Tovább a tesztautóra.

Tankoláskor elájultam - Renault Scénic 1,2 TCe teszt

Írta: Kátai Artúr 2013-03-22 11:00:01

Azt már korábban is megosztottam veletek, hogy szeretem a Scénicet. Gyerekkel, kutyával ideális autó, éppen ezért örültem neki, hogy kicsi turbós benzinmotorral is kipróbálhatom.

Az előző Scénic tesztben már minden praktikumot megmutattam nektek, de ismételjük át a lényeget. A magas építés miatt nekem sokkal természetesebb az üléspozíció, könnyebben találom meg az ideális beállításokat, mindezt úgy, hogy a mögöttem ülő térdének is marad bőven hely. Imádom a Scénic rengeteg pakolórekeszét, a padlóban található üreget, a hatalmas ajtózsebet és a tologatható, szintén méretes üreggel rendelkező könyöktámaszt, ami nem csak hasznos, de kényelmes is. Aki a kocsi további praktikus részeire kíváncsi, olvassa el nyugodtan az előző cikket, mert most a kis turbómotor kerül a fókuszba, mert egy erősen kétarcú egységről van szó, így nem árt körüljárni a témát alaposan.



Most tehát új motorral jött el hozzánk a Scénic, ami több szempontból fontos. Vannak ugyanis olyanok, akik meggyőződésből gyűlölik a dízeleket. A dízel drágább, ez talán az alapprobléma. Ott kezdődik, hogy magasabb az ára, de jól tudjuk, hogy azt, hogy mennyibe kerül egy autó, nem a vételi ár mutatja meg, hanem az ár mellett a szervizköltségek és a fogyasztás. A dízelek fogyasztásával nincs gond, de magasabb szervizelési költségeik, és drágább alkatrészeik okoztak már meglepetést azoknak, akik nem sajnálták az energiát arra, hogy kiszámolják, hogy valójában mennyibe kerül nekik az autózás. Aztán ott van a környezetszennyezés. Szén-dioxidból ugyan kevesebbet pöfög ki, de ott vannak a nitrogén-oxidok, meg a korom, ami sokkal károsabb rövidtávon egy emberre nézve, mint a szén-dioxid hosszú távon a légkörbe kerülve.



Szóval vannak a dízellel szemben ellenérvek bőven, de vannak olyanok, akiknek egyszerűen nem tetszik a dízel hangja, vagy karakterisztikája. Itt a jó hír nekik, megérkezett az 1,2-es turbós, benzines Scénic, amely a régi 1,6-os szívó benzinest váltja. Teljesítménye 115 lóerő, maximális nyomatéka pedig 190 Nm, mindez 2000-es fordulatszámon, szóval nagyon családiasra lett hangolva a motor. Ettől persze még nem biztos, hogy családbarát.
Az 1,2 TCe, és hasonló méretű társai arra lettek kitalálva, hogy nyugdíjazzák az 1,6 liter körüli szívómotorokat. Elsősorban ennek környezetvédelmi oka van, hiszen a jelenlegi mérési ciklust egy ilyen kicsi turbómotor jobban teljesíti, mint a nagyobb szívó. Hangsúlyozom, a mérési ciklusról van szó, komoly odafigyelés mellett, profi sofőrrel. Amint kiesünk ebből a ciklusból, például kizárólag városban, araszolva használjuk a kocsit, azonnal megugrik a fogyasztás, néha ijesztően. Sokkal jobban, mint amire egy 1,6-os szívónál számítanánk. A hagyományos, hétköznapi autóvezetőnek teljes szemléletváltáson kell átmenjen ahhoz, hogy ezeket a fogyasztási értékeket el tudja érni. Ha engedünk a csábításnak, és élünk a turbó nyújtotta plusz dinamikával, akkor a benzinkúton komoly pofont kaphatunk. Dinamikus, de semmiképp sem őrült módban levezetett 100 km után a következő értéket mutatta a kútoszlop:



