Tovább a tesztautóra.

Amikor a gyerek felnőtté válik - KIA Carens 1.7 CRDI

Írta: Diósi Csaba 2014-02-17 09:00:01

Az új Kia Carens dögös lett az új ruhájában, dízelmotorral szerelve pedig kifejezetten családbarát is. Hiába, a Kiával ezentúl minden fronton számolni kell, ez már nem is kérdés.

Az 1944-ben alapított Kia Motors Corporation Korea legidősebb járműgyártó vállalata, de persze a világ patinás autógyáraihoz képest mégiscsak szemtelenül fiatal. Éppen ezért szembeötlő az a tény, hogy a konszern mára az 5. legnagyobb autógyártó a világon, amelynek munkaszalagjain jelenleg több mint 2,5 millió autó készül évente, 15 gyártóbázison, a világ 10 országában. Ennek ellenére, az első sikermodell bevezetésére egészen 2006-ig kellett várnunk, amikor is megjelent az első európai gyártású modell, a Cee’d.


Ekkor viszont, az Öreg Kontinens nyugati peremétől egészen Ázsiáig mindenki csak pislogott az autó kiváló tulajdonságai láttán, az ötcsillagos törésteszten és persze a 7 év garancia sem volt megszokott abban az időben, de talán még most sem. A gyár nem bízott semmit a véletlenre, hiszen a vezetőségnek eltökélt szándéka volt, hogy inváziót kezdenek Európában és emellett a legnépesebb kompakt kategóriába kívántak betörni, ahol még mindig a Volkswagen Golf volt az értékmérő. Éppen ezért új minőség politikába fogtak, Európában hozták a gyártósorokat és európai mérnököket küldtek a tervezőasztal mellé.


Magyar vonatkozása is van a sikereknek, hiszen Kovács Miklós tervezte a bódét, aki azóta már több sikeres Kia modell születésénél is főszerepet kapott. A Hyundai-Kia globális formai célkitűzéseinek élén Peter Schreyer áll, akinek sikerült a Carens által egy felfrissült formatervű családi autót alkotnia, ami a 2013-as Genfi autószalonon debütált. A kompakt egyterű kategóriában az autóipar már vagy 5 éve felfogta, hogy nem elég pár ügyesen elhelyezett praktikus tároló rekesz, meg jó sok pohártartó a család összes tagjának. A legtöbb modellnél a legfőbb érv, amiért őket választják az bizony a dizájn, ami elég rendesen beszivárgott ebbe a kategóriába is, a nagycsaládosok legnagyobb örömére.


A Mazda 5, illetve az új Opel Zafira óta nem meglepő, hogyha megkívánunk egy Kia Carens féle fiatalosabb, szebb családi egyterűt, úgyhogy a dizájnosztályon manapság a főkérdés az, hogy mennyire csinálják dögösre az autót. Mondjuk a Mazda 5 esetében talán már erős túlzásokba is estek a tervezők, azért visszatetsző a forma, de ez csak zárójeles megjegyzés... A magasra húzott övvonal, a lapos tető és a döntött szélvédő szűkebbnek láttatja az autót, mint amilyen valójában, de a látszat csal! A Kia Carens belső helykínálata nagyságrendekkel nagyobb, mint amit a külső alapján gondolnánk.


A belső téren is látszik, hogy európaiak tervezték európaiaknak. Mindenhol kellemes fémbetétek, karimák és krómgyűrűk vettek körbe, még bluetooth-párosítás is könnyen ment, illetve nem utolsó sorban profin játssza a zenét telefonról is. Rengeteg rakodóhelyet alakítottak ki a tervezők, ami ebben a kategóriában szinte kötelező, de itt olyan sok kicsi rekesz akad, hogy összességében, majdnem kitesznek egy kisebb csomagtartót. Az ülések kényelmesek, bőven van hely magasabb személyeknek is, bár a második sor középső ülésére ne ültessünk túl széles utast, mert akkor biztosan be fog hatolni a mellette lévő 2 személy aurájába.


Az eddig próbált hétüléses Carens modellek azt mondatják velem, hogy a harmadik, egyben az utolsó sorban, (a harmadik üléssor opcionális, melynek felára 250 000 forint) ha lehet, csak gyerekeket ültessünk, ugyanis a tervezők nem tudtak csodát tenni, az ülések inkább hasonlítanak egy inkvizíciós sámlira, semmint teljes értékű ülőalkalmatosságra. Hosszú utazáshoz lehetőség szerint csak az első kettő üléssort használjuk, így a csomagterünk is elegendő lesz egy külföldi kiruccanáshoz.


Ha mégis hét személlyel vágunk neki a túrának, akkor csak 103 literrel gazdálkodhatunk, ami kevesebb, mint egy kabrió raktere viszont ha a Carensünket 5 személyes változatként rendeltük, akkor 536 liter a kényelmesen pakolható tér. Ha ez kevés, akkor természetesen ledönthetjük az üléstámlákat és akkor már egy hangárnyi, 1650 literes puttonyt tudhatunk a magunkénak, amely minden hétköznapi dolgot magába nyel.


