Tovább a tesztautóra.

A Yeti lába

Írta: Diósi Csaba 2014-04-16 09:00:01

Régóta szerettem volna kipróbálni, de valahogy mindig lecsúsztam róla. Most viszont elkaptam a volánját és nem eresztettem.

Bolla Gyuri hozta el az új Škoda Yetit az importőrtől. Még a kocsiból felhívott;
-Csabi neked tetszeni fog ez az autó! -mondta, és én hittem neki, mert Bolla kolléga alapvetően tudja, hogy mit beszél, emellett pedig már elkoptattunk egymás mellett majd egy évtizedet, no és jó néhány kilométert. Az autócserénél gyorsan ismertette a kocsi paramétereit; 2,0 literes CR TDI 110 lóerő 280 Nm, összkerékhajtás és Outdoor kivitel. Szép kis csomag, az ára is az, de ne szaladjunk ennyire előre, sőt, szaladjunk vissza az időben 2009-ig, amikor is megjelent a piacon a Yeti, amelyet az Octavia rövidített platformjára építettek.


A kezdetekben nem volt tiszta, hogy mégis kinek szánják a modellt, hiszen karaktere alapján echte családi autónak nem lehetett nevezni, de „hobbiterepjárónak” sem, annak ellenére, hogy a Yeti nem esik kétségbe akkor sem, ha le kell térnie az aszfaltútról. Magas felépítése, terepszögei, 18 centis hasmagassága, Haldex összkerékhajtása lehetővé teszi, hogy az autó utasai zavartalanul kaptassanak fel a dombtetőn elhelyezkedő telekhez, amely ugyan panoráma kilátással rendelkezik, ám szilárd útburkolattal nem.


Bár a Škoda újdonsága akár sikeres is lehetett volna, valami hiba csúszott a számításba, mert 2014-re bizony elég erőteljesen csökkentek az eladási darabszámok, amit az anyacég nem is nézett tétlenül, hanem villámgyorsan kapott az autó egy ráncfelvarrást. Ennek keretein belül a Yeti természetesen megkapta a Škoda dizájnelemeket, mint például a hűtőmaszkot, illetve a csomagtér ajtón található törésvonalakat. A 2014-es modellről szerencsére elhagyták az első kerek ködfényszórót - amely amúgy bárgyú kinézetet kölcsönzött az autónak - a komolyabb kinézetről mostantól a morcos LED fényszórók gondoskodnak.


Mindent egybevéve, a facelift nem volt túl erős, de mégis jelentős változáson ment az autó, tegyük hozzá, előnyére. Az autónak nemcsak a kinézete vaskos, masszív, minden ízében érezni, hogy a gyáriak „tettek bele anyagot”, ami alapvetően nagyon pozitív, kivéve az A oszlop tájékán, ugyanis az olyan vastagra sikerült, hogy az én üléspozíciómból gyakorlatilag lehetetlen a normális kilátás. Ennek majnem meg is volt a böjtje, amikor egy kereszteződésben az oszlop pont kitakarta a jobb oldalról érkezőt, aminek majdnem csatt lett a vége, de szerencsére még időben sikerült korrigálnom a hibámat. Mondjuk, ennek a bal oldalról érkező autó sofőrje örült a legkevésbé.


A Yeti méretei az SUV kategória alján keresendő, amire a 4222 mm-es hossz, illetve az 1793 mm-es szélesség ad magyarázatot, azonban a magassága rendben van 1691 mm, ezáltal a langalétáknak sem lesz probléma a fejterükkel. Nem hangzik olyan rosszul, azonban a Dacia Duster nagyobb méreteket tud felmutatni a magasságon kívül, ugyanis annak hosszúsága 4315 mm, tehát a mm/forint versenyben kilométer hossznyit ver a Skoda szabadidő-autójára. Belül az autó hozza az elvárt szintet, nincs olcsó műanyaghatás, se fölösleges, csili-vili zongoralakk.


Amúgy ezt a Skoda nagyon jól érzi, hiszen a műszerfal úgy tud minőséginek hatni, hogy közben nincs benne semmilyen fölösleges dizájnelem, ami esetleg elrontaná ezt a funkcionális, letisztult belsőt. Az anyagok tapintásra sem filléresek, illetve zörgések és ciripelésektől mentes az utastér, ami persze megváltozhat a néhány ezer megtett kilométer után, de így elsőre az összeszerelési minőség rendben van. A központi kijelzőt mondjuk helyezhették volna kicsit feljebb, ugyanis, ha menet közben azt babráljuk, akkor eléggé elvonja a figyelmünket, ami nem éppen a legjobb dolog, ha hirtelen megáll előttünk a sor, de mi még éppen lefelé bámulunk.


