Tovább a tesztautóra.

Karomparádé – Új Peugeot 208 Blue HDi teszt

Írta: Szeifert Richard 2016-04-28 13:00:01

Furán hangzik, de ha vezetési élményre vágyunk csak, s épp nem tetszik a felspoilerezett sportverzió, akkor érdemes kipróbálni a második legerősebb változatot. Még akkor is, ha az dízel. A megújult Peugeot 208-asnál például pont ez a helyzet

Érdekes, hogy mennyit változtak az igények a 80-as évek óta. Akkor még nem zavart senkit, ha betonkemény volt egy GTi futóműve, ha hiányzott belőle a klíma, vagy hogy éppen csak 3 ajtón keresztül lehetett megközelíteni a belteret. Ma már elvárják, hogy egyszerre legyen komfortos, ugyanakkor sportos a felfüggesztés, ne izzadjanak bele a gyorshajtásba és igényelnek legalább plusz két hátsó nyílást, hogy ne kelljen tornamutatvány, amíg becsusszannak a második sorba az utasok. Ha ez utóbbi a legfontosabb szempont, akkor a mai hot hatchek közül ugyan akad egy-két kivétel, de a Peugeot-nál például legalább egy 308-asba kell beülni ezért. A 208 GTi ugyanis továbbra is három ajtós.


Szerencsére van megoldás azoknak is, akiknek elég a 208-as, ugyanis a nemrég frissítésen átesett kisoroszlánt néhány új kiegészítővel elég látványossá lehet varázsolni. A tesztautóra megrendelt Lime yellow csomag és a matt fényezés szerintem telitalálat. A zöld elemeket ugyanis szerencsére pont olyan mértékben adagolták, hogy az még nem tűnik gagyinak, ellenben szó szerint hoz egy kis színt az amúgy vidám kisautóra. Belül is pont annyi helyen díszeleg a lime, hogy ne legyen hányingerem. Szóval, ha valaki okosan használja az opciós listát, akkor elég egyedi lehet az autója.


Joggal vetődik fel a kérdés, hogy ennyi elég-e a GTi feeling eléréséhez. Nos, ez tudom megítélés kérdése, de mivel a 208-as sportváltozata igazából alig különbözik mezei testvéreitől, néhány látványelemnek köszönhetően atletikus hatású lehet bármely 208-as, miközben legalább ugyanolyan rejtőzködők is lehetünk. Ugyanis legfeljebb csak akkor tűnik fel az autóstársaknak, hogy nem egy alap géppel van dolguk, amikor egy pillanat alatt köddé válik a látótérből. És bizton állíthatom, nem csak a GTi képes erre, hanem cikkem szereplője, a 120 lóerős turbódízellel hajtott verzió is.


A Peugeot 208 GTi-t már többször is próbáltam, így van összehasonlítási alapom. Bár papíron jóval erősebbnek és gyorsabbnak tűnik a sportváltozat, ha ügyesen kihasználjuk a dízelmotor nyomatékát, hasonló vigyor ülhet az arcunkra. Ugyan a benzines ménes is jól kiautózható, de ha nagyot akarunk lépni, érdemes megpörgetni és visszagangolgatni. Ezzel szemben az öngyulladós erőforrás alacsonyabb fordulatról tol, szóval egy-egy előzéshez nem kell feltétlenül a váltóhoz nyúlni. A legnagyobb különbség azonban kétségkívül a benzinkúton lesz a két modell között. Hasonló vezetési stílus mellett ugyanis az 50 literes üzemanyagtartály előbb apad ki a GTi-ben. Jóval korábban.


Természetesen tisztában vagyok vele, aki dízelt vesz, azt nem feltétlenül érdekli a 0-100-as gyorsulás, sokkal inkább a nagyobb hatótáv és az alacsony fodulaton éledő nyomaték. Csak azért hasonlítottam össze eddig az új 120 lóerős Blue HDi motorral hajtott 208-ast a sportverzióval, mert szerintem a GTi mellett ez a második legélvezetesebben vezethető kisautója a Peugeot-nak. Mindössze arra akartam utalni, nem baj, ha valakinek más igényei vannak, nem kell feltétlenül lemondani a sportos beállítottságról. Nyilván nem ez volt az elsődleges szempont az új motorcsalád kifejlesztésekor, de ettől még tény, az alig több mint 1,1 tonnás kasztnit szinte repíti ez az öngyulladós aggregát.