Motorok terén 4 verzió érhető el, a kínálatban két fajta benzinmotor és egy dízel, két teljesítménylépcsőben foglal helyet. A legkisebb benzines 1,6-os és 135 lóerőt, valamint 165 Nm nyomatékot tud, amihez csak 6 fokozatú manuális váltó rendelhető. A csúcs benzines 2 literes, 166 lóerős, 213 Nm kíséretében, ami elég fickóssá teszi az autót, és hozzá már kérhető 6 sebességes automata váltó is. Utóbbit próbáltam néhány hónappal ezelőtt, amiről a tesztet itt olvashatjátok. A konklúzió az autóval kapcsolatban röviden és tömören, hogy a benzines Carens kitűnő bringa, de egy családi járgányba nem ez a 2000 cm3-es benzinfaló erőforrás való, hanem egy dízelmotor.


Nos, éppen ezért nagyon kíváncsi voltam az 1,7-es gázolajosra, abból is a gyengébbre, amely 115 paripát és 260 Nm-es forgatónyomatékot tudhatott magáénak. A kicsit morgós, kicsit zajos motor be is váltotta a hozzá fűzött reményeket; a teljesítménye elégséges volt, három személlyel még virgoncan vette fel a forgalom ritmusát és cserébe nem kért túl sokat enni, ugyanis 7,0 liternél erősebb zaklatás alkalmával sem kért többet.


Igaz, ez a 4,7 literes katalógusadattól messze elmarad, de abban biztos vagyok, hogy ezt az értéket lejjebb lehet vinni olyan tesztkörülmények között, amikor nem mínusz két fokos hidegben melegíti az ember a kocsit indulás előtt, nem araszolgat az elővárosi dugóban minden fogyasztót folyamatosan használva. Azonban az valószínű, hogy öt, pláne hét személlyel és csomagokkal telerakva már kevés lenne a teljesítmény, olyannyira, hogy az előzéseket a magam részéről kétszer is meggondolnám. Akinek nagy családja van és sokat utaznak azoknak talán optimálisabb választás a szintén 1,7 literes dízelmotor, amely 136 lóerőt és 330 Nm-t présel ki a blokkból.


A Carens kormányzása nem túl direkt, de mivel a családok igényeire lett hangolva és nem az észvesztő kanyarvadászatra, ezért ez teljesen normális. A Hyuandai-Kia páros autóiban nagyon szerethető, hogy a kormányszervó keménysége állítható, amely természetesen a Carensből sem hiányozhatott. Három üzemmód közül lehet váltogatni; Comfort, Normal és a Sport mód, amelyek közül nekem a középső variáció jött be, ugyanis az kellően kemény, de mégsem éreztem azt, hogy egy Zsiguli hajókormányával birkóztam volna. A Comfort módban nekem túl könnyű volt a kormányzás, és így bizony semmi visszajelzést nem adott a volán, de a hölgyeknek biztosan tetszeni fog.


Az elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés elég stabilan tartja a karosszériát, de a kátyúkkal teletűzdelt utakon sem fogja kirázni a gyomrunkból az ebédet. Ha viszont apára mégis rájönne a versenyezhetnék, akkor tempós kanyarvétel esetén sem vagyunk veszélyben, mert az autó a magas felépítmény ellenére is jóindulatú marad, illetve egy raklapnyi menetbiztonsági berendezés vigyáz a testi épségünkre; megtalálható a VSM, vagyis a járműstabilitás szabályozó rendszer, amely az elektromos szervokormánnyal összehangolva biztosítja, hogy a kanyarban fékezve az autó megőrizze stabilitását, a BAS, azaz a vészfékrásegítő, mely felismeri, hogy a vezető vészfékezni akart-e és ha igen, akkor automatikusan a maximális fékerővel fogja lassítani az autót. És még nincs vége, ugyanis van még guminyomás figyelő rendszer, visszagurulás gátló berendezés, ezenfelül megtalálható az autóban menetstabilizáló elektronika, illetve rendelhető hozzá kanyarkövető világítás és az eléggé meggyőzően teljesítő sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is.


A Carens létezésének tizennégy éve alatt majdnem húsz centit nőtt, tehát a szűkösebb városi parkolóhelyekre a nagy testét beigazítani nem a legegyszerűbb dolgok közé tartozik, főleg úgy, hogy hátrafelé gyakorlatilag nem látunk semmit sem. Éppen ezért ha tehetjük semmiképpen se hagyjuk ki a tolatókamerát, amely ugyan navigációval együtt 450 000 Ft-ot emészt fel a családi költségvetésből, de talán érdemes ezt az összeget kiszorítani, mert sokkal nagyobb kárt is okozhatunk, ha vakon végezzük a tolatást. Akinek viszont a pénz nem számít, az megfejelheti a rendszert a Kia ultrahangos parkoló-asszisztensével -a felára 190 000 Ft- amely elvégzi helyettünk a párhuzamos parkolás manőverét. Valahogy így:



Az LX jelzésű fapados verzióban is van már hat légzsák, ESP, központi zár távirányítású riasztóval és villanyablak elöl-hátul, tempomat, kormányról vezérelhető audio rendszer USB bemenettel, és manuális klíma hűtött kesztyűtartóval. Ez azért elég jó összeállítás, kellemes tárgyalási alappozíció, ahonnan minden gond nélkül belesírhatunk még az autóba ezt-azt. A Kia Carens alapáron 1,6 GDI motorral LX szintű felszereltséggel 4 774 000 Ft-ért gurítható haza, míg ugyanezzel a felszereltséggel, a kisebbik dízel 5 474 000 forintért lehet garázsunk ékessége.




További Kia cikkek itt. Katt.
Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük! 


Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31