Tovább a tesztautóra.

Írta: Benkő Zsolt 2014-10-07 15:50:54

Elegance és F Sport kivitelben próbálhattuk ki a japán Luxus-Lexus SUV-t.

Mint minden új autó először az érzékekre hat. Látjuk a rengeteg új képet, videót róluk, és beférkőzik a tudatalattinkba. Ott addig motoszkál amíg vagy kialakul a birtoklási vágy, vagy nem és elengedjük a témát. Ugye sokaknak ismerős ez az érzés? Ez az NX Lexus is ilyen. Nagyon ilyen. Will I Am a reklámarca ennek a típusnak, akivel nyilvánvalóan nem az öregeket célozták meg a Lexus marketingesei. Ennek ellenére Magyarországon már 45 db-ot eladtak még azelőtt, hogy igazából megjelent volna az újdonság. Ebből látszik, hogy még mielőtt bárki megérintette volna, már most sokan beleszerettek a gépbe, tehát jól hat az érzelmekre...



Mészáros Mihályt a LEXUS BUDA marketing vezetőjét kérdeztem a modell sikerességéről

- Minek köszönhető ez a sok megrendelés már most a megjelenés pillanatában?
- Az előrendelés során főleg olyan ügyfelekkel találkoztunk, akik már találkoztak Lexus autókkal vagy esetleg most is tulajdonosai egynek. Így ők már ismerik és szeretik is ezeket a termékeket, a formaterv elég volt nekik, hogy meggyőzze őket arról, hogy nekik ilyen autó kell. Esetleg a megrendelt autó színe lehet kérdéses, de általában ez is gyorsan eldől. :)
- Milyen felszereltségi szinteket rendeltek?
- Általában egy új autó megjelenésekor a legmagasabb felszereltségeket rendelik és ahogy haladunk az időben úgy csökkent az extrák száma is, de egy szint alá azért nem esik be soha, hiszen mi Lexust árulunk. Így történt ez most is kb. 85-15% az arány a fullos felszereltségű autók javára. Szerencsére az ügyfeleink az alapmodell esetén is már egy jó autót kaphatnak, amit azért még tovább lehet fejleszteni extrákkal.



No de lássuk mit is kaphatunk a pénzünkért. Egy biztos a Lexus mindig jól felszerelt autóival tudott eladásokat generálni a piacon, úgy, hogy közben a márka presztízsét is sikerült egyre több emberhez eljuttatni, és ma már a Lexusról mindenki tudja, hogy a felsőkategóriás ligában játszik. Mindezt erősítik azzal, hogy prémium autók között ár érték arányban többet nyújt a versenytársaknál. Erre jó példa most is ez a táblázat ahol meg lehet figyelni, hogy alakulnak az alap és a teljes extrás árak az európai gyártóknál...

  

Range rover Evoque

10.984.000 – 19.900.000 Ft

Audi Q5

12.470.000 – 23.016.000 Ft

BMW X3

12.514.000 – 21.573.000 Ft

Mercedes GLK

13.247.000 – 20.162.000 Ft

Lexus NX300h

11.350.000 – 17.900.000 Ft

Ebben a táblázat is megfigyelhető, ha valaki racionális alapon dönt az autóvásárlás mellett, az is a Lexus kereskedésekbe hajtja a vásárolni szándékozókat. Nem titkolt célja ez a hazai képviseletnek is, hogy aki most szeretne autót vásárolni, az mindenképp próbáljon ki egy Lexus-t, mielőtt döntést hoz.
Úgy látszik ezt elég jól csinálják a hazai képviseletnél, mert egyre többen választják ezt a prémium márkát. A prezentáción hallottak szerint hazánk majdnem 2,5%-os piaci részesedését Európában csak Lengyelország előzi meg, utánunk a Hollandok állnak a sorban. A németeknél pedig a egyáltalán nem népszerű a Lexus, mindössze 0.1% vásárlónak támad kedve az Audik és BMW hazájában egy japán gépre. Pedig a Lexus ár-érték arányban nagyon odatette az NX-et a konkurenciához képest. Teljes felszereltséggel 17.9 Millió forintba kerül, ha esetleg még metál szín is kellene hozzá, akkor még kb 200.000-et kell leszámolnunk a kereskedés kasszájába. Ahogy a fenti táblázatban is látszik, ellenfelek ennél jóval többe kerülnek.
No de mit is kapunk a pénzünkért?


