Tovább a tesztautóra.

Blog - A Sámán az autókról: A nagy gyerekülés teszt

Írta: TesztAuto.hu 2015-12-04 16:00:01

Focus, Passat, Audi A6. Három különböző kategória. Három gyerekülés. Face your Fear!

Mi ez a blog?

A Sámán kapcsolatot teremt az Istenek-Emberek-Autók világa között. Elmondja benyomásait és tapasztalatait, hogy jobban boldoguljatok a járművek világában. "A Sámán olyan személy, aki gazdag (képi, mozgási, nyelvi, zenei) kódrendszerrel fejezi ki magát, saját kultúráját és annak szimbolikáját jól ismeri, így hallgatósága előtt hiteles és a tudás bizonyosságával nyilvánul meg"


Először nézzük az általános feltételeket, adatokat, amelyekre a további autóknál már nem térünk ki külön.

A családban a három gyerkőc kora: három és fél, hat és fél, kilenc évesek. Átlagos testalkatúak. A jelenleg használt ülések ugyanebben a sorrendben: Römer King TS 9-18 kg (I. kategória), Cybex Free 15-36 kg (II/III. kat.), Cybex Solution Tourago 15-36 kg (II/III. kat.), és egyik sem isofixes, de teljesítik az ECE R44/04 szabványt, és az ADAC (Német Autóklub) tesztjeiben a legjobbak között vannak.

Több éves darabok, anno 45-50 ezer Ft körül volt a Römer, 25 ezer körül a Cybex-ek. Mindhárom ülést az autó hárompontos övével rögzíthetjük, de míg a Cybex esetében a gyermeket is ez tartja, addig a Römernél van egy beépített ötpontos öv.

A Römer van a jobb oldalon, az a legvédettebb hely az autóban, középen a középső srác, hogy apa jobban kilásson hátra, bal szélen ül a legnagyobb. A kicsi lassan kinövi az I. kategóriát (a feje teteje feljebb lesz az ülés tetejénél), a legnagyobb pedig már csak a magasító részt használja az ülésből, a háttámla ugyanis leszedhető.

Tudom, hogy sok szülő az 5-6 éves gyerekét is magasítóba ülteti, kényelem, spórolás, tájékozatlanság az oka, mittudomén, de ilyenkor a felnőttre méretezett beltér védelme kevés egy olyan kis testnek. Attól, hogy az övet feléri, a feje és a felsőteste nem lett kevésbé sérülékeny, nem is ott helyezkedik el, ahol egy felnőtté, tehát kell a fej- és oldalvédelmet ellátó támla.

Tapasztalatom szerint akkor érdemes váltani, amikor túl magas vagy vaskos lesz ahhoz a gyerek, hogy elférjen a II-III. kategóriás ülésben. Hamarabb növi ki széltében, mert a fejtámlát magasra lehet húzni.
Mit nézünk egy adott autónál?

Elsősorban azt, hogy a hátsó üléspadra egymás mellé elfér-e a három gyerekülés. A második szempont, hogy mennyire könnyű/nehéz a gyerekek bekötése úgy, hogy gyors legyen, nekik és nekem ne fájjon. Van, hogy az ember nem fér hozzá az ülésben lévő csathoz, de legalább megvágja a kezét valami vas, esetleg az öv tekeredik el a francba.

Végül az sem mindegy, hogy az autó ülésébe mennyire illeszkedik, mennyire támaszkodik bele a gyerekülés holtjáték nélkül. Hisz annál biztonságosabb, és a helyet is így lehet a legjobban kihasználni.



A Fabia remekül szerepelt a Nagy Gyermekülés teszten. Most egy kicsivel nagyobb autókhoz nyúltunk, mégpedig abban a hitben, hogy ezek csak jobbak lehetnek. Hmmm, jobbak?

Új tesztalanyaink egy-két-három kategóriával nagyobbak, mint a Fabia Combi, de szedánok: Ford Focus (2012), Volkswagen Passat VI (2010), Audi A6 (2010).

