Tovább a tesztautóra.

Sportrovar – Nissan Juke Nismo RS teszt

Írta: Szeifert Richard 2016-06-10 00:00:01

Akár a jogosítványom is leadhatnám a legközelebbi rendőrség portáján, az új Nissan Juke Nismo RS ugyanis maga a tömény gyorshajtás. Még be sem indítottam és máris tudom, nehéz lesz betartani a sebességhatárokat. Majd megpróbálom okosban

Mögöttem már idegesen toporog egy autós, többször leskelődik, de nem mer kielőzni. Hosszú a sor, két teherautó és 3 kisebb járgány is megy egymás mögött. Mindezt 60-al, országos főúton, ahol egy darab tábla nem szabályoz minket ilyen sebességre. Én már láttam a kanyarból, hogy öt másodperc múlva beletaposom a gázpedált a padlóba. Index ki, vissza 4, felhördülnek elől a lovak és már indul is a manőver. Nem nézem az órát, de valahol 90 km/h környékén járhatok – hiszen főúton ennyi a megengedett. Elfogytak az előttem lassan kullogók, már a saját sávomban haladok ismét. A mögöttem erősködő autót viszont nem látom. Egyszerűen eltűnt a tükörben.


Sajnos nincs olajhőfok mérő, de legalább azt láthatom, mikor milyen erők hatnak rám. Ez eddig gondolom nem túl izgalmas infó, főleg, hogy az alap Nissan Juke középkonzolján is van dinamikus üzemmódvezérlő – igen, 94 lóerő mellé is adják. Azt hittem, a sportrészlegnél tudják, hogy a kenőanyag viszkozitása bizonyos hőmérséklet alatt nem az igazi, szóval egy turbós autónál jó lenne, ha odafigyelhetnénk a megfelelő kenés biztosítására. Vagy csak engem érdekel, hogy mikortól lehet taposni a gázpedált úgy, hogy ne okozzak komolyabb gondot a motortérben? Szerintem egy ilyen berendezést elbírt volna még a belső. A legnagyobb hiányérzetem még sem ezért van.


Szinte pillanatok alatt fel lehet sorolni, hogy milyen kiegészítőket kapott belül minden idők második legőrültebb Nissan Juke-ja. Sportülések, fémpedálok, velúr borítású kormány piros középállás jelzővel, némi karbon hatású elem, piros hátlapú fodulatszámmérő és több helyre biggyesztett Nismo, valamint RS logó. Ja, és fekete a tetőkárpit, illetve piros varrás került az árnyékolóra. Akárhogy is számolom, a két kezem bőven elég arra, hogy összegezzem a differenciákat az alapmodellekhez képest. Még a váltógomb is ugyanaz, mint akár az 1,5 dCi motoros verzióban – itt egy kicsit fukarnak érzem a sportosítást. Arról ne is beszéljünk, hogy a sportülés bár jól tart, egy dologban nem segíti a sofőr ügyködését: az oldaltámasz pont beletakar a kézifékkarba. Pedig a hagyományos egység nem csak azért jó, hogy emelkedőn ne fulladjunk le induláskor.


Kívül viszont szerintem nincs az az avatatlan szem, amely ne mondaná meg, hogy ez bizony egy kíméletlen vadállat. A sportos kötények, a diffúzor vagy az oldalsó légterelők is mind az RS változathoz készültek. És míg többen is legyintenek, hogy ezek csak díszek, addig az autó tulaja biztosan tudhatja, hogy 37% -kal nagyobb leszorítóerőt eredményeznek az alapváltozathoz képest a különböző dizájnelemek. Ráadásul mindezt szélcsatornában próbálták a NISMO specialistái, szóval nem sittel gurigáznak. Az alvázat sem hagyták érintetlenül, több ponton is megerősítették, nagyobb féktárcsákra bízták a lassítást, 10%- kal feszesebbek lettek a rugók, valamint a lengéscsillapítók és hangolt kipufogót kapott az RS.