Kétféle megjelenésű változatot választhatunk. Az egyik az Elegance a másik az F Sport. Természetesen ezeken belül további felszereltségi szintek kaphatóak.
A legnagyobb különbség a vásárló felhasználási módjától függ. Természetesen az elegánsabb modellbe fényűzőbb extrák kerülhettek, ilyen például a 14 hangszórós Mark Levinson hifi, amely 14 hangszórójával (amelyek egyébként az ultrakönnyű kategóriába tartoznak) és a legrosszabb minőségű mp3-at is átkonvertál a legjobb minőségűre, hogy a hegyi patakok kristálytiszta vízének a csobogására emlékeztessen a hangzás. Ezt a rendszert Clari-Fi rendszernek hívják. Will I Am ezen a pontos biztosan elégedett az autóval...


Kívülről is látható a különbség, a vízszintes hűtőrácsokkal az elegánsabb modell rendelkezik, a sportos grillráccsal pedig az F Sport.
Ezen sokkal hangsúlyosabb a hűtőmaszk nyílása, nekem már egy kicsit túl nagy is ez a száj, ami leginkább a Predator szájára emlékeztet.
Belül ha jobban szétnézünk, találunk két F1 stílusú váltókart a kormány mögött, és az üzemmód kapcsolóval egy Sport+állást is bekapcsolhatunk. Ilyenkor a hangszórókból motorhang szintetizált hangját hallhatjuk, az amúgy nem túl csendes autóban. Szerencsére kikapcsolható, de egyszer-kétszer el lehet vele kápráztatni a haverokat.


Az F Sport változatban Sport+ módban megtalálható az adaptív futómű állítás is, amely 20-80 milliszekundum alatt képes az autó lengéscsillapítóit az útnak megfelelő keménységűre változtatni. Az úttartással egyébként sincs baja a kétkerék-hajtású változatban 1715, a négykerék-hajtású 1785 kilogrammos autónak. Szépen ott van az úton. Azonban ebbe a D-SUV kategóriába ez a súly teljesen szokványos. Ezzel nincs is semmi baj, ha egy nagy dízelmotor ketyeg az autó orrában, ott lehet is érezni a nyomatékot, amely egyébként ebben az autóban is van szép számmal, csak a fokozatmentes váltó karaktere teljesen átalakítja a jelen lévő nyomaték elég nagy részét motorbőgetéssé.

De hát manapság még ezzel jár egy hybrid autó. Ilyen a többi Toyota által gyártott Hybrid is. Ettől függetlenül szerintem ide jobb lenne egy dupla-kuplungos rendszerű automatikus váltó, vagy még egy manuális egység is...
Az Atkinson rendszerű 2.5 literes motor 155 lóerő és 210 Nm, amelyre a két hátsó kereket hajtó villanymotor segít rá. Az összteljesítmény 197 lóerő. EV (electronic vehicle – elektromos üzemben) módban akár 70 km/h-val is suhanhatunk egy darabig, anélkül, hogy a benzinmotor bekapcsolna. Ez az egyik nagy előnye a hybrid hajtásnak a dízelekkel szemben, a másik pedig az, hogy az autó súlyelosztása sokkal kedvezőbb, hiszen az akkumulátorokat a tömegközépponthoz közel lehet beépíteni. Így nem egy orr-nehéz bálnával közlekedünk. A 4WD hajtáslánc ugyan nem a Land Cruiserből érkezett, de akinek tervezték azoknak biztosan elegendő lesz. Persze, hogy a kiszemelt célpont a tehetős fiatalok, akik sokat járnak a nagyvárosokban, esetleg egy-két gyermeket cipelnek óvodába, iskolába. Na nekik ennél jobb választás csak akkor lehetne ez az autó, ha még egy ügyesebb váltót is párosítottak volna a négyhengeres blokkhoz. Ha valakinek nem tetszene a hybrid hajtáslánc, jövőre jön a 2.0 -es turbós erőforrással felszerelt erőgép, amely bizonyára jobban fog menni, de biztosan a fogyasztása is jóval magasabb lesz. Ennek a hybridnek a gyári fogyasztási értékei 5.0L/100 km, amelyet mi jelentősen túlléptünk a teszten. 7,6 és 8,5 liter körül mozgott a 100 km-re vetített fogyasztási adat.

