Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/motopart/public_html/tesztauto.hu/includes/functions.inc.php on line 5

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/motopart/public_html/tesztauto.hu/frontend/config/functions.php on line 10
A Daciánál gáz van!- Dacia Duster 1.6 LPG Az Online Autós magazin | Tesztauto.hu


Tovább a tesztautóra.

A Daciánál gáz van!- Dacia Duster 1.6 LPG

Írta: Diósi Csaba 2013-09-27 13:00:01

Baltával faragták, mégis egyéniség, egyre többen választják és most már itt van alternatív hajtással is. Dacia Duster LPG.

A globális felmelegedés, a környezeti ártalmak mindinkább előtérbe helyezik az alternatív üzemanyagok használatát. Egyre nagyobb teret hódít a hibridhajtás, az elektromos hajtás, és némely kontinensen a bioüzemanyagok és a gázüzem is egyre elterjedtebb. Ebben a cikkben a Dacia Duster kapcsán az utóbbival szeretnék foglalkozni, hiszen nemcsak környezetbarát technológia, hanem olcsóbb is, mint a hagyományos üzemanyagok használata. Épp ezért szerettem volna kipróbálni a gázüzemű Dustert, amelynek gázrendszerét még a gyárban szerelték az autóba és nagyon kíváncsi voltam, hogy egy sikeres SUV alternatív hajtással hogy üzemel. A benzines és dízel verziót még az Autómániával két hét különbségével próbáltuk, amelyről a videó itt látható, sok érdekes információval.



A gázról leginkább a fűtés, a számlák és persze az őrülten pörgő gázmérő jut eszünkbe, ami hajdanán akkora volt, mint egy bérház, mára viszont kisebb lett, de annál jobban forog. A gázt, mint hajtóanyagot viszont kevesebben ismerik és használják, pedig bizony az autógyárak is építenek gázüzemű kocsikat, lásd Opel, Skoda, Fiat, Volvo, Dacia. De mi is az a gázüzem? Talán érdemes egy kicsit belemélyedni a technikai részletekbe is. Nos, a gázhajtás is lehet többféle, hiszen megkülönböztetünk LPG, azaz cseppfolyós gázzal hajtott járgányokat –ezekből van több az utakon- és megkülönböztetünk CNG –azaz sűrített gázzal hajtott autókat. LPG gázt gyakorlatilag bárhol tankolhatunk, hiszen a kúthálózat országos lefedettsége jó, viszont CNG gázt csak három hivatalos helyen tudunk kis hazánkban tankolni. A gázüzemű járműveket további osztályokra bonthatjuk; bivalens, vegyes és monovalens típusokra. A legtöbb kocsi bivalens típusú, ami azt jelenti, hogy gáz vagy benzinhajtású, 15 liternél nagyobb az üzemanyagtartálya, és erre jön még kiegészítésként a gáztartály.



Vegyes üzem esetén földgáz és gázolaj egy időben történő elégetéséről beszélünk, de még mindig van egy kategória, ez pedig nem más, mint a monovalens üzemű jármű, ami azt jelenti, hogy hátul a benzintank helyére több gáztartályt építettek, amelyek összesen 21 kg gáz tárolására alkalmasak. Ezt azonban az LPG-s autókhoz hasonlóan lehetetlen teljesen kifogyasztani, tehát nem tudjuk mindet egyszerre felhasználni. Természetesen vész esetére van egy benzintank is, amely csak 15 literes, így kb. 150-200 kilométert tehetünk még meg, ha kifogyott a gázunk. Ezek a járművek általában a CNG hajtású autók. A gázüzem környezetbarát technológia, hiszen az égése során kevesebb szén-hidrogén keletkezik, emellett pedig a mai klasszikus üzemanyagárakkal számolva olcsóbb hajtóanyag. A beszerelési költség típusonként változik, de számszerűsítve egy átlagautót alapul véve 2-300.000 forint közötti összeggel lehet számolni. A megtérülést pedig könnyen ki lehet számolni, de ha átlagolni szeretnénk, akkor nagyjából 15.000 kilométer alatt megspóroljuk a beszerelés árát, ám a Dutser esetében egészen pontos összegeket is papírra vethetünk.