A lényeg azonban a gépháztető alatt változott. Sokan kevesellték ugyanis a korábbi Nismo változatnál a 10 lóerős többletet az 1,6-os turbós Juke-hoz képest. Ám valószínűleg nem ez motiválta a Nissan sportrészlegén dolgozókat az új Juke Nismo RS megalkotásakor. Szerintem egyszerűen csak azért született meg ez a masina, mert 2 éve frissítették a Nissan kis crossoverét, ezért elérkezett az idő, hogy a combos változat is megújuljon. Számokban mérve 18 lovat hozott az erősítő kúra, vagyis 218 lóerős lett a Nismo RS, forgatónyomatékból pedig 20-al tud többet, tehát 280 Nm-re emelkedett. Érdekes, hogy a csak elöl hajtó verzió az erősebb, az összkerekes változat ugyanis 4 lóval és 30 Nm-nyi forgatónyomatékkal kevesebbet tud. Valószínűleg itt a CVT-váltó volt a szűk keresztmetszet és így tudták megoldani a problémát. Gyorsulási adatban és végsebességben így elég tetemes a különbség. A csak elöl kaparó Juke Nismo RS 7 másodperc alatt futja a 100-as sprintet és 220 km/h a vége, a 4X4-es tesó azonban 8 másodperc alatt éri csak el a 100-at és 200-nál vége a mókának. Papíron.


Diósi Csaba kollégám korábban, a Juke Nismonál már kivesézte ezt a CVT-váltó dolgot, nem is húzom ezzel az időt, szerintem sem volt a legjobb ötlet ilyen autóban ezt alkalmazni. Éppen ezért is örültem, amikor kiderült, hogy a tesztben is szereplő Juke Nismo RS-ben manuális váltó van. Tehát mind a 218 ló dühe az első kerekekre jut le, de legalább egy részlegesen záró differenciálmű segít a trakció megtartásában. És milyen jól. Pár nap után felbuzdultam és kikapcsoltam a menetstabilizálót. Egy sodrósabb kanyarban ugyanis elég csúnyán beleszólt, szóval nem akartam újra ezt tapasztalni. És nem hiányzott az elektronikus segédlet. A 18-as papucsok ugyan elinduláskor nehezen találták a tapadást, de menet közben soha nem akart irányíthatatlan vadállattá változni a Juke. A volánon keresztül nagyon pontosan követte minden parancsomat. Aztán jött egy kiadós eső és meglepődtem.


A Nissan saját sportrészlege, a Nismo 1984 óta létezik. Filozófiájuk szerint egy komoly versenyen részt venni nagy kihívás – megnyerni azt még nagyobb. Ez motiválja a mérnököket, céljuk pedig az, hogy elérjék a márka csúcsteljesítményét. LeMans vagy a Túraautó Bajnokság rendszeres résztvevői és több bajnoki címmel is büszkélkedhetnek. Az utcai sportmodellekben tehát ezekből a tapasztalatokból merítenek és más gyártókkal ellentétben nincs egyszerű Nismo optikai csomag az alap járgányokra.



Már majdnem azt hittem, hogy ez a tökéletes hajtáslánc a Juke Nismo RS-hez, amikor jött egy elég húzós égi áldás. És ennyi elég volt ahhoz, hogy egyszerűen ne menjen egyenesen az autó. Emelkedőn fölfelé, nagyobb gázadásra csak pörögtek az első kerekek és húzott a gép az árok felé. Gondoltam, ha visszakapcsolom a menetstabilizálót, jobb lesz a helyzet. Nos, tévedtem. Így folyamatosan elvette a kraftot a computer, vagyis a kigyorsítások felejtősek. Nem tagadom, csalódtam, de ugyanakkor elkezdtem ezt az állapotot is élvezni. Újra kiiktattam a védő elektronikát és már annak tudatában játszottam a gázpedállal, hogy tudtam, maximum csak csúszkálni fogok, előre vajmi keveset haladok. Nyilván egy előzési szituációban ez nem ilyen vicces, de ha úgy táncol az autó és akkor, amikor én akarom, az nagyon jó móka. A teljes történethez azért még egy dolog hozzátartozik! A tesztautón még téli gumik voltak, kint pedig már elég tavaszias időjárás, szóval lehet, hogy jobb papucsokkal nem ennyire necces a történet.