Ami még nagyon fontos az NX esetében az az, hogy a belső tér kialakításánál fő szempont volt az elegendő fej és lábtér is amiről a teszten mi is meggyőződhettünk. 190 centiméteres kollégám mögött az én 186 centimmel simán elfértem, és a fejünk fölött is akadt még 3-4 centiméternyi hely.
Kütyübuziknak már telefontöltőkábelt sem kell magukkal vinniük, mert a vezeték nélküli töltés is megoldott a csúcs telefonkészülékekkel. Ha már teljesen wireless minden, akkor miért ne legyen benne wi-fi is. persze, hogy van, így menet közben a navigáció is wi-fin keresztül frissíti a közlekedési információkat. Ha pedig a hátsó ülésen unatkoznának a gyerekek, vagy a főnök hátul utazik, akkor elég a kezükbe nyomni egy laptopot vagy tabletet...


Természetesen kívül ami világít, az mind LED, belül pedig még érinteni sem kell a belső világítás kapcsolóját. Elég 2-3mm-re közel tenni a kezünket hozzá és máris "lőn világosság"

Házon belül

Természetesen joggal vetődik fel a kérdés, hogy mennyi köze van ennek a RAV4-eshez, amely a Toyota hasonló kategóriájú autója. Nos nem sokban. A padlólemez egy kicsit, kb 20 %-ban azonos, de egyébként szinte mindent újraterveztek. Persze azért vannak ismerős részletek, például a belső tér kapcsolói, amely 4-5 csoportra bontva mindenfelé megtalálhatóak az autóban, és nekem még a műszerfalon lévő bőr varrásának a stílusa is kicsit a fullos RAV4-et idézte, amivel abban az autóban egyáltalán nincs baj, ebbe viszont én nem tenném bele. Lehetne egy-két döntéshozó német vagy francia esetleg olasz kolléga a japán autók belső terének a tervezésénél, mert ez a belső kialakítás még nem a japánok erőssége. 


Na jó azt elismerem, hogy a szellőztetett bőrülések azért már elég szépek voltak és a fűthető kormány fogása is kiváló lehet nap mint nap...



Melyiket választanám? Azt hiszem annak ellenére, hogy a sportos autókat kedvelem, a váltó miatt inkább az Elegance lenne a befutó nálam. A hybrid hajtás és az ár is szimpatikusabb nekem, mint az említett konkurencia autóiban lévő hajtáslánc, ezért én inkább egy ilyennel járnék a napi dolgok intézése közben. Ha sűrűn hosszabb útra kellene terveznem, akkor meggondolnám a döntést a hybrid és a dízel között, de most amire használom az autót, arra ez tökéletesebb lenne.

Tudtad-e? Mi az a Jedlik program?

