Tovább a tesztautóra.

Opel Vectra B Caravan - Praktikumból jeles! És a többi?

Írta:

Manapság leginkább készpénzért tudunk egyszerűen autót venni. De mi van akkor, ha nem fér bele egy új. Vagy belefér, de nem akkora, mint amekkorára szükségünk lenne. Akkor jön a használt autó. Vajon mit tud ma egy 10 éves Opel Vectra Caravan? Nézzük.

Válság van. Ezt már régóta tudjuk, hiszen a mindennapokban érezzük „áldásos” hatását. Hétről-hétre növekvő üzemanyagárak, különféle bújtatott adók kivetése az autóstársadalomra, no és persze a hiteltől való jogos félelem nem kedvez az új autók eladásainak. Meg a régieknek sem. Mert mondjuk ki, egy kocsi becsületes üzemben tartása igazi luxussá vált, amit manapság egyre kevesebben engedhetnek meg maguknak. A becsületesség alatt nem csak azt értem, hogy be van fizetve az összes csekk az autóra a súlyadótól a biztosításig, hanem az autó is megkapja a kötelező szervizt és a megfelelő karbantartást. Bár, ha belegondolunk, sokan pont emiatt vásároltak új autót, mert hogy „egy új autónak mi baja lehet, abba csak benzin kell, meg különben is, három év múlva úgyis lecserélem, addig meg kibírja”. Nos, kérem, amellett, hogy ez óriási tévedés-mármint, hogy az új autóknak nem kell a karbantartás- az efféle nagyszájú kijelentésekből is egyre kevesebb van, ugyanis ezek az emberek hitelekből vásároltak, majd később, a hitelek meghosszabbításával kigurultak egy új kocsival a szalonból. Ennek most már vége, amit a 30.000 (!) visszavett banki autó is bizonyít. Ismétlem, h a r m i c e z e r!!!!! Kicsiny hazánkban. Épp ezért akinek van autója és még tudja finanszírozni a kocsi által generált költségeket, az egyre nagyobb becsben tartja és egyre hosszabb ideig kívánja életben tartani a család szeme fényét. Ez a használtautó teszt épp egy ilyen kocsiról szól.

Bárhonnan nézzük, ez egy Opel


A tulajdonos 1,5 éve vásárolta Opel Vectra B Caravan-ját egy nyíregyházi kereskedésben 1.050.000 Forintért, 152.000 futott kilométerrel. A járgány 2002-es évjáratú, azóta 18.000 kilométert tekert bele az autó igazi használója, aki egy kétgyermekes édesanya és régebben gyűlölte a kombikat. Mert nagyok voltak, otrombák, és cseppet sem szépek. Azóta ez a vélemény már gyökeresen megváltozott, de erről majd később. A kocsi vásárlásakor ennek ellenére nagy volt az öröm, mert a Vectra előző használója igen gondosnak bizonyult, így a kocsi kifogástalan műszaki állapotnak örvendett és emellett kívül-belül ragyogott.

Szép állapot vs. unalom


Talán nem túlzás kijelenteni, hogy az Opel Vectra B a legszebbre rajzolt Vectra sorozat, hiszen az 1988-ban debütáló Vectra. Bármennyire is jó autó volt, bizony a dögunalmas külsejével alaposan meg kellett barátkozni. Unalmas kasztni ide vagy oda, az első generáció kerek hét esztendőt élt, aztán 1995-2002-ig jött a B verzió, amely formás idomaival és a motorháztetőn végigfutó, a külső visszapillantót körbeölelő markáns vonalaival sok családapa szívét megdobogtatta. Hiába, latinos érzelem volt az autóban, nem pedig egy SS tiszt kérlelhetetlensége. A modellváltásnál azonban már eljött ez is, hiszen a 2002-2008-ig gyártott Vectra C-n egy teuton harcos könyörtelensége tükröződött. Aztán jött az Insignia, de az már más történet…Szóval ott tartottunk, hogy a B sorozat szép és időt álló, hiszen még ma sem látszik matuzsálemnek vagy divatjamúltnak a sok „kinetikdizájnnal” megspékelt kocsi között. Tehát ezt a részét kipipálhatjuk, mint ahogy a praktikumot is. Ugyanis a kombi verzió csomagtere olyan, mint egy hangár, amelybe a nyitott babakocsit nekifutás nélkül, három lépés távolságról be lehet hajítani. A 70:30 arányban osztható hátsó ülés ledöntésével pedig fedett pályás atlétikai versenyeket rendezhetünk kisbabák részére. Na és itt változott meg gyökeresen az anyuka véleménye a kombikról, ugyanis ezeket a műveleteket apuka nélkül is könnyedén végre tudta hajtani, az pedig már csak hab a tortán, hogy a két gyermekhez tartozó összes kellék is befér a kocsiba, ami bizony nem kevés.

