Tovább a tesztautóra.

Das e-Auto. VW e-Golf teszt

Írta: TesztAuto.hu 2016-01-25 20:00:01

Egyszerűen elektromos - szól az új villanyGolf szlogenje. Kipróbáltuk, mit tud százon, illetve mennyit megy el egy feltöltéssel...

Szöveg: Pacsorász Viktor Képek: Benkő Zsolt

Kezdjük egy kis matekkal. Az átlag magyar autó futásteljesítménye évi 8000 km. Ha ezt az e-Golffal tesszük meg, az nagyjából évi 60000 Forint. Sokat klímázva, zenét hallgatva, kihasználva a kellemes gyorsulást. Ez egy 4 fős, nagyon takarékos család villanyszámláját éppen megduplázza. Feltéve, hogy gázzal főznek, fűtenek.

Ha egy hasonló menetteljesítményű és méretű robbanómotoros autót szeretnénk, az bekajálja a 9 litert városban. Evvel a benzinköltségünk, mai árakon kb. 230.000 forint. Tehát évi 170.000 forintot spórolunk az üzemanyagon, de úgy is számolhatunk, hogy 8.000 kilométerenként 170.000-t.


Következtetés: mégsem az üzemanyagköltség miatt érdemes e-Golfot venni. De akkor miért? Mert csöndes, mert jól megy és mert valószínűleg így kevésbé szennyezzük a környezetet. A közvetlen környezetünket egészen biztosan. A környezetszennyezés mértéke az ország energiatermelésének megújuló hányadán múlik.

Magyarország persze jól le van maradva az uniós átlagtól, de még az kötelezően előírttiól is. Azért ez ne kedvetlenítsen el senkit. Még mindig jobb egy városon kívüli, jól megtisztított “kipufogójú” hőerőműből származó energia felhasználásával terhelni a levegőt, mint odapöfögni az óvódáscsoport orra alá a városban.


Persze vannak, akiket az motivál, hogy ingyen is fel lehet tölteni itt-ott az elektromos autókat, de ez elképesztő szarrágás. A használtauto.hu-t nézve megállapítható, hogy a kocsi értékvesztésével évente kb. 2 milliót bukik a tulajdonosa. Nagyjából a harmincszorosát az üzemanyagköltségnek.

Ha már a költségeknél tartunk. A VW maga is elismeri, hogy most még pusztán gazdasági szempontokból nézve nem éri meg elektromos Golfot venni, egy hasonló teljesítményű benzines vagy dízel helyett. Az elektromos 5-6 milliós felára nagyon sok tankolásra és kötelező szervizszámla kiegyenlítésére elegendő. A Volkswagen közgazdászai mostantól nagyjából 2-3 évre jósolják azt a napot, mikor az akkumulátorok ára annyira lecsökken, hogy pusztán anyagi szempontból is megéri elektromos autót venni.


A kötelező szervizeket az e-Golffal sem lehet megúszni. Csak fogy benne ez az. Leginkább persze az első gumik, mert gyorsulgatni tényleg élvezet vele. Ráadásul kanyarodni is, mert az akkumulátorok a kocsi aljában vannak, így a kasztni alig dől. A kormányzás pontos és sportosan keveset kell fordítani a kormányon, ami ráadásul nagyon jó fogású.

Az hogy a hetes Golf jó kocsi, minden egyébben megnyilvánul. Az egész beltér nagyon összeszedett. Ha meg nem sietünk, csak úgy kocsikázunk, az kifejezetten pihentető. Mikor a feleségem beült, ez volt az első mondata pár perc után. “Milyen nyugtató” Ráférne a pesti közlekedésre sok-sok e-Golfos.


Aki vezetett már automata váltós kocsit, annak semmi furcsa nem lesz az e-Golfban. Van aki arra panaszkodott, hogy túl erős a motorfék, ha elvesszük a gyorsítópedálról a lábunkat. De szerintem ez egyáltalán nem furcsa. Pár perc alatt rááll az agyunk és a lábunk erre.

