Tovább a tesztautóra.

Hófalak között-Volvo V40 Cross Country 2.5 T teszt

Írta: Diósi Csaba 2013-02-22 07:00:01

A Skandináv félsziget északi része télen meglehetősen zord arcát mutatja. Olyannyira, hogy még a téli üzemmódra szakosodott jávorszarvasok is lehorgasztott fejjel állnak az acélkékre fagyott tájban. Ebben a környezetben bizony nem mindegy, hogy milyen autóval közlekedik az ember. Lássuk, hogy a Volvo V40 Cross Country hogy teljesített a Svéd expedíció alatt!



A Volvo V40-et tavaly mutatták be a nemzetközi sajtó képviselőinek Verona környékén, ahol mindenki számára kiderülhetett, hogy a Volvo ledobja magáról a konzervatív uniformist és egy új, fiatalosabb dizájn felé mozdul. A V40 formavilága egyértelműen agresszívabb, mint amit megszokhattunk eddig a svéd gyártól. Az elődjétől, az S40-től ugyan markánsan eltér, a tavaly bemutatkozott S60-nál viszont már le sem tagadhatná a rokonságot. Azért a designerek igyekeztek, hogy a sportos kinézet mellett praktikus is legyen a kialakítás, ezért lett ötajtós az újdonság. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nagycsaládok kedvenc pakolós autója lesz majd a V40, ehhez a hátsó ajtók és a 335 literes csomagtér fedele túl szűk. Szintén a bunker-érzést erősíti, hogy semmilyen irányban nem hibátlan a kilátás – de hozzá kell tennünk, hogy ez a többi prémium-kompaktra is igaz. Robusztus A, B és C oszlopok, kissé lecsapott tető és magasra húzott övvonal jellemzi a mai kor autógyártását, amely természetesen a V40 Cross Country-ra is igaz.

A kategória a kezdetei


Lássuk minden Country ősét, amely természetesen honnan is származhatna, mint fritzföldről? Ugyanis, egy-két pihent agyú mérnök a VW-nél valószínűleg nagyon unatkozhatott és szabad idejükben megalkottak egy új kategóriát, amelynek jeles képviselője a Golf Country lett. 1989-ben mutatták be a Genfi Autószalonon, igaz, akkor még Montana néven és mindenki csak pislogott, mint hal a szatyorban a furcsa szerzet láttán. Még nagyobb lett a meglepetés, amikor 1990 áprilisában a Steyr-Daimler-Puch grazi gyára megkezdte a termelést és piacra dobták a Golf CL Syncro alapjaira épülő Golf Country-t. Az alap verzióhoz képest jócskán megemelték a hasmagasságot, kartervédőt és segédalvázat kapott a Country. Természetesen összkerékhajtással és csak 1,8-as benzines motorral került le a gyártósorról 98, illetve a GTi verzió esetében 107 lóerővel. Meglehetősen drága öszvér volt (és maradt) a Golf Country, hiszen az újkori ára 32-40.000 márka között mocorgott. 1990 és 1991 között 7735 db készült.


A Volvo 1997-ben csapott bele a „vidék koncepciójába” bemutatva a Cross Country-t a V70-es modell átalakításával. A hatalmas méretű kombi emelt hasmagasságával , erős motorjaival hamar népszerűvé vált, hiszen tökéletes alternatívát kínált azoknak, akik sok csomaggal, gyakran jártak a betonúton kívül is, de mégsem akartak egy SUV-t maguknak. Az Audi sem akart lemaradni, így kihozta az A6 All Road Quatro-t, valamint a Subaru is beszállt a játékba a Legacy Outback-el, 2007-óta pedig a Skoda Octavia Scout is elérhető.



De mi a különbség az alap V40 és a krosszosított verzió között? A lényeg, hogy a terepen is használható Volvo hasmagasságát 40 mm-el megnövelték, nagyobb kerekeket kapott az autó, módosított első és hátsó lökhárítókat valamint küszöbspoiler-t aggattak a kocsira. Ezen felül hatalmas panorámatető növeli a szabadságérzetet, és fekete külső tükörház teszi dögösebbé az összképet. Ez persze csak a dizájn, de ami nem látszik, ennek ellenére mégiscsak fontos változtatás az alap verzióhoz képest; mégpedig a futómű áthangolása. Ezt úgy érték el, hogy hosszabbak lettek a tengelycsonkok, lecserélték a segédkeret gumibakjait, módosították a lengéscsillapítókat és erősebb keresztstabilizátort, valamint segédkeretet kapott az autó a rázósabb terepek leküzdésére. A V40 Cross Country lejtmenetvezérlőt is kapott, amely a hangzatos Hill Descent Controll nevet viseli. A rendszert aktiválva lépésben, 10 km/h-ás sebességgel ereszkedhetünk le a meredekebb leejtőkön. Az autó gyakorlatilag mindent elvégez a sofőr helyett, még a fékpedállal sem kell bíbelődnünk, hiszen a lassítás is a rendszer feladata, a biztonsági arzenál minden elemét bevetve. Kicsit nagyképűen; akár bekötött szemmel is…



