Tovább a tesztautóra.

Íme az eddigi legkönnyebb Audi

Írta: KT#14 2014-04-09 17:00:01

Történelme legkönnyebb sport-prototípusát készítette el az Audi: a 2014-es dízel-hibrid R18 e-tron quattro 870 kilós, elérve ezzel a minimális határt

Különösen nehéz feladat elé állította az Audi tervezőit a 2014-es szezon: minden eddiginél szigorúbb biztonsági előírások szerint kellett megépíteniük Le Mans-i prototípusukat. 1999-ben kezdődött versenysport-tevékenységük során még sohasem építettek ennyire komplex és ilyen könnyű versenyautót.

Az egymással ellentétes elvárások megoldandó problémái mindennaposak a konstruktőrök életében, legyen szó akár sorozatgyártású vagy éppen versenyautókról. Az új Audi R18 e-tron quattro megalkotása mégis különösen nehéz volt: az LMP1-kategóriájú versenygépek megengedett minimális saját tömege a tavalyi 915-ről 870 kilogrammra csökkent, az így megtakarítható 45 kilogramm pedig igencsak jelentősnek számít a versenysport világában.

Az új szabályokról

Az új műszaki szabályzat olyan sokrétű előírásokat tartalmaz, amelyek egészen újszerű megoldásokat követelve növelik az autó tömegét. Első ízben ír elő a szabályzat például a pilóták védelmét szolgáló oldalsó Zylon-paneleket, amelyek e különösen ütésálló és nagyszilárdságú anyag alkalmazásával segítenek megakadályozni, hogy baleset során oldalirányból hatoljanak be különböző tárgyak a vezetőtérbe. A 2014-től érvényes megnövelt terhelési határértékeknek megfelelően a teljes monocoque-vázat is újra kellett tervezni.

Szintén újdonság a keréktartó-heveder (kerekenként kettő), amelyek balesetkor a kerekek leválását előzik meg az autóról. A 2014-es Audi R18 e-tron quattro hátsó ütközésvédő elemmel is rendelkezik, amely szénszál-erősítésű műanyagból készült és hátsó ütközéskor hivatott felemészteni a becsapódás energiájának jelentős részét.

A szabályzat mindemellett az eddigi hat helyett immár hét előrementi sebességfokozatot is engedélyez. A sebességváltó új fogaskerékpárja, illetve annak mozgatómechanizmusa természetesen a mérlegeléskor is megmutatkozik. Minden szükséges műszaki megoldást összesítve több mint húsz kilogramm tömegnövekedés adódik.


A mérnökök feladata így nem kevesebb, mint az eddigieknél is könnyebbé tenni az újratervezett versenygépet, hogy az említett többlettömeg mellett is sikerüljön kihasználni az alacsonyabb minimális sajáttömeg-határ kínálta lehetőségeket. „Folyamatos fejlesztőmunkánk következtében már aligha találhatunk olyan megoldást, amely önmagában jelentős tömeg-megtakarítást eredményezne. Feladatunk így sokkal inkább az egyes részletmegoldások egyenkénti továbbfejlesztésében áll” – mondta Wolfgang Appel, az Audi Sport járműtechnikai vezetője.

Évről-évre szűkebbé válik a szabályok adta lehetőségek és a műszakilag megvalósítható közötti „játéktér”, az Audi azonban R18 e-tron quattro versenygépével az idei szezonra is meg tudta valósítani a saját tömeg terén megfogalmazott célkitűzését: a dízel-hibrid sportmodell elérte a 870 kilogrammos minimális határt.

Forrás: Audi

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31