Hangsúlyozom, hogy ez nem a hülyegyerek mód volt, sőt még fél-hülyegyerek módnak sem nevezném. Ez dinamikus, a turbó által nyújtott élmény kihasználására irányuló, szabályokat betartó autózás volt. Szóval érdekes paradoxon a turbómotor. Tatáknak való, ők elérhetik a jó fogyasztást. De ne legyünk igazságtalanok. A turbós, 1,2-es 7 liter körül is el tud járni, ami már elfogadható, és a lehetőség, hogy kicsit odalépjünk neki, az mindig adott.



De mit is kell tudni a Renault 1,2-es TCe erőforrásáról? A Renault Energy TCe 115 a Renault első olyan benzinmotorja, amely közvetlen benzin-befecskendezést és turbófeltöltést kapott. Ahogyan már említettem, az 1.197 cm3-es, teljes egészében alumínium szerkezetű motor az 1.6-os, szívó benzines erőforrás leváltására született, annál viszont 5 lóerővel, és 40 Nm-rel többet teljesít. A turbónak és a változó szelepvezérlésnek köszönhetően a motor maximális forgatónyomatékának 90 százaléka már 1500/perc fordulatszámtól elérhető, a csúcsnyomaték pedig a hétköznap használt fordulatszám tartományban 2000 és 4000 fordulat/perc között áll rendelkezésre, így a turbódízelekhez hasonlóan kényelmesen és rugalmasan autózhatunk vele. A befecskendező rendszer az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe juttatja be, mégpedig a motor pillanatnyi igénybevételétől függően. Ez a megoldás jobb hatásfokú égést, ezáltal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és CO2-kibocsátást biztosít. Hangsúlyozom, mindezt papíron, ideális körülmények között.



Sokszor találkoztam már autók belsejében a „gyerektükörrel”, de míg nem volt gyerekem, addig nem igazán értékeltem. Viszont amióta szülő lettem, ez az egyik leghasznosabb extra számomra. Mindig nagy kérdés, hogy hogyan tudom a gyereken tartani a szemem vezetés közben. Persze, sehogy, vagy legalábbis így kellene, hogy legyen, hiszen a sofőr dolga az, hogy az utat figyelje. Nálunk viszont mindig nagy dráma van, ha mondjuk szombaton délben, az uszodából hazafelé a kocsiban elalszik a gyerek, mert akkor hazaérkezéskor fel kell ébreszteni, ami komoly hisztifaktor, és így a délutáni alvás kezdete is csúszhat egy-két órát. Ezt úgy igyekszem elkerülni, hogy hazaúton folyamatosan szóval tartom a kölyköt, mondókázunk, énekelünk. De így sem látom azt, hogy mikor biccen előre a kicsi feje, és egy-két perc egyedül éneklés után már hiába jövök rá, hogy a kiscsaj kiszállt a buliból, elbuktam a kora délutáni pihenést. A plusz tükörrel viszont, oda-oda pillantva, kontrollálni tudom a helyzetet, és azonnal tudom, hogy mikor kell váltani a Boci, bociról a Mennyország Touristra.



Még mielőtt megvizsgálnánk a konkurenciát, jöjjön az ár. A Scénic 1,2-es TCe motorral alapfelszereltséggel nem kapható. A Dynamique csomaggal akciósan 5.430.000 forintot kell érte fizetnünk. A Ford C-Max, az 1 literes EcoBoost motorral, ami tavaly az Év Motorja volt, 5.360.000 forintért vihető el. Ez a 100 lovas verzióra igaz, a 125 lóerős változat 100.000 forinttal drágább ennél, viszont a két változat forgatónyomatéka megegyezik, mindkettőé 170 Nm. A C-Max ára az alap, Trend felszereltséggel értendő. A Volkswagen Tourant indítja ebben a kategóriában, és itt is van kicsi, turbós, benzines motor a kínálatban. Az 1,2 TSi-vel szerelt, 105 lóerős Touran alapfelszereltséggel 5.786.350 forintba kerül.