Ha már a kijelzőknél tartunk; manapság már nem divat ilyen pixeles információs képernyőt a júzer elé rakni, főleg nem a XXI. században, az informatika és híradástechnikai forradalom kellős közepén. Valahol spórolni kell – gondolhatnánk, de az a helyzet, hogy az autón fityegő árcédula 7.784.210 forintos vételárról ad információt, ami minden, csak nem olcsó. Ezért az árért már nem szeretnék pixeles kijelzőt bámulni és nem szeretnék manuális klímarendszert babrálni, annak ellenére, hogy nincs semmi bajom a kézzel tekergethető hőmérséklet szabályzóval még egy kompakt kategóriás autóban sem. És valószínűleg itt van a kutya elásva, mert hiába rendelkezik a Yeti kiváló tulajdonságokkal, ki kell mondani, baromira túl van árazva, így nem lehet sikeres továbbra sem. Amíg a Dacia Duster létezik, addig semmiképp.


Az ülések csak viszonylagosan kényelmesek, ugyanis az oldaltartásuk nem rossz, azonban elég szűkösek, tehát ha egy testesebb személy beül, nem biztos, hogy a hátsó fertálya harmóniában lesz a fotelnek nem nevezhető ülőalkalmatosságal. A 182 centiméteres magasságommal magam mögött bőven elfértem, a térdeknek, vállaknak megfelelő a helykínálat, a fejtér pedig nem is lehet kérdés. Persze a helyet valahonnan le kellett csípni, aminek a csomagtartó esett áldozatul; 321 literrel gazdálkodhatunk, ami egy négytagú család pakkjainak már kevés lehet, a Dacia Duster 408 literes befogadóképességének tükrében pedig végképp. Kicsit köszörül a csorbán az a tény, hogy ha a Yetiben kevesebben vagyunk, és lehatjuk a hátsó üléstámlákat, akkor már 1580 literes tér válik  elérhetővé, ami nem rossz, sőt több, mint amit a Golf Plus kínál. Ha pedig szállítani akarunk és kivesszük a hátsó üléssort, abban az esetben már 1760 liternyi hangárhoz juthatunk és ez már elegendő nagyobb dolgok fuvarozásához is.


A nálunk járt tesztautó motorja a leggyengébb 2 literes dízel, amely 110 lóerőt, és ami még fontosabb, 280 Nm nyomatékot tudott, ami már 1750-es fordulaton jelentkezett, így az erő viszonylag hamar rendelkezésünkre állt. A tesztelt erőforrás kellő lendülettel gyorsítja a Yetit az 1450 kg-os önsúlya ellenére is, lentről megindul és normális használat mellett elegendő erővel gazdálkodik. Egy 4 fős családot, csomagokkal együtt is megfelelő menetdinamikával mozgat, mindezt diszkrét fogyasztás mellett, ugyanis dinamikus haladás mellet sem kért 6,2 liternél többet az erőforrás.


A csehek szabadidő-autójába négy fajta benzinmotor és öt fajta gázolajos közül lehet választani, tehát viszonylag nagy mozgásterünk van motorok terén. A benzineseknél a belépőt az 1,2-es TSI jelenti 105 lóerővel és 175 Nm nyomatékkal, majd következik két darab 1,4 literes TSI, a sima és a Green Tec, mindkettő 122 lóerővel és 200Nm nyomatékkal. A legerősebb benzines az 1,8-as TSI, melyhez alapból jár az összkerékhajtás 160 lóerővel és 250 Nm-el. A dízelek belépője az 1,6-os CR TDI GreenLine, mely lényegében azonos az ugyanekkora Green Tec-el, mindkettő 105 lóerőt és 250 Nm nyomatékot ad le. A ranglétrán következik a már fent említett, a tesztautóban helyet foglaló erőforrás, majd utána a szintén 2 literes 140 lóerős változat, amely már 320 Nm nyomatékot teljesít és csak összkerekesként kapható. A csúcs gázolajos, ugyancsak 2 literes, de ez már 170 lóerőt és 350 Nm nyomatékot présel ki magából és szintén csak 4X4-el kapható, ebben a motorban már bőven vannak tartalékok az előzéshez.


A Skoda SUV futóműje erős és sokat bír, de ez nem újdonság a cseh remekek általában többet bírnak, mint a magasabban kvalifikált VW termékek. A felfüggesztés elöl MacPherson masszív trapézzal, hátul Mutlilink, tehát az autó elég komoly alapokon nyugszik. A Yeti jól fekszi az utat, tempós kanyarokban sem lehet igazán zavarba hozni, ahhoz elég nagy baromnak kell lenni, hogy valaki túlfeszítse a húrt és abból baj legyen. A hatfokozatú manuális váltó csodás -nincs jobb szó- ahogy egy ujjpöccintésre beugrik egyik fokozatból a másikba, rövid úton jár és nagyon pontos.


Ezt nagyon jól tudja a VW, bár nem mindenki esküszik ezekre a szerkezetekre. A Škoda Yeti kiváló autó, aminek három hibája van: az oszlopok okozta holttér, a kicsi csomagtartó és a magas ár. A három hiányosságból azonban kettő megbocsátható/megszokható, de a harmadik valószínűleg pálcát fog törni a gépjármű felett, ami majd az eladási számokban fog megmutatkozni igazán.



További Skoda cikkek itt. Katt.
Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük! 


Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31