Tovább a tesztautóra.

Kérem becsomagolni, elvitelre! - Suzuki SX4 S-Cross teszt

Írta: Szeifert Richard 2013-09-23 16:30:01

Ezt nem egészen így akarta a Suzuki. De ennek így kellett lennie. Különben ki figyelne fel arra a névre, hogy S-Cross?

Nem olyan hangzatos, mint a Kizashi és nem is olyan mókás, mint a Splash. Viszont ha itthon kimondjuk azt, hogy SX4, mindenki tudja, hogy a Suzukiról beszélünk. Márpedig ehhez a névhez illik ragaszkodni egy olyan piacon, ahol a legtöbb visszatérő vendég az emlékei és a megszokásai alapján választ új autót. Ezért szerintem helyesen döntöttek a Suzuki kreatívjai, amikor az újdonságot SX4 S-Crossra keresztelték.



Bolla Gyuri a legfontosabb dolgokat már elmondta a Suzuki újdonságáról múlt héten, de azért a rend kedvéért nézzünk néhány infót a régi-új autóról. Bár a név részben azonos a nálunk már jól ismert SX4-el, az S-Cross valójában egy alaposan megnőtt, igazi crossover lett. 15 centivel hosszabb a kasztni, tízzel nőtt a tengelytáv és még széltében is egy centivel több lett. A csomagtartó alapesetben 430 literes, szemben a sima SX4 270 literjével. A két állásban rögzíthető hátsó támláknak köszönhetően egyébként tovább növelhető egy tízessel a puttony mérete. Így ha teljesen függőlegesbe állítjuk az üléstámlát, akkor 440 liternyi lesz az űr. Ha pakolni akarunk, akkor ledöntött ülésekkel 875 literes a tér, ám ha valaki a plafonig megtömi az autót, akkor 1269 litert használ ki.



A motorkínálat kétféle egyhatosból áll: a 120 lóerős és 156 Nm nyomatékot biztosító benzines 5 fokozatú manuálissal, vagy CVT automatával kapható, amit egyébként a kormányon elhelyezett fülekkel is vezérelhetünk. A dízel ugyancsak 120 lovas, viszont az Otto motornál kétszer nagyobb, 320 Nm nyomatékot biztosít. Itt nincs automata, a manuális váltó viszont 6 gangos. Mindkét erőforráshoz választható összkerékhajtás, a benzines verzióban pedig akár a CVT váltóval is lehet párosítani. Ezt tudtuk eddig, minden mást kiismerni viszont egy hetem volt.

Új pályán

A Suzuki SX4 S-Cross az itthon már jól ismert Nissan Qashqai kategóriájában indul. Bár a Nissanhoz kétliteres benzines, valamint 1,5-ös és 2,0-es turbódízel is választható, most az 1,6-os benzinmotoros változatokat hasonlítom össze. Mivel a Qashqai alaperőforrásához nem lehet négykerékhajtást választani, ezért az SX4 S-Crossból is a kétkerekes modellt veszem alapul, annak ellenére, hogy tesztautónkban benne volt a 4X4-es rendszer.

                                  Suzuki SX4 S-Cross 1,6 4X2             Nissan Qashqai 1,6 

Hosszúság (mm):                      4300                                             4330
Szélesség (mm):                       1765                                             1780
Magasság (mm):                       1575                                              1615
Tengelytáv (mm):                      2600                                              2630
Csomagtér (l):                 430/440/875/1269                               410/1515
Hengerűrtartalom:                 1586 cm³                                        1598 cm³
Teljesítmény:                        120 LE/6000                                  117 LE/6000
Forgatónyomaték:               156 Nm/4400                                 158 Nm/4400
Önsúly:                                   1085 kg                                         1297 kg
Gyorsulás (0-100 km/h):           11 s                                              11,9 s
Fogyasztás (vegyes):         5,5 l/100 km                                    6,2 l/100 km
Alapár:                                 4.980.000 Ft                                   3.990.000 Ft
                                                                                           (akciós ár, Visia RED)


Mindenféle külső elemezgetések helyett inkább azt mondom el, hogyan fogadják az SX4 S-Crosst az utcán. Ekkora sztár még nem voltam az utakon, mint az eltelt hét napban. Már rögtön az első este jött az első input. Egy gyorsasági motor elég nagy tempóval húzott el mellettem, majd hirtelen lelassított és bevárt. Ezután a srác fél kezét a combjára tette és elkezdte vizslatni az autót. Mivel egy igen jól felszerelt darabról beszélünk, érthető, hogy volt mit nézni. Xenon, krómbetétek, nappali menetfény, sötét színű felnik, Medvebarna gyöngymetál szín. Szóval éppen ott tartottam, hogy többet nézett az autóra a motoros, mint az útra. Gondoltam én is lecsekkolom milyen gépen ül, mert szinte biztos voltam benne, hogy egy dologban hasonlít egymásra a két járgány. És valóban, egy Suzuki nyergében ült a kíváncsi közlekedő. Végül egyezményes jellel tudatta velem, hogy tetszik amit lát.