A végső konklúzió az, hogy lehet takarékosan vezetni a Scénicet az 1,2-es turbómotorral, de szemléletet kell váltanunk. Ugyanis ha azt hisszük, hogy ezekbe a motorokba a turbó azért került bele, hogy öröm legyen velük az autózás, akkor a benzinkúton csalódni fogunk. Viszont ha megtanuljuk helyesen kezelni az újdonságot, akkor valóban lehet egy jól fogyasztó, és szükség esetén dinamikus autónk, aminek a fenntartási költsége alacsonyabb lehet a dízelénél, és nem mellékesen az ára is az, hiszen hasonló felszereltségű Scénicet 1,5-ös, 110 lóerős DCi-vel jó 400.000 forinttal drágábban vehetünk.

Hozzászólások

  • Attila
    2017-11-23 16:11:03
    Megane Grandtour ugyenezen 1.2 TCe motorral nekem nyáron 6.5-6.8L, benne egy Görögoszági nyaralás is végig klímával, és 7.2L télen, csúcsforgalmi döcögést is beleértve a mindennapi használatba. Az M0-st ~5L-rel viszi 100km/h-val.


  • Csaba
    2017-11-04 20:59:32
    Nagyon jó kis cikk, mostanában tervezek autót cserélni, ezért számomra hasznos volt.
    Mivel én nagy városban lakom és 90%-ban városi rövid táv amire használom ezért modernebb diesel nem jöhet szóba (részecske szűrő és egyéb nyalánkságok...).
    Eddig is benzines autóim voltak, és jó volt "hallani" hogy leírják a valós fogyasztási adatokat, mert mindíg azzal kell szembenézzek, hogy másnak az 1,4 vagy 1,6 os autója milyen keveset fogyaszt, ellenben nekem 10liter (télen nyáron).
    Mivel sokat gondolkoztam az 1,5 turbós benzin és a "jól bevált" 1,6 szívó változó vezérlésen, ezért számomra hasznos volt a cikked.
    Lehet, hogy rosszul látom, de számomra ami konklúziót leszűrtem, hogy azonos tömegű autót a jelenlegi menetdinamikához hasonló mennyiségű üzemanyagra van szükség, lehet az 1,2 turbó, vagy 1,6 szívó benzin.

    Üdv:
    Csaba

  • Tibor
    2017-02-19 19:03:47
    A legtakarékosabb vezetési stílus mellett sem sikerült a városi fogyasztást 10 liter alá vinnem ! Grand Scénic 3 1,2 TCE

  • MEta
    2016-12-10 10:39:34
    Ne is hasonlíts már össze egy dízel motort egy turbo benzinnel, mert a kettő ég és föld. A D4D egy dízel, amit hosszú távon érdemes használni, nem pedig városban. Az 1,2 Tce egy pörgős turbo benzin, amit vegyesen lehet használni rövid és hosszú távon. Igaz kb 7,5 literes fogyasztáson. Nekem ilyen cliom van, és megmondom neked hogy nem adnám oda egy szar dízelért.

  • Lesli
    2016-09-26 23:31:57
    Bosszantó fogyasztási adatok ! De sajnálok mindenkit, mert a Toyota 1,4 D4D - et hajtok hat éve, 5.5 / 100km nél nem tudtam többet belepumpálni, akár tél-akár nyár /klima/, de inkább 5,2 l. És erröl a motorról oly kevés szó esik, pedig akinél számit a fogyasztás, keresve sem talál megfelelöbbet !

  • tesztautó
    2013-03-22 12:08:44
    Köszi, igazad van.

  • grs
    2013-03-22 11:45:45
    Ft nagy F-fel, forint kis f-fel, nem lenne nehéz megjegyezni!



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31