Fékezni szinte nem is kell, ha előrelátóan vezetünk. És ez nem azt jelenti, hogy tötymörgő útakadályok vagyunk, csak simán haladunk a forgalom ritmusával. A műszerfal mindig érthetően tudósít, hogy épp mennyit fogyasztunk, vagy épp termelünk.


Kifejezett öröm egy meredek lejtőn gurulni és nézni, ahogy tölt a gép. Meglepően meredek lejtő kell ahhoz, hogy igazán tekerjen a generátor, de egy benzines autó maximum nem fogyaszt, ha leállítom a motort lejtőn gurulás közben, ez viszont mérhető nyereséget termel.

Aki odafigyelt általánosban fizikaórán, vagy nagyjából értelmezni tudj egy Elmű számlát, az ez e-Golf műszerfalán is ki tud igazodni. Liter/kilométer helyett kilowattóra/kilométerben számol, de hamar megszokható.


És most nézzünk mélyen magunkba. Mi szükség van olyan barbár dologra, mint a robbanómotor? Semmi. Mit tesz hozzá az autózás élményéhez? Valójában semmit, hacsak nem valami szépen röfögő V8 motorról van szó. Ma Budapesten már szinte több elektromos autót látunk/hallunk mint vényolcast. Különös élmény volt, mikor a Megyeri úton összeakadtam egy Audi R8-al...

Gondoltam kergetőzzünk kicsit és közben hallgathatom a beszűrődő V8 hangját. Le is tekertem az ablakokat. Végig a Váci úton, majd át az Árpád-hídon maradéktalanul kihasználtuk a 70-es sebességhatárt. De pár perc mámorító hangorgia után ugyanolyan nagyra értékeltem az e-Golf csendjét, mint a teszt első pillanatában. És mennyivel élhetőbb lenne a város mindenkinek, ha minden autó ilyen csendes lenne. Halk gumisurrogás és pici szélzaj, ennyi. Még elképzelni is öröm.


De az elfogult ömlengés után jöjjön valami negatív. Nem lesz hosszú. A hatótáv kevés. Bár értékelendő, hogy képes megfutni a katalógusadatot. És ez nagy szó a benzines/dízel hazugságokkal szemben. Viszont érzékeny a konnektorra, amiből tölteni akarjuk.

Alapból 10 Amperrel tölt, amit minden normális elektromos hálózatú ház, bármelyik konnektora ki tud szolgálni. Én is rátettem a legközelebbire. Simán fel is töltődött egy éjszaka alatt. Amúgy is a lassabb töltést szereti az aksi. De másnap ugyanoda dugva ugyanazzal a kábellel már nem akart elindulni a töltés. Sehogy sem.


Nem tudom mi lehetett az ok, de aggódva kellett elindulnom, hogy vissza tudok-e jutni a kereskedésig. Se zene, se klíma, se önfeledt indexelgetés. Szerencsére nem kellett generátoros kocsit hívni hozzá. Hogy mi lehetett a baj, arra nem kaptam választ.

Ezen kívül csak egy zavaró pont volt a kocsiban, hogy amikor anyósként utaztam benne, nyomta a bal térdemet a műszerfal kemény műanyaga. Ez azért volt különösen zavaró, mert tíz centivel fölötte, már puha műanyagra vált a beltér. De ezt csak 210 centiméteres magasság felettiek élvezhetik. Mondjuk nekik meg biztosan lesznek más bajaik.


Összességében egy mindennapi városi használatra kiváló autó az e-Golf. Ha a 7-es Golf prémium termék, márpedig az, akkor az elektromos változat prémium a négyzeten, de úgy hogy közben ez nem is látszik rajta. És ez lehet, hogy sokaknak baj. Ők vesznek Teslát háromszor annyiért és egymás elől vadásszák majd el az ingyenes töltőket...


- technikai információk a VW weboldalán



Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31