Tovább a tesztautóra.

Tudsz róluk? Magyarok a világ járműgyártásában

Írta: TesztAuto.hu 2016-03-22 14:00:01

Az elmúlt száztíz évben egy kis ország sok nagy alkotót adott a világ járműgyártásának. Az autórajongók többsége méltatlanul keveset tud arról, hogy a magyar szakemberek, mérnökök, formatervezők milyen kiemelkedő szerepet játszottak világhírű járművek tervezése során

Valójában a magyarok autóiparban betöltött szerepe még sokkal régebbre nyúlik vissza. 1518-ban egy bizonyos Sigmund von Herberstein részletesen írt a kocsiszekérről, és megemlítette, hogy Mátyás király is szívesen utazott ezen a gyorsnak és kényelmesnek mondható járművön. A szavak összecsengése nem véletlen, a kocsi magyar találmány a Budát Béccsel összekötő nemzetközi forgalmat is lebonyolító országút mentén található Kocs községből ered. A Magyarok A Világ Járműgyártásában kiállításon is megtekinthető korabeli járműszerkezet újszerűségét és szakmai egyediségét mutatja, hogy a kocsi szó több európai nyelvben is előfordul és a jelentése is azonos.

Néhány száz évet haladva az időben, az autógyártás újkori történetének hajnalán is számos magyar szakember szorgoskodott azon, hogy a négykerekű kocsiból egyre fejlettebb, motorizált, kényelmes és biztonságos közlekedési eszköz váljon. A korabeli nagy nevek közül a teljesség igénye nélkül említhetjük Jedlik Ányost, a dinamó feltalálóját, Biró Józsefet, az automata sebességváltó fejlesztőjét, vagy éppen Galamb Józsefet, aki úttörő szerepet vállalt az autógyártás ikonjának számító Ford T modell sorozatgyártásában. Az autóipar dinamikus fejlődésében, fejlesztésében a magyarok és magyar származású szakemberek a mai napig is jócskán kiveszik a részüket, legyen szó formatervezésről, fejlesztésről, gyártásról vagy az ágazat menedzseléséről.

Az Autós Nagykoalíció (ANK), mint az Autó, Motor és Tuning Show (AMTS) főtámogatója éppen ezért négy évvel ezelőtt életre keltette a Magyarok a Világ Járműgyártásában elnevezésű tematikus autóipari kiállítást, ahol nemzetközi hírű kiváló magyar mérnökök közreműködésével megalkotott autócsodák és autóipari nóvumok mutatkoznak be – meglepetés vendégekkel és eddig nem hallott kulisszatitkokkal.


„,Büszkék vagyunk arra, hogy évről-évre egyre nagyobb területet kell kihasítanunk a nemzetközi színvonalú Autó, Motor és Tuning Show-ból ahhoz, hogy be tudjuk mutatni a magyar vonatkozású autóipari csodákat, a történelmi ikonoktól legújabb fejlesztésekig. Az Autós Nagykoalíció vallja, hogy minden magyar ember őszinte csodálattal gondolhat azokra a honfitársainkra, akik szerepvállalásuk révén valamilyen módon hozzájárultak a technológia csúcsát képviselő járműipar fejlődéséhez. A kiállítás ékes bizonyítéka annak, hogy ha elég tehetséges és szorgalmas vagy, te is feljuthatsz a Világ tetejére.” – mondta a kiállítás megnyitóján Knezsik István, Autós Nagykoalíció elnöke.


Megcsodálható volt többek között a Győrben gyártott Audi R8, TTS coupe, TTS rodaster, a kecskeméti Mercedes B és csak itteni gyártású CLA modellek (lásd a fenti keretesben), az esztergomi Suzuki Swift Sport, „S” Vitara és a legelső itthon összerakott fehér Swift, a legendás magyar gyártású Ikarus 620 autóbusszal (lásd az alábbi képeken), valamint az Evopro elektromos hajtású, moduláris felépítésű könnyűszerkezetes kompozit busza, amely a napokban nyerte el a JEC innovációs díját Párizsban. Magyar szív dobog a kiállított szentgotthárdi ezer köbcentis Opel Adam Rocks-ban (lásd a kezdőképen), a 2016-os év autójában, az új 1.6D „K” Astrában, a VW Passat Alltrack-ben, a VW Multivanban, a Seat Leon Cuprában, a 2.0 TSI Skoda Superb Combiban és Octavia RS-ben.


Olyan járművek is megtalálhatók voltak, mint például a BMW i3 és E39 2.5TD M, melyek motorját magyar mérnökök tervezték, vagy a Jaguar XF, Maserati Ghibli, a Range Rover Sport vagy éppen a Kia Optima, amelyek belseje mind-mind magyar szakemberek keze munkáját dicséri. Mindezek mellett a kiállítás látogatói olyan különlegességeket is szemügyre vehetnek, mint a Moveo névre hallgató magyar tervezésű kompozit szénszálas, elektromos hajtású robogó, és nagytestvére, a kétüléses elektromos roadster, a Júlia névre hallgató, kőrisfából készült négykerekű műalkotás, a kecskeméti GAMF Hungary csapat napelemes autója, a BME Formula Racing Team, az Arrabona Racing Team, a BME SHOX MotoStudent Team, a Kefo Motorsport, a Szengine, a Pneumobil-BGK és Pneumobil-BME, valamint az OECO Bánki Donát Shell Eco maraton versenygépei és egyéb fejlesztései, az interaktív elektromos gyerekautó, a Kocs községből származó kocsi, valamint a MOME és Cserkuti autómakettek.


Forrás: ANK

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 213.181.192.30