Szerintem már ez az egy történet is sokat elárul, de ettől még nem hiszi magát senki a legnagyobb ásznak, viszont a következő napokban újabb élményekkel gazdagodtam. Nemsokára említek még néhányat, de előtte mesélek még egy-két dolgot arról az autóról, amit megcsodáltak. A gépháztető alatt az 1,6 literes benzinmotor dolgozik, tehát 120 lóerő és 156 Nm várja a parancsaimat. Bőrbe borították az üléseket, napfénytető enged be több fényt az utastérbe, start/stop rendszer mérsékli az erőforrás étvágyát, kulcs nélkül lehet bejutni az autóba és gombbal indítható a motor. Két fokozatban fűthetők az első fotelek, radar jelzi, hogy mennyi hely van még elöl és hátul, de akad itt még tempomat és sebességhatároló is. Szóval, már elsőre is látszik, hogy több olyan extra került bele az S-Crossba, amiről 10 éve még nem is gondoltuk, hogy egy Suzukiban megtaláljuk. Mindezek ellenére mégsem érzem úgy, hogy egy űrhajóban ülnék, vagyis minden extra ösztönösen használható. Még az AllGrip névre keresztelt négykerékhajtási rendszer programjait és könnyű kiválasztani, amit megörökítettünk egy videón is.



Könnyű megtalálni a jó üléspozíciót, köszönhetően annak, hogy a kormány és az ülés is elég széles határok között állítható. A pedálok vajpuhán működnek, a váltó pedig az egyik legjobb szerkezet, amivel dolgom volt. Rövid úton jár és nagyon pontos. A kormányzás is tetszik, a futómű pedig pont úgy lett hangolva, hogy eszembe sem jut egy pillanatig, hogy ez egy crossover. Pont annyira feszes, hogy akár sportosan is lehessen kanyarogni az autóval, viszont annyira lágy, hogy az úthibákat ne érezzük minden egyes csigolyánkon. Minden adott tehát egy nyugodt autózáshoz, de ha valaki éppen dilibogyót vett be, akkor sem fog csalódni. Persze, tudomásul kell venni, hogy ez egy 1,6-os benzinmotor.



Az, hogy minden utcasarkon felismerik a Suzuki emblémát, nem véletlen, hiszen nálunk ez a népautó. Az S-Crosst viszont annyira megnézik, mintha legalább egy Bentley lenne. Autókból mutogatnak át férfiak és nők, akik éppen a mellettük ülőknek magyarázzák, hogy mivel haladok el az orruk előtt, a Suzukis tulajdonosok pedig egyszerűen majd kiesnek autójukból. A Hungaroringen viszont két VW rajongó férfi vett gyorsan körbe, amikor kolléganőimnek segítettem cuccokat vinni oda. Gyorsan ki is faggattak az autó minden paraméteréről, sőt, még fotót is készítettek róla. A történet tényleg akkor lett kerek, amikor elmondták, hogy a hétvégi Volkswagen napra készülődtek éppen, méghozzá a klasszikus VW-ket rendezgették, amikor meglátták, hogy mivel jövök. Két kedves ismerősöm közül az egyik pedig csak annyit mondott, hogy meg tudná szokni. Szóval, feltűnő jelenség az utakon az S-Cross, így akik kerülnék a feltűnést, azoknak nem biztos, hogy ez az autó a legjobb választás.



Akiknek nem az utóbbi 5-8 évből van Suzukijuk, azok értik, miért mondom, hogy nem volt ennyire jó nyomaték leadású benzinmotorja a vállalatnak. Egészen elképesztő, hogy dízeleket megszégyenítően alacsony fordulaton is lehet haladni az S-Crossal és közben nem dadog a motor. Ha a sofőr jó diák módjára elkezdi követni a fedélzeti computer utasításait, akkor egy idő után megszokja, hogy elég korán feljebb lehet kapcsolni. Vagyis, hamar elfogy az öt fokozat, de nem baj! Már 55 km/h-nál megkapjuk az instrukciót, hogy tegyük ötödikbe a váltót és gond nélkül elporoszkál az autó. Ha gázt adok, akkor szépen fokozatosan elkezd gyorsítani az erőforrás, nyoma sincs a korábbi benzinmotorokra jellemző gyengeségnek alacsony fordulaton.



