Tovább a tesztautóra.

Cukorka: Kia Pro Cee’d GT teszt

Írta: TesztAuto.hu 2014-03-18 12:00:01

A második Cee’d generációból is elkészült a háromajtós, ezúttal azonban a lóerők sem maradtak ki. Így mondják koreaiul, hogy forró ferdehátú?


A Hyundia-Kia páros menetelése töretlen és tudatos, szépen haladnak kategóriáról kategóriára. Miután teljesen elfogadottá vált a két márka a klasszikus családi modellek közt, és alaposan betörtek az SUV piacra is, néhány éve terjeszkedni kezdtek exkluzívabb vadászmezőkön is. Igaz, hogy a Genesis szedánra és kupéra inkább csak Amerikában találtak vevőket, ám ez nem tántorította el a koreai csapatot, és nekiláttak az öreg kontinensen is sikerre vihető sportos vonalakon mozogni. Ide tartozik a nemrég bemutatott 1,6 literes turbómotor, melyet először a bőven európai léptékű Velosterben láthattunk, majd ennek hírét öregbítendő, benevezett a Hyundai a WRC-be is. A Kia, mint szürke eminenciás, eddig nem sokat kapott a csillogóbb modellekből, ám mit ád az ég: a Cee’d-ből már az első generáció idején is készült háromajtós verzió, a sokatmondó nevű Pro Cee’d (helyes angolsággal ’proceed’ jelentése: halad, továbblép). Már a legelső generáció is kellemes autónak bizonyult, csakhogy a kétliteres dízel volt a legerősebb motor, így a sportosság a hiányával tűntetett. Most viszont itt ez az 1.6 turbo – tegyük össze, amink van, hátha jól sül el.



Hogy helyén kezelhessünk egy-egy autót, elengedhetetlen tudni, melyik kategóriában szeretne indulni, és kik az ellenfelei. Ám a döntés, hogy a Cee’d alsó-közepes bódéjába 1,6 literes motorral tettek 204 lóerőt, megnehezíti a pontos tájolást. Röviden és egyszerűen: a szuperminiből készült forró ferdehátúak 200 lóerő körüli 1.6 turbót, míg az alsó közepes forró ferdehátúak 250 lóerő körüli 2.0 turbót kapnak manapság. Persze ezekbe a közép-kategóriás kocsikba is bekerülnek az „egyhatosok”, ám jelentősen kevesebb, 150-180 lóerővel, és persze a külsőségek is visszafogottabbak. Ráadásul a Kia Pro Cee’d GT alig valamivel (kb. +10%) kerül többe, mint az 1.6-os Fiesta ST, a Clio RS vagy éppen a Peugeot 208 GTI, miközben a Focus ST, és a Mégane RS egyértelműen, érezhetően drágább nála (kb. +20%). Úgy tűnik, hogy az ellenfelek között félúton, egy szinte nem is létező piaci rést talált a Kia.



Persze sok vásárló nem így mérlegel, nem azt nézik, ki melyik kategóriában akarja kínálni a portékát, inkább az érdekli őket: hogy néz ki a kocsi. Ez ügyben jó híreim vannak: a Pro Cee’d GT elképesztően vagány lett. Számos részlet tűnik soknak, vagy csicsásnak önmagában, mint például a négyzetre emelt nappali fény, vagy a piros betét az orron, vagy a már-már túlgondolt hátsó lámpák, ám az összhang mégis ütős: kis hazánk népe szégyentelenül megbámulta a tesztautót, és több alkalommal le is szólítottak érdeklődők, amíg nálam volt. Jóval drágább autók sokasága mellett megy el szemrebbenés nélkül emberek tömege, ezt meg bámulják – ha feltűnni, vagánykodni szeretnénk, remek választás a Kia.