Ha nem sportolói szempontból nézzük a Juke Nismo RS-t, akkor ugyanazt tudja, mint kisebb ménessel gazdálkodó testvérei. A pedálok itt is könnyen kezelhetők, a kormányzás nagyon penge, a váltó pedig japánosan precíz. Ráadásul nagyon jó helyen van a bot, szinte alig kell elemelni a kezünket a volánról, hogy megmarkolhassuk a bőrbogyót. A futómű elég kemény, de valahogy mégis jól esik. Nem fájdul meg tőle a derekunk, az biztos. A helykínálat változatlan, nyilván itt sem ez lesz az első autója egy családnak. Elöl egyébként meglepően sok a hely, a kéziféket leszámítva még a sportülések sem vesznek el az értékes centikből, és ha nagyon nem megy másképp, két felnőtt is elfér a hátsó padon. Bár a fejüket eléggé be kell húzni beszálláskor, mert a tetővonal erősen lejt itt. A csomagtartó pedig a frissítéssel együtt nőtt használható méretűvé az összes Juke-nál. A 354 literes érték és a puttony formája is jó a kategóriában, így végre 3 szatyornál többet bepakolhatunk.


Ez eddig szép és jó, de vajon mennyi pénzt kér a Nissan élményautójáért? Nos, a tesztben is szereplő, elsőkerekes változat 7.844.000 forintért vihető haza, míg a 4X4-es, automataváltós verzió 8.514.000 forintos árcédulát kapott. Az extralista már nem okoz fejfájást, ugyanis mindössze két tétel szerepel rajta. Egy RECARO csomag van benne, ami értelemszerűen speckó sportüléseket és Xenon fényszórókat takar, míg a Technológia csomagba 360 fokos parkolókamera és az úgynevezett Aktív Biztonsági Pajzs, tehát holttérfigyelő, sávelhagyás-jelző és mozgó tárgyakra figyelmeztető berendezés került. Színekből sem lesz nehéz választani, mindössze fehér, szürke vagy fekete lehet a Juke Nismo RS. Az pedig talán jó hír, hogy a nagy talpú használat ellenére sem lesz drága a gép itatása. Élvezetes autózás mellett sem kért többet ugyanis 6,8 liternél a Juke.


Gondolom mindenki vár most egy hatalmas de-t! És valóban, maradt bennem egy kis hiányérzet. Korábban már utaltam Diósi Csaba cikkére, amiben kollégám ugyancsak kiemelte a kissé steril kipufogó hangot. Akkor még hozzátette, hogy valószínűleg az RS verzió majd bizsergetően fog szólni. Nos, vagy nagyon jó a hangszigetelés, vagy nekem romlott a hallásom, de sajnos a Juke Nismo RS-nél sem sikerült olyan hangot előcsalogatni a kidörgőből, hogy azt mondjam, ez igen. Nem csendes az autó, minden fordulatnál változik a dallam, de az igazi katarzis elmarad. Nyilván meg kellett találni az optimális szólamot, tehát azt akarták a gyáriak, hogy autópályán is lehessen beszélgetni, vagy hogy a folyamatos haladás közben ne nyúljunk füldugóhoz a monoton búgás miatt. Ez sikerült is, de nekem egy igazi kis durrogás, mint ami például a Renault Clio RS-nél van, sokkal jobban tetszene.


Tökéletességet vártam a Nissan Juke Nismo RS-től? Aligha. Élményt akartam. Azt pedig megkaptam. Méghozzá nagy dózisban. Alig vártam, hogy a volán mögé pattanjak és menjek vele. Akkor miért kifogásoltam pár dolgot? Igaz. A belső térből hiányzó kiegészítők tudom, ízlés dolga, ahogy a kevésbé vérpezsdítőnek talált kipufogó is. A kéziféket takaró sportülés viszont egyértelmű baki. Szóval végül ennyi. Ez az egyetlen igazi hibája a Nissan Juke Nismo RS-nek. No meg az, hogy nem áll a házam előtt, a forgalmiban a nevemmel.



  Műszaki adatok: Nissan Juke Nismo RS DIG-T 2WD  



Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 213.181.192.30