Ám ha valakit nem érdekel a spórolás, mert éppen sietős a dolga, akkor érdemes jó alaposan kihúzatni minden egyes gangot, ugyanis ez az aggregát is felül kezd el igazán dolgozni. Körülbelül 4000 környékén vesz egy nagy lendületet és szépen leforog szabályzásig. Az egyes fokozat továbbra is gumiból van, vagyis szépen meglódítható állóhelyből az S-Cross, a harmadik a menekülő gang, tehát jól ki lehet húzatni ebben a sebességben az autót. Viszont, érdekes módon nem futja meg kettesben a 100-at az S-Cross, míg ez korábban nem volt gond a Swiftekkel sem. Amikor Sport állásba lökjük az AllGrip tekerőgombját, akkor sokkal élénkebben reagál a gázadásokra az autó, így könnyen azt hihetjük, hogy megtáltosodott. Az emelkedő viszont továbbra sem a barátja a Suzukinak, bár tempomattal haladva jól hallhatóan komoly gázzal próbálja meg tartani az elektronika az előre belőtt sebességet. Ilyenkor viszont a fogyasztás is megugrik. És ha már szóba került a sebességrögzítő, külön dicséret érte, hogy akármilyen domborzaton is haladunk, mindig egyenletesen tartja a tempót. Így például lejtőn lefelé nem is érezzük, ahogy fékezgeti a kerekeket. És ugyancsak nagy taps jár a start/stop rendszernek, ugyanis gyorsan újraindítja a motort, ráadásul a fedélzeti világítás és a külső fények sem alszanak ki addig, amíg elvégzi a dolgát az elektronika.



Már-már tökéletesnek tűnhet az S-Cross, de azért sajnos van néhány furcsaság, ami megszokást igényel. Az egyik ilyen, hogy ha a csomagtartóba tesszük a kabátunkkal együtt a kulcsot, akkor azt valamiért nem érzékeli a vevőegység és nem lehet beindítani az autót. Ugyancsak a kulcsnélküli rendszerhez kapcsolódik, hogy ha csak a csomagtartót nyitjuk ki először a gombbal, akkor addig nem tudjuk a többi ajtót kizárni, amíg le nem csuktuk a fedelet. A fejtérből sajnos elég sokat elvesz a napfénytető, bár ez a probléma 185 centi alatt nem áll fenn. A sérülékeny műanyagfelületek viszont komolyabb gondot jelenthetnek majd a leendő tulajdonosoknak. Tudom, felnőtt ember nem kapargatja menet közben a műszerfal tetejét, vagy az ajtókárpitokat, viszont a gyerekek igen. Márpedig egy ilyen mókázás után elég csúnya lesz a beltér. Végül pedig csak egy jó tanács. Mivel a Suzuki tulajok többsége szívesen mossa saját autóját, ezzel a Medvebarna gyöngymetállal nem lesz könnyű dolguk. Persze, ha eggyel több ok arra, hogy miért ne legyünk a házban az asszonnyal, akkor nem szóltam!



Elérkeztünk a legkényesebb pontjához a tesztnek, méghozzá a költségekhez. Bár az alapmodell 4.980.000 forintért vihető haza, ez a konkrét darab legkevesebb 7.700.000 forintot kóstál. Ehhez még hozzájön egy-két extra, mint például a krómdíszítések a lökhárítón és az ajtókon, vagy a metálfény 95.000 forintos felára és máris közel 8 millió forint szerepel az árlistán. Ez egyértelműen sok, pont a duplája egy jól felszerelt, ugyancsak összkerekes Swiftnek. Így valószínűleg nem ez a konfiguráció lesz a kedvenc a privát vevők körében. Ellenben a flottavásárlók komoly eséllyel ülnek be egy ilyen jól felextrázott darabba és ez is az egyik célja a Suzukinak az SX4 S-Crossal. Vagyis, egyértelműen rá akarnak hajtani a céges megrendelésekre. Egyébként tisztességes, 3 év vagy 100.000 km teljeskörű és 12 év átrozsdásodás elleni garancia jár mindegyik SX4 S-Crosshoz, ezen felül az üzemeltetés pedig ugyancsak megúszható elég olcsón. Az 1,6-os benzinmotor ugyanis megfelelő sofőr keze alatt nem egy túl étkes darab. Nekem 6 literig sikerült leszorítani a fogyasztást, tartós autópályázás után pedig 6,6 litert mutatott a fedélzeti computer. Végül 6,5 liter lett a vegyes érték, ami ugyan kicsit több a gyári 5,7 liternél, de mivel mindössze 76 kilométer volt a tesztautóban mikor elhoztam, ezért valószínűnek tartom, hogy ha már jobban be van járatva a motor és egy kicsit odafigyel a leendő tulaj, akkor nem lehetetlen elérni a megadott fogyasztási értéket.