Ráadásul ügyes is a forma: sokkal tágasabb a kocsi, mint amilyennek látszik. A sportosan alacsonyra húzott, szinte kupés tető miatt elsőre azt hittem, nem lesz benne nagyobb hely, mint a Fiestában, meg a Peugeot 208-ban, és valóban: a vezetői helyzet kellemesen passzentos is. Ám közben ugyanolyan széles és ugyanolyan hosszú, mint a polgári, ötajtós Cee'd, sőt a tengelytáv is változatlan. Így nem csoda, hogy tágas, 380 literes a csomagtér, és 180cm magasság alatt a hátsó ülésen is remekül el lehet helyezkedni. Simán elnyel négy felnőttet tehát, és ha hátra törékeny csajok ülnek, akár 5 utas is befér. Hogy miként lehet ilyen hasznos térkínálat mellett ennyire vagány a külső? Ezt teszi 4cm mínusz a magasságból, meg persze az ügyes design.


A formai vagánykodás bent is folytatódik, ám ott a külsőből sütő modernség egy kicsit kevésbé érezhető. Ha a feltűnősködés tetszik valakinek, az értékelni fogja a két beállítás közt gombnyomásra változtatható műszerfali fő kijelzőt: nagyon szép az LCD rajzolata, és a „GT” állásban megkapott tudbónyomás- illetve forgatónyomaték kijelző műszer igen látványos. Ám a tűzijáték itt nagyjából véget ér: alaposan kidolgozott és részletekkel teli ugyan a műszerfal, de mondjuk egy Peugeot 308 után egy kicsit tavalyi hó – pont ilyen légkondi-gombokat, infotainment-központot és kormányon elhelyezett kapcsoló-erdőt látunk már más kocsikban, akár 5-6 éve is. Szép minden, jól is működik minden, ám a fent említett LCD műszeren kívül nem igazán változott semmi a polgári Cee’d-hez képest. És ami a legnagyobb bajom a műszerfallal: bár tartósnak tűnnek a felhasznált anyagok, otthonosnak, vagy minőséginek nem nevezném őket. Itt jön ki, hogy ez egy Cee’d GT és nem egy Golf GTI, vagy nochdazu BMW 135i. Persze az ár ismeretében nehezen raknám ezt a „hátrány” fül alá, inkább úgy mondanám: azért a bab nem hús még, az autógyártók nagyon-nagyon vigyáznak rá, hogy valahol érezhető legyen, mennyit költöttünk. Különben hogy adnák el a drága modelleket?!



Ahol szintén tetten érhető a Focus ST-nél majdnem negyedével alacsonyabb ár, az pedig a motorizáció. Mivel a Cee'd semmi különöset nem hoz a buliba – nem könnyebb több száz kilóval, nem hajtja a hátsó kerekeket és nem tud repülni sem – ezért aztán a kevesebb lóerő kevesebb élményt is jelent, ezen nincs mit szépíteni. Míg a Fiesta ST kész adrenalin-bomba 182 lóerővel, a 208 GTI 200 lovas ménese pedig kiszalad a világból is, olyan gyors, addig ebben a nagyobb és nehezebb bódéban már egy kicsit tompább az 1.6 turbó. Szó sincs róla, hogy lassú lenne a GT, de azért egy 250 lovas Focus, vagy egy 265 lóerős Mégane RS ennél jobbat tud, nagyobb tüdővel cibálja az istrángot. Pedig a kis motor igyekszik, vagányan dörmögő kipufogó hanggal, és gyakorlatilag turbólyuk nélkül teszi a dolgát, ráadásul ügyesen programozott a változó vezérlés. Alacsony fordulaton nem fáraszt se erős zajjal, se izgágasággal, mégis elfogadható a gázreakció, aztán 4000-es fordulat fölé pörgetve indul meg igazán, mintha csak szívómotor lenne. Mindehhez nem is olyan vészesen iszákos – 9,8 litert mértem, és ebben rövid városi utak, illetve szerpentines vadulás volt, más nem nagyon. Emlékeztetőül: a Fiesta ST tavaly nyáron 12 litert is megevett nekem, szóval nem rossz érték ez. Csak sajnos azért a 12 literért cserébe annyival többször vigyorogtam is.