A Cool felszereltségű járgány a klímát leszámítva full fapad fronthajtással, így a sima benzines ára 3.040.000 forint, a Duster LPG pedig 3.290.000 Ft-ért lehet garázsunk ékessége. Tehát 250.000 forint a különbség, amelynek a megtérülési ideje a jelenlegi üzemanyagárakkal számolva (benzin 420 Ft, gáz 270 Ft) évi 15.000 kilométeres futásteljesítménnyel és a gyári fogyasztási adatokat figyelembe véve (benzin 7,1 l, LPG 8,9 l) a következő; a „sima” benzines jármű esetén az éves üzemanyagköltség 447.300 forint, míg a gázos Daciánál 360.450 Ft. Nem túl bonyolult a képlet, hogy az éves megtakarítás ebben az esetben 86.850 forint, így a gázüzemű Dusternek a drágább mivolta 2,9 év vagy 43.500 kilométer alatt térül meg a benzines tesóhoz képest. Csak a rend kedvéért jegyzem meg, hogy ugyanilyen felszereltséggel az 1.5-ös dízel verzió 3.440.000 forint. Mindenki döntse el maga, hogy mi mennyit ér!



A gázból természetesen többet kér a 102 lóerős erőforrás, a teszthét alatt 10 litert számoltam 100 kilométerenként és a benzinből is kortyolgat, hiszen az indításnál benzint injektál a rendszer a motorba, és csak az üzemi hőfok elérése után vált át gázüzemre. A rendszer ezt teljesen automatán végzi, a sofőrnek semmi dolga nincs ezzel, de természetesen manuálisan is váltogathatunk a benzin - és a gázhajtás között. Kicsit furcsa volt számomra a gázszint jelzője, mert néha teljesen fals információkat adott; volt olyan, hogy az egyik pillanatban még háromnegyed állást jelzett, a következő pillanatban pedig üres gáztartályt mutatott. Aztán néhány kilométer, egy újraindítás és minden visszaállt a megközelítőleg helyes értékre. Persze ez nem a Dacia hibája, esetleg megbízhatatlansága, hiszen olyan Landi Renzo gázrendszereket építenek a román csodákba, amelyeket utólag bárki beszereltethet a kocsijába.



Persze azért a vájtfülűek érzékelik, hogy mikor mennek gázzal illetve benzinnel, hiszen utóbbi esetén csendben dolgozik az erőforrás, de amikor a rendszer átvált gázra, akkor a szelepek felől kellemetlen csattogó hang hallatszik. Nem is csoda, hiszen a fent említett alkatrészek és a gáz nem barátok, ennek az alternatív hajtásmódnak ez a rákfenéje, de hosszútávon még úgy is gazdaságosabbra jöhet ki a gázüzem, ha szelepeket egyes típusoknál utánállítatjuk, vagy amikor elérkezik az ideje, kicseréltetjük. A napokban találkoztam egy Zafirával - CNG-s volt- ami 200.000-et futott és csak most kellett cserélni a szelepeket, igaz, azok teljesen szétégtek. De ha már szét lett szedve, akkor természetesen a hengerfej is kapott egy kis gépmunkát, illetve a szívósoron volt egy repedés, amit a szerelő hegesztéssel orvosolt. Utóbbi hiba valószínűleg nem a gázhasználat miatt keletkezett. A hibák orvoslására egyébként a gyár 3 év garanciát vagy 100.000 kilométer garanciát vállal, tehát ezen a fronton nyugodtak lehetünk.



Az 1,6-os szívó erőforrás nem éppen ideális egy kompakt SUV-hoz, de kis kompromisszummal meg lehet barátkozni vele. Igaz, öreg harcos már, hiszen számos Renault és Dacia modellben teljesített szolgálatot, de a manapság tomboló turbóhóbort időszakban jól esik régi barátként üdvözölni egy-egy ilyen utolsó mohikánt. Nem tombol benne a nyomaték, az erőből pedig kicsit le is csippent a kalóriaszegény üzemanyag, de mindezek ellenére nem mozgatja lomhán az 1205 kilogramm önsúlyú autót. Számokban kifejezve ez 11,5 másodperces gyorsulást jelent 100 km/h-ra, de azért jó ha észben tartjuk, hogy a Dusternak vannak korlátai. Ha dinamikusan akarunk közlekedni, akkor nagyon pörgetni kell a kocsit és persze sűrűn váltogatni, de ebben az esetben ne csodálkozzunk, ha kicsit hamarabb fogy ki a 32 literes gáztartály. Annak ellenére, hogy a Duster meglehetősen magas építésű, nagyon stabil autó és még nagy tempónál sincsenek sunyi kilengései. Tempósabb kanyarokban is stabil a gépjármű, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a gázos verzió futóműve valamivel feszesebb, mint az összkerekes és dízel változatoké.