Kár, hogy hazánkban szinte semennyire nem támogatja az állam a full hybrid autók használatát csak azokét amelyek konnektorból tölthetőek (plug-in hybridek). Hogy miért azt ne tőlem kérdezzétek, de ez mindössze annyit jelent, hogy a regisztrációs adóból le lehet vonni egy kis összeget, amely ennek a LEXUS NX-nek mindössze a metálfényezését fedezi... Pedig ha lenne valami parkolási kedvezmény, vagy adókedvezmény az ilyen autók használatához, akkor nagyon sok kis Yarist láthatnánk suhanni, (mert 4-5 millió forintért már kapni ilyeneket).
Persze a Jedlik program keretein belül most megpróbálnak minél több elektromos töltőállomást kiépíteni, de azt lássuk be, hogy az elektromos autók még korántsem jelentenek akkora alternatívát a közlekedőknek, mint a hybridek. Még nagyon drágák, és kicsi a hatótávolságuk.

A kormány környezetvédelem iránti elkötelezettségének egyértelmű üzeneteként értékelik az autópiac szereplői a készülő Jedlik Ányos-programot, azonban az elektromos autók magyarországi elterjedésében a különféle kedvezmények és megfelelő töltőállomás-hálózat mellett meghatározónak tartják azt is, hogy milyen áron lehet e-autót, illetve hozzá áramot vásárolni.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tavasszal jelentette be, hogy intézkedéscsomag készül az elektromos autók elterjedésének támogatására, amelynek keretében adókedvezményekkel, támogatásokkal, parkolási és közlekedési könnyítésekkel ösztönöznék a környezetbarát modellek használatát. A Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy ehhez 2020-ig körülbelül 68 ezer töltőállomás is létrejöjjön.

Magyarországon 2010-ben adták át az első elektromos töltőállomást, azóta néhány tízes nagyságrendben nyíltak elektromos autók töltésére alkalmas állomások. Ezekből kilencet működtet az Elmű, amely így akart részt vállalni a környezetbarát közlekedés népszerűsítésében. Ezeknél a kutaknál 2014. végéig ingyen tankolhatnak az elektromos autók. Boross Norbert, az Elmű-Émász csoport szóvivője szerint a kísérleti üzemben működő kutak tapasztalatai azt mutatják, hogy az ingyenes tankolás nem elég ösztönző az e-járművek érzékelhető szaporodásához. Amíg egy középkategóriás e-jármű ára 10 millió forint körül alakul, nem térülhet meg a tulajdonosa számára. Meghatározó tényezőnek nevezte az áram árát is. Rámutatott: még nem lehet tudni, hogyan alakítja a kormány a későbbiekben az áram mint üzemanyag árát, miután nem háztartási áramról van szó, és hogyan viszonyul majd ez a többi üzemanyaghoz, terheli-e például jövedéki adó. Boross Norbert jelezte: az Elmű az idén még kilenc töltőállomány nyitását tervezi, ezek kiépítése néhány százezer forinttól több millióig terjed. A kutak fizetőssé tételével a cégnek számlázási és tarifarendszert is ki kell alakítania - tette hozzá.

Az elektromos autók villanymotorral hajtott járművek, amelyeknek fő erényük, hogy szennyezőanyagot nem bocsátanak ki és csöndesek, emiatt a városi közlekedésre rendkívül alkalmasak. Az energiát az autók számára jellemzően újratölthető nikkel-fém hidrid vagy lítium-ion akkumulátorok biztosítják, amelyek viszonylag drágák. Ez az autó árában is megmutatkozik, amely akár 50-80 százalékkal is magasabb lehet, mint egy hasonló kategóriájú hagyományos üzemű járműé. További költséget jelent, hogy akkumulátorának élettartama 3-5 év, tehát cserélni kell.
A jelenlegi e-modellek egy töltéssel átlagosan 100-200 kilométer megtételére képesek. Hátrányuk, hogy feltöltésük időigényes, a töltő típusától függően 1-8 óráig is eltarthat.



No majd látjuk, egy biztos, a hybridek már itt vannak és igazi alternatívát jelentenek az autósoknak. Nem lehetne ezt a Jedlik programot vagy valamiféle valós kedvezményrendszert mégis kiterjeszteni rájuk???



Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük!

További sok-sok kép a jobboldali galériában. Kérlek tekerj feljebb!


Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31