De mielőtt temetnénk a Kiát, el kell mondani, hogy a „vas” többi eleme elsőrangú munka. A passzentos, szép és finoman kárpitozott sportülés jól is tart, talán combban túl jól is, miközben a kezelő elemek világosak és jól működnek. A kormány éppen elég sportos, a váltó kifejezetten jó lett, pontos, húsos, erős érzés, de egyáltalán nem nehéz, és jó fogású a bot is. A pedálok is rendben vannak, a futómű pedig igényes, amit érezni – budapesti utakon még éppen nem ráz, szerpentines kergetőzéskor viszont nagyon jó tartalékokról, és barátságos viselkedésről tett bizonyságot. Magyarul úgy kanyarodott, mintha sínen húzták volna. És mindezt téli gumin, egy faszipántos nyári keveréken ez a sasszé simán elbírna 20-30 további lóerővel is. Az egyetlen pont, ahol nem voltam teljesen elégedett, a fék: jól adagolható ugyan, de nem harap úgy, mint elvárnám egy sportverziótól. Igaz, hogy a jó tuner amúgy is ezzel kezd, de manapság inkább túl-, semmint alultervezett horgonyokkal szoktunk találkozni.



Érdekes megoldás a Kiától, hogy a vevőre bízza, inkább játékos, vagy inkább luxus kiadású legyen-e a Pro Cee’d GT. Az alapárban elég sok minden benne van, bár azt hiszem legtöbben a magasabbik, a Mid felszereltséget választják majd (+400.000), és ízlés szerint külön kapható még az üveg tolótető és a navigáció. Ez idáig oké, ám az extralistán van egy „utazó csomag” is, melyben az ülés és kormányfűtés (!) mellett, állítható könyöklő, deréktámasz, hátsó lábtér fűtés és, meglepi-meglepi: elektromos kézifék van. Hogy ez benne van az utazó csomagban, azt értem, de mit keres egy forró ferdehátúban??? A tesztautóba sajnos specifikálták ezt a csomagot, és ugyan a fűtött bőrkormány tényleg kellemes, ám a rángatható kézifékkar hiánya minden játékosságot kiölt a kocsiból. Csak remélni tudom, hogy az amúgy talán túlságosan is stabil futómű táncba vihető, ha valaki lemond ezekről a kényelmi extrákról.



A csúcs-felszerelt Kia tehát inkább stabil, tempós utazóautóként viselkedik, semmint vagány forró ferdehátúként, amivel végül is nincs gond, sokan szeretik az ilyet - csak ehhez nem illik a sportosan testhezálló design. Persze ettől még bejöhet, hiszen a forró szuperminikhez képest bőven ad annyival több helyet és kényelmet, amennyivel többe kerül, miközben csak egy kicsit veszít a vagányságból a hosszabb tengelytáv és a többlet súly miatt. Aki klasszikus vadulós-fáratekeredős hot hatchback után vágyakozik, az egyelőre ne a Kiánál kopogjon, akinek viszont elég, ha jól néz ki a kocsi, és még előzni is lehet vele, az akár nagyon boldog lehet, az ellenfelekhez képest tökéletesen beárazott Pro Cee’d GT-vel. Ám ha rosszmájú vagyok, azt is hozzáfűzhetem, ennek a kocsinak a Kia kereskedők örülnek a leginkább. Elég egy negyedórás tesztkör ebben, és máris könnyebb lesz rádumálni a kedves vevőjelöltet – egy dízel kombira. És ha így, kapudrogként tekintünk rá, akkor gyakorlatilag tökéletes, mert az süt belőle: a Kia elképesztően hosszú utat tett meg az elmúlt 10 évben. Tökéletes üzenet, így már a piaci teljesítmény nélkül is ki merem jelenteni: a Pro Cee’d küldetés teljesítve

További Kia cikkeink ide kattintva elérhetők.

Hozzászólások

  • Gab77
    2014-07-16 01:17:18
    Tényleg átkozottul jól néz ki ez a pro Ceed Gt! Nekem egyedül a hátsó lámpák formája nem tetszik,a többi oké! Nagyon gondolkodom rajta, persze napfénytetővel lenne az igazi. Nem olyan drága mint a konkurensek, de sokkal többet nyújt mint a kis kategóriás 3 ajtós Gt-k. És árban viszont már alig drágább náluk! Jó kompromisszum minden tekintetben!



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31