Komoly érv a családok számára


Tesztalanyunk Elegance felszereltséggel bír, amelynek extráit még felsorolni is sok, de mindenképpen kiemelném az oldallégzsákokat, és az állítható magasságú multikormányt, amelyek az autó 2002-es évjáratában még nem nagyon voltak annyira elterjedtek. Indítás után szépen jár az 1.6-os ECOTEC motor, bár arra nagyon kíváncsi voltam, hogy a 101 paripa hogyan repíti ezt a böhöm nagy jószágot. Mert a Vectra B Caravan bizony olyan hosszú, hogy amíg végignézek rajta, elfárad a szemem. A hatalmas a bódét kicsit alulmotorizáltnak éreztem, ráadásul a GM ECOTEC erőforrása nem a motorgyártás csúcsát képviseli. Mindegyik ECOTEC eszi az olajat, még az újak is, bár a gyár szerint ez normális, merthogy ez egy „laza illesztésű motor”. No comment. Indítás után az első métereken kiderült, hogy az alsó fordulatszám tartományban elég komótosan gyorsul az 1260 kg önsúlyú kasztni, de a felső harmadban egész fürgén lehet vele autózni, bár ezt annyira nem szereti a jószág és én sem, mert ehhez az autóhoz a nyugodt, megfontolt tempó illik. Akkor lehet vele szuperkényelmesen kocsikázni, mert a hosszú tengelytáv, valamint a kényelmes ülések és a tánctérnyi lábtér ezt bizony lehetővé teszik. A megfontoltság erősen ajánlott, mert az ötfokozatú váltó áttételezése nagyon rövid, így autópálya tempónál a legmagasabb sebességfokozatban 4000-et forog a főtengely. Látványra sem szép, hangra pedig különösen csúnya. Nagyon kellett volna egy hosszabb áttételezésű ötödik sebesség vagy egy hatodik fokozat. Bár az utóbbi 2002-ben személyautókban ritkább volt a fehérhollónál is. Ez természetesen a fogyasztáson is érződhet: az átlagfogyasztás 8,2 literre jött ki, ami nem rossz ekkora batártól, de azért lehetett volna még rajta csiszolni.

Az oldallégzsák, 2002-ben még nem volt egyértelmű


Számomra a kormányzás is furcsa és megszokhatatlan; a szervó könnyűre van hangolva és egy-egy manőver kivitelezése nem éppen precíz művelet a Vectrában. Ha elfordítom a kormányt, akkor egy pillanatig nem történik semmi. Fordítok még a volánon….na ekkor kap észbe a kormánymű és igazítja a kormányszöghöz a kerekeket, aminek az az eredménye, hogy hirtelen, valamint nagyon élesen fordul az autó. Olyan, mintha azt mondaná; hű erről a kanyarról majdnem lemaradtam, de azért sikerült! A futóműre egyébként sok rosszat nem lehet mondani, hiszen az úthibákon nagyvonalúan lép át az autó és forszírozott körülmények között sem esik kétségbe. Ezt saját bőrömön tapasztaltam, amikor is a régi hármas úton Kerepes és Gödöllő között a tesztút ideje alatt, egy vaddisznó pont a Vectrát választotta öngyilkosságának eszközéül. Azaz, csak választotta volna, mert egy vészelkerüléssel sikerült meghiúsítani azt, hogy az örök vadászmezőkre költözzék az a rusnya dög. Mindezt kilencvenes tempóban, fékezés nélkül sikerült abszolválni, de a Vectra állta a sarat és sportautókat megszégyenítő stabilitással állt a lábán. Én kevésbé, de szerencsére a kocsiban ülni kell és nem állni.

Az elektronikai problémák minden Opelt kísértetként szállnak meg és természetesen tesztalanyunknak is megvannak a maga kórságai. Az indokolatlanul, időnként felvillanó ABS kontrollámpa kifejezetten idegesítő, de ami bosszantóbb probléma, amikor az indexrelé rakoncátlankodása azt eredményezi, hogy az egyik oldalon az első és hátsó irányjelző égve marad. Típushiba, hogy a gyújtótrafó is megadja magát, amelyet külön nem lehet cserélni, csak egyben. Szintén Opel sajátosság, hogy a feszszabályzó, az önindító behúzómágnese, valamint a generátor szénkeféi idő előtt feladják. Ha viszont a bosszantó kis apróságokat kijavíttatjuk, valamint az autó ismert típushibáit orvosoljuk, akkor egy hihetetlenül praktikus, kényelmes és hű barátot lelhetünk a Vectra B Caravan-ban, amely tízéves korára is megőrizte divatos küllemét, minőségét, valamint az átlagnál jobb műszaki állapotát. Majdnem tökéletes, de olyat az Opel sosem tudott…Egy pici mindig hiányzik hozzá.

 

Hibalista:                                           

Gyujtótrafó

Generátor szénkefék

Fesszabályzó

Önindító behúzó mágnese

Indexrelé

Féktárcsák

Fékbetétek



Hozzászólások

  • Géza Csákváry
    2015-02-12 16:10:24
    Miért a Volkswagen igen?A nagy fogyasztású benzineseivel?Nem éedemes előtte "leborulni"annak is megvannak a hibái!



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 213.181.192.30