Tovább a tesztautóra.

Negyven éves a Golf - modelltörténet

Írta: TesztAuto.hu 2014-04-03 15:00:01

Minden idők legsikeresebb európai autójának negyvenedik születésnapját ünnepli a Volkswagen: a Golf hét generációjának autói napjainkig több mint 30 millió példányban találtak gazdára

Az első sorozatgyártású Golf 1974. március 29-én gördült le a wolfsburgi szerelőszalagról, onnan, ahol évtizedeken át a farmotoros Bogár dominált, így új korszak vette kezdetét, a keresztben beépített orrmotor és az elsőkerék hajtás világa. Giorgetto Giugiaro és a Volkswagen Design tervei alapján született Golf I feladata nem kevesebb volt, mint a több mint 21,5 millió példányban készült Bogár utódjaként sikerrel folytatni a világ legnépszerűbb autójának sikertörténetét. Az újdonság teljesítette küldetését: már 1976 októberében az egymilliomodik Golfot szállíthatták ki. 1976-ban mutatkozott be az első Golf GTI, majd a Golf Cabrio (1979) és a Golf GTD (1982) is megérkezett.


1983 augusztusában jelent meg a piacon a Golf II, amellyel a szabályozott katalizátor (1984), a blokkolásgátló berendezés (ABS) (1986) és a szervokormány is létjogosultságot nyert a Golf-kategóriában, s az összkerékhajtás (syncro, 1986) is megjelent a kínálatban. A Golf harmadik generációjával a Volkswagen 1991 augusztusában a biztonság terén is új korszakot nyitott. A Golf III egyrészt a sorozat első modelljeként kínált 1992-től első légzsákokat, másrészt karosszériaszerkezete jelentős fejlesztései ütközésbiztonsági mutatói jelentős javulását eredményezték. E nemzedék további műszaki mérföldköveiként említhető az első hathengeres motor (VR6), a sebességszabályzó berendezés, az első közvetlen befecskendezésű dízel (TDI, 1993), egy új Cabrio, egy új összkerékhajtás (syncro II), valamint az első Golf Variant.


Az 1997-ben bemutatott Golf IV még magasabb szinten képviselte a biztonságot, amelynek legjobb példája az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) bevezetése. 1998-ban jelent meg a Volkswagen palettáján a sorozat első Haldex tengelykapcsolós összkerék hajtással szerelt tagja, a Golf 4Motion. 2002-ben érkezett a piacra a 250 kilométer/óra végsebességű Golf R32, amely a Golf abszolút csúcsmodelljeként először kínálta a forradalmian új, kettős tengelykapcsolós sebességváltót (DSG).


A 2003-ban debütált Golf V kényelme, dinamikája és minősége már egyes középkategóriájú modellekét is felülmúlta, ami biztonságára is érvényes volt. Elsőként jelentek meg a Golf extrafelszerelései között a hátsó oldallégzsákok, így a hat széria kivitelűvel (első, oldal- és fejlégzsákok) együtt már akár összesen nyolc légzsák is óvhatta a bennülőket. Kényelem és dinamikája terén új négykaros hátsó felfüggesztéseivel, hétfokozatú DSG váltóművével, bi-xenon fényszóróival, panoráma-tolótetejével és 2006-ban pedig a világ első turbó- és kompresszorfeltöltésű Twincharger (TSI) aggregátjával tűnt ki a Golf V. 2006-ban mutatkozott be a Golf Plus, 2007-ben pedig a CrossGolf, az új Variant és a különösen üzemanyag-takarékos Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

40 év, 7 generáció, 30 milliónál is több legyártott Golf...



A 2008-tól elérhetővé vált Golf VI kínálatában egyre több TSI-motor sorakozott, a turbófeltöltésű dízelek (TDI) pedig a szivattyú-adagolóelem technikáról (PD) a dinamikusabb és takarékosabb common-rail rendszerre álltak át. Utóbbi erényük terén a Golf BlueMotion járt az élen, 100 kilométerenként mindössze 3,8 literes átlagfogyasztással illetve kilométerenként 99 gramm széndioxid-kibocsátással. E generációt mindemellett új vezetői segédrendszerei (többek között a távfény-asszisztens és a parkoló-asszisztens) tették a Golf mind a mai napig leginnovatívabb nemzedékévé.


2012. szeptember 4-én tartotta világpremierjét a hetedik Golf-generáció. Saját tömege akár 100 kilogrammal, üzemanyag-fogyasztása pedig motorváltozattól függően akár 23 százalékkal is elődjéé alatt alakulhat. Az új Golf TDI BlueMotion1 az NEFZ-szabvány szerint mérve 3,2 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként (széndioxid-kibocsátás: 85 g/km). A Volkswagen emellett fejlett vezetői segédrendszerek egész seregét kínálja a Golf legfrissebb generációjához, mégpedig jelentős részüket szériafelszerelésként. 2014-ben a Volkswagen az alsó-középkategóriába is elhozta az elektromos hajtásrendszereket, és már kapható a mintegy 190 kilométer hatótávot kínáló, tisztán elektromos hajtású e-Golf2. Ősszel érkezik az új Golf GTE3, amely hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtásával csupán 1,5 l/100 km fogyasztást produkált, s mintegy 50 kilométer távon tisztán elektromos üzemben is használható.

Forrás: VW

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31