Tovább a tesztautóra.

Kritikus műszaki állapotúak a használt autók hazánkban

Írta: TesztAuto.hu 2014-04-02 10:00:01

A tendenciák azt mutatják, hogy sokan kizárólag probléma esetén keresik fel a szervizeket - pedig autónk megfelelő állapotának fenntartása folyamatos odafigyelést igényel(ne)...

A garancia-időszak lejárta után szinte kizárólag akkor fordulnak az autósok műhelyekhez, ha hibásnak érzik az autót. A rendszeres revíziót azonban a fiatal és az idős autók egyaránt igénylik, ha ezt nem tartjuk be, jelentősen megrövidülhet kocsink élettartama, s minőségileg is kifogásolhatóvá válhat járművünk.

Új autók esetében a törvényi előírás szerint a forgalmazónak 1 év jótállást kell biztosítani minden gépkocsira. Sok gyártó napjainkban jóval többet ad ennél, a 4 éves garancia időtartam szinte minden komolyabb autótípus esetén jár az autóhoz. Ennek feltétele, hogy a gyártó által előírt rendszeres karbantartásokat, átvizsgálásokat gyári előírásoknak megfelelő módon, gyári alkatrészekkel kell elvégeztetni.

Amennyiben ez elmarad - vagy az előírtakhoz képest csúszással történik meg - a jármű több szerkezeti eleme is kiesik a garanciából, ami egy műszaki probléma esetén akár milliós nagyságrendű felesleges kiadásokat is okozhat.

A garancián túl...

Sokan gondolják úgy, hogy a garancia időszak után már bárhol történhet a karbantartás, mivel ezzel pénzt takaríthatnak meg. A Weltauto tapasztalatai szerint ez a gondolkodás téves, mert...

1. Az autógyárak méltányosságnak nevezett eljárása alapján a márkaszervizhez hű ügyfeleket prémium szolgáltatásokban részesítik. Ez akár egy 10 éves autó meghibásodása esetén is jelenthet ingyenes, vagy komoly kedvezménnyel járó javítást

2. A méltányossági javításokon túl a használt gépkocsi értékét is jelentősen növeli, ha a karbantartások márkaszervizben lettek elvégezve: a gyári rendszerekben nyomon követhető előélet akár 10-15 %-os értéknövekedést is jelenthet a bizonytalan múltú, esetleg szakszerűtlenül javított autók értékéhez képest

3. A mai autók karbantartása a legtöbb esetben már nem egyszerűen folyadékok és szűrők cseréjéből áll. Szoftveres frissítések, speciális szerszámokkal elvégezhető beállítások elmaradása nem jár azonnali hibával, de többletfogyasztást, idő előtti tönkremenetelt idézhet elő


Jelentős százalékban akadnak olyanok is, akik teljesen elkerülik a rendszeres javításokat. "Autónk rendszeres ellenőrzése pedig elengedhetetlen, átlagos futásteljesítmény mellett évente legalább egy alkalommal nézessük át kocsinkat! Külsős szakember bevonása javasolt, mert a jelentkező hibák sok esetben lassan alakulnak ki, és a napi használat miatt nem vesszük észre a problémát" - tanácsolja Papp László, a Porsche Hungaria vezető oktatója.



"A rendszeres kontroll azért is fontos, mert így semmi olyan karbantartást nem mulasztunk el, melyek befolyásolhatnák autónk élettartamát vagy minőségét. Az olajcsere periódusok (motor, váltó) kihagyásával például költséges problémákat idézhetünk elő, vagy ha nem ellenőrizzük a fékek állapotát, balesetet idézhetünk elő" - tette hozzá.

Fontos karbantartási tételek

A mindennapos használat mellett a leginkább meghatározó időszaknak a motorolaj-csere periódus számít, ami típustól függően 15-30.000 kilométerenként szükséges. Az automataváltók esetében 60-80.000 kilométer a periódus. Hasonlóan fontos a fékfolyadék rendszeres cseréje, aminek a minősége jóval inkább idő, mint megtett kilométer függő, így két évente ezzel is törődnünk kell. A féktárcsa, fékbetét karbantartási igénye a vezetési stílustól függ, a csere esedékességéről érdemes szakember véleményét kikérni.


A javítások során a hazai autósok alapvetően árkérdést csinálnak a karbantartásból, jellemzően a legolcsóbb megoldást keresik. A márkaszervizek rugalmasan reagáltak e piaci igényhez, és jellemzően bővített szolgáltatásokkal, kedvezőbb feltételek mellett, gyári norma szerint meghatározott órákat számlázva szolgálják ki az igényeket.

A számos javítási csomag akár a 4-8 évnél idősebb autók tulajdonosainak is elérhetővé tehetik a márkaszervizek szolgáltatásait. Itt ugyanis az akut probléma feltárásán és kezelésén túl olyan gyárilag előírt javításokat, ellenőrzéseket is elvégeznek, amelyeket kizárólag a központi rendszeren keresztül lehet elérni.

Az idősebb autókat célzó ajánlatoknak köszönhetően egyre többen térnek vissza a márkaszervizekhez, hiszen a márkaszervizek - általában - felkészültebbek a versenytársaknál. A márkaszervizek esetében 1500-2000 féle célszerszám áll a szerelők rendelkezésére - a diagnosztikai eszközök ára például egységenként 2-4 millió forint között mozog.



A javítás mellett fontos szempont a felhasznált alkatrészek minősége is. A márkafüggetlen javítóműhelyek, s a magánvállalkozásban dolgozó szerelők gyakran használnak utángyártott elemeket, amelyek ugyan olcsóbbak a gyári alkatrészeknél, de minőségileg kifogásolhatóak, így cseréjük gyakrabban szükséges. Több autógyár kínál kedvezőbb áron alkatrészeket az idős autók számára, érdemes ezeket a lehetőségeket is számításba venni, főképp azért, mert az eszközökre garanciát vállal a szerviz.

"Amikor autót vásárolunk, tisztában kell lennünk azzal, hogy nem csak egy tárgyat veszünk meg, hanem egy közlekedési eszközt, aminek a fenntartása költséges. Akármelyik utat választjuk autónk karbantartására, kövessük az előírt periódusokat, s lehetőség szerint az ár mellett a szerviz kiegészítő szolgáltatásait is vegyük figyelembe. Egy márkafüggetlen műhely, egy magán szerelő felkészült lehet egy adott márka autóinak egy-egy problémáira, átfogó megoldást azonban kizárólag a márkaszerviz tud biztosítani. A legjobb példa erre, hogy a függetlenek által megjavíthatatlannak ítélt munkák esetében végül mindig a márkaszerviz nyújt megoldást" - mondta el Papp László.

"A minőség fenntartása mellett az is fontos szempont, hogy a használt autó piacon a vezetett szervizkönyvű autók nagyobb értéket képviselnek, s az eladások során is könnyebb dolgunk van, ha márkaszervizben javíttattuk a kocsinkat" - zárta gondolatait Frank György, a WeltAuto megbízott márkaigazgatója.

Forrás: WeltAuto Kezdőkép: L@da K@ta Art Design

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31