Tovább a tesztautóra.

Égszűrő – Peugeot 308 SW teszt

Írta: Szeifert Richard 2015-11-30 00:00:01

Nem értem, hogy miért a kék színt választja egyre több autógyártó a környezettudatos járgányok megjelölésére. Ettől függetlenül tény, hogy a Peugeot 308 legzöldebb verziója a BlueHDi, vagyis kék HDi nevet kapta

Ha esetleg egy pillanatra elfelejtené a sofőr, hogy a Peugeot 308-as az Év autója címet viseli, mindig, amikor a szeme a belső visszapillantóra mered, azonnal eszébe jut majd. A hátsó szélvédőre ragasztott matrica ugyanis tökéletesen tükröződik ott. De vajon állig érő mellkassal sétálhat az, aki 308-assal közlekedik, vagy csak a gyárnak jött jól az újabb megtisztelő cím?


Szerintem csak a vakoknak nem tetszik az új Peugeot 308 SW, kétségkívül az egyik legszebb formát öntötték ki fémből Franciaországban. Ráadásul nem csak egyszerűen hozzávarrtak egy hátizsákot az ötajtós változathoz, hanem mindjárt 11 centivel megnyújtották a tengelytávot. Így a hátsó lábtér és a csomagtartó is tisztességes lett.

Utóbbi alaphelyzetben 660 literes, ami az egyik legnépesebb autókategóriában is az élvonalba tartozik.


Belül az egyik legtutibb megoldás a fordított irányba közlekedő fordulatszámmérő. Eddig csak Aston Martinban láttam hasonlót, ami finoman szólva teljesen más ligában játszik, mint a Peugeot. A kisméretű kormány nekem továbbra is bejön, tökéletesen be lehet állítani és a műszereket sem takarta ki előlem.

Amin viszont meglepődtem, hogy a középkonzolon majdnem egy kezünkkel meg tudjuk számolni a gombokat - összesen 6 db van. Minden funkciót ugyanis a nagyméretű, 9,7 colos érintőképernyőn keresztül érhetünk el és csak a legszükségesebbeket hagyták a sofőr keze ügyében.


Ezen a ponton szerintem rögtön csapjunk is a lecsóba, ugyanis bennem rögtön felvetődött, mennyire jó ez a megoldás? Mert a francia autók nem éppen a megbízható elektronikájukról híresek, ez pedig töményen az. Nos, talán eloszlatja a kételyeket, és engem is részben meggyőzött, hogy a PSA-konszern az utóbbi években elég komoly minőségbiztonsági politikát vezetett be, vagyis minden elkészült autót alaposabban átellenőriznek, illetve minden kütyüt még komolyabban tesztelnek.

Így az új 308-as érintőképernyőjét például 4,3 millió érintéses nyúzás után engedték szériaéretté. Ez körülbelül annyit jelent, ha 15 évig használnánk az autót, akkor naponta 785-ször kéne megérintenünk a kijelzőt.


Kis megszokást igényel ugyan, de szerencsére gyorsan működik az érintőképernyő, így nem kell túl sokáig levennünk a szemünket az útról. Ami azért sem elhanyagolható, mert az új 1,6 BlueHDi motor igencsak fickós darab. Könnyedén felpörög, gyorsan elfogynak a fokozatok, bár vannak bizonyos szituk, amikor még a tűzfalig kitolt pedál sem segít.

Ez az öngyulladós motor ugyanis hirtelen megjelenő nyomaték helyett folyamatosan felépülő Newtonméterekkel operál. Vagyis ha valaki sietni akar, bizony vissza kell gangolni egy-egy komolyabb előzéshez.


A váltó szerintem az utóbbi idők egyik legjobb francia szerkezete, könnyen és pontosan kapcsolható, és végre nincs az az érzésem, mintha fazékban kotorásznék egy fakanállal. Ami viszont meglepő, hogy dízelhez képest elég hosszúak a sebességfokozatok.

Városban például az ötöst csak nyögvenyelősen fogadja el, sőt, érezhetően erőlködött is ha 50 km/h-nál odakapcsoltam.


Tudom, sokaknak már fáj a feje a témától, de nem mehetünk el szó nélkül a károsanyagkibocsátási mizéria mellett. A Volkswagen tudjuk hogy járt, a franciák pedig valamiért évek óta ragaszkodnak ahhoz, hogy inkább a dízelmotorokat tegyék zöldebb működésűvé. Elég, ha csak a dízelhibrid technikára (508 RXH teszt) gondolunk, ugyanis míg erre a megoldásra több szakember is azt mondta, hogy zsákutca, a PSA-konszern mégis kitart mellette.