Nem kell azonban állandóan vezérnek lenni. Szerencsére ebben is partner az erőforrás, nem köhög alacsony fordulaton és elég szerényen kortyol az üzemanyagtankból is, ha nem csiklandozzuk sokat a gázpedált. Egyedül azt lehet a szemére vetni, hogy lassan éri el az üzemi hőfokot, ami egyébként jellemző modern gázolajos tulajdonság. Amúgy ha már bemelegedett, az egyébként is kellemes motorhang még csendesebbre vált – a frissített 208-asban jól dolgoztak az akusztikai szakik. Sőt, a futómű felől is csak a rossz minőségű úton jönnek zajok, de pont csak annyi, hogy tudjuk, nem alólunk esett ki egy alkatrész, egyszerűen csak az aszfalt ilyen. Dirigálni pedig nem csak a motor, hanem a kormány miatt is élmény az autót. Tudom, sokaknak herótja van ettől a kisméretű volántól, de nekem tökéletesen beállítható, nem takarja ki előlem a műszereket, ráadásul nagy gegnek tartom.


A frissítés annyira pár részletet érint csak, hogy igazából kétszer kell odanézni, hogy egyszer észrevegyük, melyik is a ráncfelvarrott verzió. Természetesen a lámpák itt is kisimultak, a popsin egyértelműbb, hogy oroszlánkarmokat formáz a hátsó lámpa és természetesen a lökhárítók is átalakultak egy kicsit. Belül szinte változatlan maradt a 208-as, itt mindössze az üvegtetős változatokhoz kínált fénycsík a nóvum. Új színek, felnik és a már említett dizájn csomagok kerültek bele még az aktuális 208-as prospektusába. Biztonság terén az automatikus városi vészfékezőrendszer, az alulkormányozottság kontroll és a kanyarfény jelentik az újdonságot. Természetesen a motorkínálatot is átfésülték. Ezentúl elérhető az 1,2 literes, 110 lóerős, 3 hengeres turbós benzines erőforrás, akár 6 fokozatú automataváltóval is. Az öngyulladós aggregátok pedig mind Blue HDi technológiásak.

Érdekes, hogy...

A Peugeot SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszerének köszönhető, amit az adalékolt részecskeszűrő elé épít be autóiba, hogy a BlueHDi motorok akár 90%-al kevesebb nitrogén-oxidot puffognak a levegőbe. A szén-dioxid kibocsátás mértékét pedig valós körülmények között is mérték. A PSA-csoport ugyanis 3 modelljét is alapos tesztelésre küldte. Így egyebek mellett egy 120 lóerős Peugeot 308 BlueHDi is vizsgázott, hogy valós körülmények között milyen fogyasztás érhető el vele. A méréseket a Transport & Environment nevű független szervezet előírásai szerint végezték, nyilvános közforgalmi utakon, Párizs közelében. A tesztút (25,5 km lakott terület, 39,7 km országút, 31,1 km autópálya) alatt életszerű körülményeket reprodukáltak, vagyis ment a légkondi, változott az utasok és a poggyászok tömege, és a legkülönfélébb utakon mentek. Az RDE (Real Driving Emissions – „Valós fogyasztási adatok”) elnevezésű európai projekt mintájára az üzemanyag-fogyasztást egy gépkocsiba szerelhető mobil eszköz segítségével mérték. A Bureau Veritas nemzetközi minőségellenőrző-iroda felelt a hitelességért. A 308-as végül 5 literes fogyasztást produkált, ami pontosan annyi, mint amit az ügyfelek is közöltek. Korábban nekünk is 5,1 literre jött ki a Peugeot 308SW fogyasztása ezzel az erőforrással.



Úgy gondolom, érthető, miért nyúltak csak nagyon óvatosan a Peugeot 208-ashoz. Személy szerint kifejezetten örültem, hogy megmaradt a kisméretű kormány és a magasan trónoló műszeregyüttes, annak ellenére, hogy sokan morogtak miatta. Helykínálatban ugyan továbbra is hozza az átlagot az autó, de tánctérre azért senki se számítson. A váltóbot mozgása pedig továbbra is elég esetlen sajnos, ami egy kicsit ront a pozitív összképen. Ettől persze nem nehéz összeszokni a megújult Peugeot 208-al. Így aki a 80-as években netán 205 GTi-t hajtott fiatalként, az megtalálhat hasonló tulajdonságokat az új leszármazottban is. Még akkor is, ha éppen nem a híres hárombetűs rövidítés van rajta és hátulra is külön ajtókon lehet bejutni.



  Műszaki adatok: Peugeot 208 1.6 Blue HDi Allure  


- még több (részlet)kép a jobb oldalon a Képgalériában!

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31