Tovább a tesztautóra.

Flash Bainite: az autógyártás forradalma?

Írta: TesztAuto.hu 2015-12-14 18:00:01

Forradalmian új acél feldolgozási eljárás könnyebb, erősebb, és olcsóbb autókat hozhat

Szöveg: Kiss Márk Képek: gizmag

Már 2011-ben bemutattak egy új hőkezelési eljárást, aminek segítségével az acél hihetetlen tulajdonságokkal ruházható fel. A „Flash Bainite” (Villám Bainit) sokkal olcsóbban, gyorsabban, és kevesebb energia befektetéssel elkészíthető a hagyományos acélelemekhez képest, miközben súlyviszony alapján erősebb a titánnál, és olyan hajlékony, hogy elvékonyodás, vagy törés nélkül is formára lehet préselni.

Jelenleg a világ 5 legnagyobb autógyártó mamutcége közül 3 már teszteli, és már rá is jöttek, hogy ezzel a technológiával olyan, vékonyabb szerkezeti elemeket készíthetnek, amik 30-50%-kal könnyebbek, és olcsóbbak a jelenleg használt acélhoz képest, mialatt a törésteszteken hasonló, ha nem jobb eredményeket érhetnek el. Ezek a számok forradalmi újításnak számítanak a jelenlegi autóiparban.

A folyamat lényege, hogy fogjuk a hagyományos, AISI1020 szénacélt, és ahelyett, hogy 10 percen át hőkezelnénk, ahogy azt a manapság használt acél alapanyaggal csinálják, egy futószalagra tesszük, indukciós hőkezelés alá vetjük, majd folyadékkal lehűtjük, mindezt nagyjából 10 másodperc alatt.


Amikor acéllal dolgozunk, kompromisszumot kell kötnünk az erő, és az alakíthatóság terén. A legerősebb acél a martenzit acél, ez az anyag azonban a kristályszerkezete miatt törékeny, és hajlamos elrepedni, ha megnyomjuk, vagy meghajlítjuk. Épp emiatt melegpréseléssel tudjuk formázni. A Flash Bainite szakít ezzel a technológiával, és a martenzit acélnál nagyjából 7%-kal erősebb anyagot hoz létre, miközben az anyag olyannyira hajlékony marad, hogy hidegpréseléssel is lehet formázni. A gyors melegítés, és hűtési folyamat a martenzit, bainit, és karbid különleges egyedét hozza létre (ha ennél részletesebben is bele akarunk merülni a témába, az interneten megtaláljuk a megfelelő forrásokat hozzá - a szerk.).


Ilyen tulajdonságokkal elméletileg az összes, martenzit acélból készült anyagot erősebbre tudnak megcsinálni, ráadásul sokkal olcsóbban. Ehhez még hozzájön, hogy bármilyen formát kialakíthatunk a hidegpréselés közben, és a Flash Bainite-ból vékonyabb anyag is hasonlóan erős lehet. Mindez annyira szépen hangzik, mint egy álom, azonban a legutóbbi tesztek azt bizonyítják, hogy ténylegesen meg is valósítható.


2013-ban pár autógyártó elkezdte tesztelni a Flash Bainite-ot, hogy az autóiparban miként lehetne felhasználni az anyagot. Vajon lehet belőle olyan formákat préselni, amikre az autógyártóknak szükségük van? Röviden és tömören igen. A Flash 1600-at (az AISI1020 acél Flash Bainite formája) éppúgy lehet hidegpréselni, mint a DP1180 erősacélt, persze ez utóbbi szilárdsága csupán 75%-a a Flash 1600-nak. Az autógyártók által készített próbamunkák ugyanolyan méretűek, és vastagok, mint az eredeti alkatrészek, ám az előállításuk miatt csupán harmad-, vagy feleannyiba kerülnek, mint a jelenlegi technológiával gyártott darabok.


A Flash Projectben részt vevő Gary Cola elmondta, hogy egy nagy autógyártó cég Flash technológiával készített oldalütközést elnyelő ajtóelemeket, tetősíneket, és más alkatrészeket, és szerelt be egy autóba, ami a törésteszten kiválóan magas eredményeket ért el.

„A gyártó állítása szerint a Flash 1500-zal a jelenleg használt DP1000 anyaghoz képest a súly 1/3-addal csökkenthető, ráadásul az előállítási költségek is csökkennek.” A tesztelések közben arra is rájöttek, hogy a Flash 1500 anyaggal olyan apró hajlításokat is létre tudnak hozni az anyagon, mint amikor csak simán félbehajtunk egy papírdarabot” - mondta Cola.

A Flash 1500 eljárással különlegesen meghajlított anyag kétszer olyan erős, mint a manapság használt DP780.


Egy másik gyártó, ami 10 millió autót készít évente, egy 3 milliméteres, 1,4 kg súlyú alkatrészt cserélt le a Flash eljárással készültre. Ez utóbbi csupán 0,9 kg-ot nyomott, és 2 milliméter vastag volt, mialatt ugyanazon a teszten hasonló sikerrel szerepelt. Így, a gyártó szerint, komoly költségcsökkenést lehet elérni.

Röviden, tömören:

A Flash Bainite egyre inkább mindennapi használat közelébe kerül, mivel könnyebb, és olcsóbb autókat tudnak vele gyártani, amik ráadásul sokkal környezetbarátabbak, miközben legalább ugyanolyan biztonságosak egy ütközés esetén.


Egy másik fontos szempont, hogy a beruházási költség is viszonylag alacsony.

„A beruházási költség nagyjából 300.000 US dollár egy egyautós garázs számára, míg a nagyobb berendezés 5 millió US dollárba kerül, amivel 75 millió US dollár értékű anyagot tudunk elkészíteni évente”
- mondta el Cola. El lehet képzelni, hogy az országban több száz kisebb műhely erősebb acélt képes előállítani, mint a nagy acélipar, a maga 7 emelet magas, 400 millió dollárba kerülő, hatalmas olvasztóival.

Egyelőre még nincs nagyméretű beruházás. Cola és a Flash Project csapat próbálják létrehozni a saját gyártóüzemüket, de remélik, hogy más gyártókat is érdekelni fogja a licensz. Ha az üzleti részt is jól csinálják, akkor ez a lehetőség óriási változásokat indíthat el a gyártás folyamatában. Érdemes lesz figyelemmel kísérni a fejlesztést.

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31