Nem is kérdés, hogy tetszik az új Suzuki SX4 S-Cross. Könnyen össze lehet vele szokni, ráadásul semmi fakszni nincs a kezelésében. Van egy-két apróság, amivel meg kell barátkozni, de az említett hiányosságok többsége inkább csak némi átszervezést igényel tőlünk. Viszont gondolom többen is az autó árán kattognak. Én is azt tettem, de végül arra jutottam, hogy valószínűleg a Suzuki ki akar lépni a 0 százalékos autó szerepéből. Az első lépések pedig mindig nehezek, de mivel elég masszív a márka rajongótábora, ha újonnan nem is, de használtan biztosan keresett lesz az SX4 S-Cross. És ki tudja, talán újra életre kel a régi szlogen és még többen hazaviszik a Suzukit.

Hozzászólások

  • Attila
    2013-10-16 11:02:46
    Én is teszt vezettem az s crosst! A jelenlegi autóm sx4 GS. Immár 7 éves és a csere lehetőségével mentem a szalonba. Az első csalódás akkor ért, amikor az ajtót kinyitottam, mert ugyanazok a kapcsolók, bajuszkapcsolók ülés, mint az én autómban. Még a váltógomb (miért nem 6 sebességes?) is a régi... A motor jobban húz, de nekem hangos és mások által kipróbálva 100 km felett, meg nagyon sok a zaj bent. Sajnos nem úgy szálltam ki belőle, hogy megvan az új autóm. Nem beszélve az áráról, amit nem tudom hogy találtak ki, de minden "konkurensénél" magasabb nálunk. Olvasva a külföldi teszteket, hát elég lesújtóak is vannak. Elbizonytalanodtam rendesen. Ami még bosszantó, hogy Angliában a minálunk kaphatóbbnál jobban felszerelt autó is lényegesen kevesebbe kerül...

  • Levente
    2013-10-06 00:20:39
    Szuper, objektív teszt lett, ha csökkentenének az árakon (mondjuk 4milliós alapár), már jöhetne is pár év múlva, szigorúan a benzinessel... Nekem eddig nagyon bevált, a 16 lóval erősebb változatban:)!

  • Horváth János
    2013-09-25 14:50:22
    1993 óta Suzuki 1.0 után 2013. óta Suzuki 1.3

  • Sx4 driver
    2013-09-25 12:53:46
    Én 1.5-ös magas felszereltségű SX4-et vezettem 6 évig, ezért rohantam hogy kipróbáljam. Nekem egyértelmű csalódás. A futómű úszik, az egy hatos motor gyenge, az összeszerelés minősége a vezetett tesztautón botrányos volt (elképesztő asszimetrikus illesztési rések, hullámzó oldalküszöb, pergésnek indult álkróm a múanyag ködlámőpa kereten, stb) ) A külső műanyagok olyan lágyak, hogy ujjal megkarcolható, garantálhatóan egy év után tele lesz a műanyag persely csúnya kőnyomokkal és ehhez még terepre sem kell menni vele. A jelentős bevezető árelőny ellenére kihagytam és az új autóm KIA Sportage lesz. Nagyságrendeket ver az SX4 SCross-ra minden tekintetben.

  • suzuki fan
    2013-09-24 09:33:34
    Szerintem is a benzines a jó választás egy átlagos használónak. Ha tudna a Suzuki olyan akcióval előállni mint a Nissan Qashqai(3 990 000 Ft), biztos sokan választanák az S-Crosst és egy erősebb motorral kihozott változat is még több vásárlót elcsalna a konkurenciától. Minőségben odaértek a Suzukisok ahova a többiek, csak állandóan lépéshátrányban vannak! Előre kellene menekülniük (mint a Kia), mert így sok pénztől esnek el. Például Indiában bevezették az Ertigát ami Euróbában, Afrikában is megtalálná a vásárlókörét(Dacia helyett) praktikusságával.Vagy ott van a Swift Sport is ami egy turbós motorral(TSI a VW-től) sokkal versenyképessebb lenne. Ja és a Kizashit miért is nem lehetett egy jó kis Fiat dizellel kétkerékmeghajtással bevezetni?!!! Némi befektetéssel Euróbában is sokkal sikeresebb lehetne a márka:(
    Visszatérve az S-Crosshoz, kedvező hitelkonstrukcióval sok magamfajta szívesen lecserélné régi Suzukiját S-Crossra mert a márka a megbízhatóságával, egyszerűségével jó társ lehet a hétköznapokban:):):)

  • nagylajhar
    2013-09-23 19:35:53
    Nagyon jó cikk, más honlapokon rendesen leírták az 1.6-os benzinest a zsámbéki bemutató után, de örülök hogy Ön a hétköznapi ember szemével ítéli meg a dolgokat, fura is lenne hogy egy 1200 kg alatti kasztnit nem tudna elfogadhatóan megmozgatni ez a modernek nevezhető ketyegő, nem is beszélve az alap GL-t az 1085 kg súlyával. Szeretem a dízeleket, de ilyen önsúly mellet nem érdemes a gázolajossal rizikózni utcai használatra, szerintem. :)



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31