Ha már a biztonság szóba került; a Volvo V40 jelenleg a világ legbiztonságosabb autója! A 2012-ben szigorodott Euro NCAP-n öt csillagot teljesített és ennél a típusnál mutatta be a világon elsőként a Volvo a gyalogos légzsákot, amely egy esetleges 20 és 50km/h közti gázolás esetén a gyalogos fejét védi meg a becsapódástól. A V40-ben ezen felül van radaros tempomat, sávelhagyás-figyelmeztetés, táblafelismerő, ráfutás- illetve gyalogosgázolás-elkerülő rendszer, mely alacsony tempóról akár önállóan fékez is, van parkolóradar és kamera, továbbá holttérfigyelő, illetve parkolás- és kitolatás-segítő elektronika is. Jó megoldás, hogy mindezek működését, meg persze egy csomó kényelmi funkciót a menüben részletesen lehet szabályozni. Nemcsak szép, de jól átgondolt is az autó műszerfala, mely teljes egészében grafikus, három különböző beállítása pedig azokkal az információkkal segíti a vezetőt, amelyekre a választott üzemmódban valóban szükség van.



A gyár szerint az autó belsején is rengeteg újítás történt, de azért túlzásokba nem kell esnünk; Új, kéttónusú bőrkárpitok bővítik a kínálatot, a hangulatvilágításról pedig szabályozható színű LED-lámpák gondoskodnak, ezen felül pedig plusz tárolókkal bővült a V40-es beltere. Mindezt persze, a modern ember igényeire szabva; mobiltelefon tartó, hűtött kesztyűtartó és még a jégkaparónak is külön helyet alakítottak ki a térképzsebben, ahol fixálni lehet a téli autózás elengedhetetlen kellékét. Így legalább nem csúszkál és csörög-zörög össze-vissza, idő előtti beutalót szerezve az elmeosztályra. A csomagtartón is akadt némi módosítás; a csomagtér ugyanis a Cross Country verzióban kétfedelű lett, ahol az alsó részben kisebb pakoló rekeszek kaptak helyet, felül pedig állítható sínrendszer segítségével lehet rögzíteni a csomagokat. 



Most, hogy túlestünk a kötelezőn, jöjjön az élvezet! Ugyanis a V40 Cross Country-val nemcsak a zord észak hófalai között tötymörögtünk, hanem a Volvo munkatársai meginvitáltak minket egy kis kalandra egy befagyott tó jegén kialakított pályán. A szöges gumi itt alaptartozék, de nem kérettük magunkat, hanem felcsatoltuk a bundabugyit és hajrá! Pörögtek a kerekek, a szögekkel teletűzdelt abroncs pedig sikítva vájt barázdát a jégbe. Dolgozott is az összkerékhajtás a V40-ben, de hát a teszt, az teszt! Ezeket a kocsikat szélsőséges helyzetekben is használni fogják, úgyhogy a végsőkig hajszoltuk az autót. A motor ugyan bírta, hiszen tesztalanyunkban a csúcserőforrás T5-ös röfögött érces trombitahangján, amely 254 lóerőt tudott rászabadítani a befagyott tóra. Lóerőben tehát nem volt hiány és a hajtás többi része is magabiztosan mozgatta a 1,5 tonnás kasztnit. Maga a Haldex rendszerű összkerékhajtás immár ötödik generációs és immár elektromosan vezérelt. A központi számítógép utasítása szerint osztja a nyomatékot előre, vagy hátra. De ha gázt adunk kanyarban, akkor a fékek is munkába állnak: a megfelelő kerekek visszafogásával diffizárként segítik befordulni a V40-t, olyannyira, hogy a 70 km/h-val végrehajtott rénszarvas teszt gyakorlatilag meg sem kottyant a rendszernek. Az elektronikus őrangyalokat ugyan nem lehet teljes egészében kiiktatni, de a rendszer így is elég teret enged egy kiadós keresztbe autózáshoz. Azt pedig vigyorogva tettük meg, épp ezért a fogyasztásról nem is írok semmit; birka üzemmódban autózva ugyanis nem kapunk objektív értéket, de az legyen elég, hogy a gyár is 8,3 litert számol száz kilométerre átlagfogyasztás esetén…Hiába, a teljesítményhez kell a nafta és az összkerékhajtás valamint a hatsebességes automata váltó is többletsúllyal jár, aminek egyenes következménye a nagy fogyasztás. Épp ezért valószínűleg Magyarországon a csúcsverzióból nagyon kevés fog rohangálni, no és persze a topmodell árcédulája is dilemmába ejtheti a vásárlókat. Nem is dilemmába. Inkább ámulatba….



Sajnos csak a csúcsverzióhoz rendelhetünk összkerékhajtást, a szolidabb V40-esek alapból csak fronthajtásúak. A leggyengébb motor a 115 lóerős D2-es dízelmotor, ezt követi a 150 lóerős D3, a 177 paripával rendelkező D4. Benzines fronton a 180 lóerős T4 áll rendelkezésünkre tesztalanyunk öthengeresén kívül. Magam részéről nagyon szurkolok azért, hogy a legerősebb dízelhez is párosítani lehessen az összkerékhajtást és szerintem rajtam kívül lesznek ezzel még így páran. A fornthajtású verziót nem állt módomban kipróbálni, de akik próbálták, azt állítják, hogy jó. A Cross Country-nak van már magyar ára is: az alap kisdízel 6.850.000 Forint, míg a négykerék-hajtásos verzió 9.620.000 Forinttól elérhető.


Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31