A gázos Dustert egyébként csak fronthajtással lehet megvásárolni, a gyáriak szerint azért, mert az összkerékhajtás kárára került be a gáztartály. Ezt viszont annyira nem értem, mert ugyan az LPG-s Dusterbe alulról a padlólemezhez erősítették a pótkeréktartályt, de pótkerék nincs, csak defektjavító készlet, illetve a kerék helye sincs kialakítva, viszont az 1,6-os összkerekes benzines verziónak VAN teljes értékű pótkereke és annak a helye! Tudom, mert láttam! Magyarul, ha én vásárolok egy 1.6-os benzines négy kerékhajtású Dustert és kidobom belőle a pótkereket, annak a helyére berámolja a szerelő a pótkeréktartályt és kiépíti a gázrendszert ugyanazokból a Landi Renzo alkatrészekből, amit a Dacia gyárban is használnak, akkor lehet egy 4x4-es gázos Dusterem. Amit a gyár nem kínál fel opcióként. Érdekes.



De akkor mit is kínál a gyár? Nos, a végletekig egyszerű és praktikus autót, amely nem akar többet mutatni, mint ami, és nem akarnak többet kérni érte, mint amennyit ér. Ez pedig manapság nagyon ritka az autóiparban, nem beszélve arról, hogy ezzel a konfigurációval nemcsak hogy olcsó a Duster, de még takarékos is. Mai környezettudatos világunkban(?) ez pedig nem elhanyagolható tényező, főleg annak tükrében, hogy egyes gázos autók akár 50-70% -al kevesebb szén-monoxidot és 50%-al kevesebb szénhidrogént bocsáthatnak ki, mint a benzines társaik, a dízelekhez képest pedig 70%-al alacsonyabb nitrogénoxidot. És hogy mennyire népszerű hazánkban a Duster? Nos, a Dacia hazai debütálása és kifejezetten hűvös fogadtatása után meglepő fordulat, hogy a tavalyi évben a Dacia eladásainak kétharmadát a Duster tette ki, vagyis húzómodellnek tekinthető a palettán. Egy nagyobb bevásárlóközpont parkolójában akár többet is láthatunk, és akár olyan vicces (lúzer?) helyzetbe is kerülhetünk, mint jómagam.



Történt ugyanis, hogy sötétedés után kicsi lányommal elmentünk vásárolni, kifele jövet pedig megcéloztam a parkolóban az első utamba eső hófehér, fekete lökhárítós Dustert. Nem is gondolkodtam, hogy merre parkoltam, cipeltem a csomagokat, a három és fél éves cserfes szöszi pedig folyamatosan csivitelt a fülembe, mindenféle számára komoly kérdést feltéve. Én pedig miközben válaszolgattam, a maradék végtagjaimmal próbáltam előásni a slusszkulcsot, ami úgy eltűnt a zsebrengetegben, mint Petőfi a ködben. Állok a Duster ajtajánál, az összes csomagot ledobva kezd eluralkodni rajtam a pánik, hogy elvesztettem a kulcsot, a kiscsaj folyton csivitel, szóval elég szar volt a szitu, de a java még csak akkor jött, amikor végre sikerült előásni a kulcsot. Mert hiába nyomogattam nyitó gombot, a Dacia meg sem mukkant és persze jöttek a gondolatok; biztos kimerült az elem. Vagy lemerült az akksi. Tönkrement a kulcs. K..va Duster.



Amikor pedig megpróbáltam bedugni a zárba a kulcsot és kinyitni távirányítás nélkül az ajtót „Szezám táruljt” mormolva, akkor az addig érdeklődően figyelő bevásárlókocsis úriember odaszólt, hogy valószínűleg rossz autónál próbálkozom és megmutatta az én tesztjárgányom parkolási pozícióját. Égés a köbön, és még örülhettem, hogy csak kiröhögött az autó tulajdonosa és nem csak szimplán nyakon vert. Behúzott farokkal, sűrűn elnézést kérve kullogtam át a gyerekkel és a csomagokkal az „én Dusteromhoz” közben azon morfondírozva, hogy milyen sok van már ebből a típusból kicsiny országunkban. Ami alapvetően nagyon pozitív, mert úgy tűnik, hogy egyre többen számolnak le a sznobizmussal és hoznak ésszerű döntést az autóvásárlással kapcsolatban. A Dacia Duster pedig akárhogy is nézem, ésszerű választás.




További Dacia cikkeket itt olvashattok! Katt!



Hozzászólások

  • dusty
    2016-12-31 21:57:37
    Érdekes, informatív cikk, humorral tálalva. Grat!



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 213.181.192.30


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0