A teszt szempontjai: hogyan fér el hátul a három gyerekülés (elfér-e), mennyire nehéz/könnyű betenni őket, hozzáférhetők-e a csatok a ki- és becsatolásnál (egykezes művelet a cél), mekkora a fejtér a gyerekülések fejtámláinál. A részeredményeket egy összbenyomással fejeltük meg („jobb, vagy rosszabb, mint a Fabia?”), ebben természetesen némi szubjektív ítélettel.

A nemhivatalos mérés alapján a hátsó traktus legszűkebb távolsága (az ajtókönyöklők között): Audi és Passat 133 cm, Focus 132 cm. Csak emlékeztetőül: a Fabia 123 cm-rel nagyon megfelelő helykínálatot adott. Kiderült, hogy a tíz centi plusz szinte semmit nem jelent.

Az Audinál kijött, mennyire sokat számít az üléspad kialakítása az üléskomfort és a szubjektív térérzet („elférünk/nem férünk el”) szempontjából. Az A6-os igazából négyszemélyes, a középső hely szükségből van meg.


A szélső helyeknél a pad jól formázott, ettől a gyerekülések alja nem fekszik föl vízszintesen, befelé dőlnek. Kényelmetlen lehet párszáz kilométert megdőlve leutazni! Természetesen egy vagy két ülés jól elfér hátul, mert akkor a mélyedésbe tesszük, de itt nem ez a kérdés. A szélső ülésen csak a befelé dőlés miatt lehet maximumig kihúzni a fejtámlát, egyébként megfogja a tető.


Maga az autó kevésbé magas, mint a Fabia, ezért a szülő nehezebben hajolgat be, amikor a gyereket beköti (ez egyébként általában érvényes a négyajtós kocsikra). Az üléspad arányaiból látszik, hogy a középső hely szűkebb, a csatokat is ide integrálták. Ráadásul hogyan! Az A6-os egy Tigris tank.

Amit rögzítettek, azt odavasalták: a csatok nemhogy nem lifegnek (egyik véglet), de olyan merevek (másik véglet), hogy a biztonsági öv csak merőlegesen talál bele a csatba, a kézfejnek pedig nincs ehhez helye.


A középső ülést ki kell mozdítani, ALÁ becsatolni az övet, majd visszarakni az ülést. Na most, próbáljon bárki egy gyerekkel megrakott gyerekülést kijjebb húzni, bekötni, visszarakni stb. Audi A6: kettes, maximum kegyelem-hármasalá.

Passat: az Audihoz képest kicsit jobb a helyzet. A befelé dőlés kisebb (kevésbé formázott pad), a csatok tartójának van egy kis játéka. Nem tágasabb a beltér, hanem könnyebb az ülések kezelése.


A középső üléshely itt is szűk, a szélsők fejtámlái itt is határoltak, de a csatok kezelhetősége miatt az összkép jobb. Erős hármas, majdnem négyesalá. Viszont érvényes mindkét nagyobb autóra, hogy az átlagnál erősebben formázott (=felnőttnek kényelmes) ülésekre nem támaszkodik föl tökéletesen egy gyerekülés támlája és padja („lötyöghet”), még egyetlen gyerekülés használata esetén sem könnyű megtalálni a jó helyzetet. Ez nem tetszett.


Focus: itt is van némi ülésformázottság, de a három gyerekülés egyenesen áll, jól elférnek, még a becsatolás is itt volt a legkönnyebb.


Negatívuma, hogy nem túl tágas a fejtér és a lábtér: a szélső ülés fejtámlája megakad a tetőben, a behajoló felnőtt is vigyázzon a homlokára/tarkójára. Az összkép itt jobb, négyest kap a Focus. Kombiként valószínűleg még jobb lenne.


Lehet, hogy részeredményeikben jobbak, de összképben a Fabiát nem nyomta le egyik sem. Kicsit olyan, mint egy B-csoportos raliautó. A parkolóban nem választanád, de a pályán mindent visz. Keressük a trónfosztót! Valami azt súgja, hogy körülnézünk az egyterűek és a terepjárók között - három különálló ülés rulez!

Folytatjuk!

- még több Sámán: asamanazautokrol.blogspot.hu


Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31