, és akkor nem lesz baj.



Tesztautónk fronthajtású, de mint azt a bevezetőmben említettem, az összkerékhajtású szabadidőautókat nagyon ritka esetben használják ki. Van ugyan pár ritka eset, amikor közúton is jól jön a négy hajtott kerék – mint a minapi nagy havazás – de ezt leszámítva nincs igazán szükség rá. Csak extra súly és mechanikai ellenállás, azaz fogyasztásnövelő tényező. Egy ilyen autó fronthajtással is tökéletes utazótárs, ráadásul a fentebb említett elektronikák olyan kényelmessé teszik a hosszú utat, amiről pár éve még csak álmodtunk. Autópályán beállíthatjuk a tempomatot a kívánt sebességre, és innentől csak kormányozni kell. Ha valaki fékez előttünk, a Volvo is fékezni fog, amikor eltűnik az akadály, akkor pedig visszaáll a beállított sebességre. Ez egy esetben kíván még fejlesztést. Előzéskor. Amennyiben ugyanis utolérünk egy autót, a számítógép elveszi a tüzet. Indexelünk az előzéshez, és átsorolunk a belső sávba. Mi történik? Az, hogy csak az előttünk haladó autó sebességével sorolunk át, és amikor már a radar nem lát előttünk semmit, akkor kezd el gyorsítani a kocsi. Radar nélkül ez viszont úgy néz ki, hogy már kisoroláskor nyomjuk a gázt. Elsőre elég kellemetlen érzés volt, de pici gázadással ez is megoldható.



Azért nem hagyott minket nyugodni a kisördög, és kivittük Hófehérkét kicsit a játszótérre. Sárban nagyon érződik a hátsó hajtás hiánya, közel sem mozog olyan fürgén, mint összkerekes társai. Extrém körülmények közé semmiképpen ne vigyük az autót, de sáros földúton nem lesz vele baj. Emellett 23 centis hasmagassága is mutatja, hogy az átlagos körülményekhez képest többre képes. Az Autómánia videójában többek között terepen is kipróbálják az XC60-at.



A végére hagytam a számomra legmeglepőbb dolgot. Ez az utasokkal együtt 1,9 tonnás vas mindössze 7,5 litert fogyasztott. Ez több, mint jó. Ez egyszerűen kiváló. Persze ezt normális vezetési stílussal értem el, nem hajszoltam a gépet. Próbáltam felvenni a hagyományos családapa stílusát, és úgy néz ki sikerült. Ráadásul meg is szerettem ezt a bálnát, de továbbra sem tetszik az ára. Vagy az életszínvonalam:).

Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

  • TheSaint
    2013-01-17 13:33:07
    "Ugyan elfogult vagyok, mert jómagam is Volvo-t hajtok, de nekem ez akkor sem kell. Divatkocsi. Persze a jobb fajtából. Nekem sokkal jobban bejön az XC70. Kár, hogy leállt a gyártása... :("

    Még gyártják az XC70-et ;)

  • Saresz
    2013-01-16 19:17:05
    Ugyan elfogult vagyok, mert jómagam is Volvo-t hajtok, de nekem ez akkor sem kell. Divatkocsi. Persze a jobb fajtából. Nekem sokkal jobban bejön az XC70. Kár, hogy leállt a gyártása... :(

  • Pisti
    2013-01-16 15:32:37
    Az árát leszámítva tényleg kellemes jármű. Én is mentem már ilyennel, és az volt a meglepő, hogy mennyire minőségi benne minden. A felhasznált anyagoktól elkezdve az érzetig minden a minőséget sugallja. Tényleg jó autó és sokkal szebb is az XC90-nél.
    A biztonságáról pedig legendák születnek. Találtam hozzá egy Euro NCAP töréstesztet is ajánlom a kedves olvasók figyelmébe!



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX

Europe/Budapest => Europe/Budapest => CET => 09:11