De nézzük a tényeket! Ha egy kicsit visszaugrunk időben, akkor kiderül, hogy a részecskeszűrő beépítésében például biztos élen járnak Peugeot-ék, 2000 óta ugyanis folyamatosan bevezették különböző modelljeikben ezt a megoldást. Az új BlueHDi technika pedig egyenesen hadat üzen a káros nitrogén-oxidoknak, úgy, hogy ezek az erőforrások közben szén-dioxidból is kevesebbet puffognak a levegőbe és persze kevesebbet is fogyasztanak.

Érdekes...

A Peugeot SCR (Selective Catalytic Reduction) névre keresztelte azt a rendszert, amit az adalékolt részecskeszűrő elé épít be autóiba. Ez a megoldás egyedülálló a világon, és ennek köszönhető, hogy a BlueHDi motorok akár 90%-al kevesebb nitrogén-oxidot puffognak a levegőbe, miközben a káros részecskék majdnem 100%-át továbbra is kiszűrik.


A kisebb étvágy egyébként az olyan megoldásoknak köszönhető, mint a csökkentett belső súrlódású dugattyúgyűrűk, a továbbfejlesztett olajszivattyú vagy az új fejlesztésű hűtő-termosztát. Ezekből persze mi csak annyit érzünk, hogy nagyot lép a gép és közben annyira emberi számok jelennek meg a központi kijelzőn, hogy arra nem is gondolnánk.

Engem például a benzinkúton ért a legnagyobb meglepetés, mert bár láttam az üzemanyagszintjelzőt és folyamatosan lestem az átlagfogyasztás állását is, de amikor majdnem 1 hétnyi autókázás után kevesebb mint 5000 forintot fizettem, elkerekedett a szemem.


A másik kellemes meglepetés akkor ért, amikor behuppantam a második sorba, tekintélyes méretű lábtér maradt magam mögött is. A csomagtartóban tetszett, hogy szabályos formájú, egy mozdulattal ledönthető a háttámla és szerencsére a rakodóperem is alacsonyan van, tehát nem kell sérvet kapnunk, ha egyszer-kétszer nehezebb tárgyakat akarunk berakni.

Ellenben a lökhárítóra jó ha vigyázunk, sajnos itt is elég sérülékeny a fényezett felület.


Az érintőképernyővel kapcsolatos fenntartásaim mellett a vezetőülés beállíthatóságával volt még egy kis gondom. Elég sokáig fészkelődtem, mire mindent a helyére tettem, ráadásul nekem nem lehetett eléggé magasra emelni az ülést, mivel a fejem elég hamar elérte a tetőt. Így a combjaim nem voltak kellően megtámasztva, és egy bő fél órás út után egy kicsit kényelmetlen lett az ülés.

Ez nyilván nem szokványos eset, de akinek hozzám hasonlóan hosszú lábaik vannak, valószínűleg ugyanezt tapasztalhatják. Bár szerintem még az is segíthet a dolgon, ha a nagyméretű üvegtető helyett a hagyományosra voksolnak.


Néhány apróságot leszámítva tehát egyáltalán nem találtam semmi kivetnivalót a Peugeot 308 SW-ben. Családi autónak tökéletes, nem kell szorongani benne és bőven elfér a motyó, még kisgyerekes famíliáknak is. Az új, 120 LE-s BlueHDi motor ereje bőségesen elég még ehhez a kasztnihoz is, a fogyasztása pedig egészen meglepő, még úgy is, hogy a gyárilag megadott értéknél majd 2 literrel többet evett nálam az autó.

Szerintem 5,1 liter teljesen baráti gázolajmennyiség 100 kilométeren, a 3,3 litert valószínűleg csak téglával a gázpedál alatt lehet elérni. Az a középkonzoli érintőképernyő viszont sokkal jobban piszkálja a fantáziámat, hogy 5-10 éven belül milyen állapotban lesz? Mert engem ez az egy megoldás garantáltan elbizonytalanítana. Még akkor is, ha ez az Év autója.


Műszaki adatok: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 Le Allure

Motor: 1560 cm³, 120 LE/3.500min, 300 Nm/1.750min
Méretek: hosszúság: 4585mm, szélesség: 1863mm, magasság: 1471mm
Tengelytáv: 2730mm, csomagtér: 660l/1775l, üzemanyagtartály: 53l
Menetkész tömeg: 1300kg, megengedett össztömeg: 1870kg


Végsebesség: 194km/h, gyorsulás (0-100 km/h): 10,1s
Fogyasztás városban (l/100 km): 3,6; fogyasztás városon kívül (l/100 km): 3,2
Kombinált fogyasztás (l/100 km): 3,3; kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km): 88
Tesztfogyasztás (l/100 km): 5,1; környezetvédelmi besorolás: Euro6
Alapár: 5.700.000Ft (BlueHDi 100 Le Access) - 6.050.000Ft (BlueHDi120 Le Access)
A tesztelt modell alapára: 6.930.000Ft (BlueHDi 120 Le Allure)


- még több (részlet)kép a jobb oldalon a Képgalériában!



Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31