Tovább a tesztautóra.

Írta: Csősz Dani 2015-09-24 17:00:01

Lebukott a Volkswagen a csaló dízelekkel. Már ha le lehet bukni olyan dologgal, amit mindenki tud. Az egész egy rossz vicc, aminek nagyon súlyos következményei lehetnek

Évről évre az autógyártóknak egyre komolyabb károsanyag kibocsátási határoknak kell megfelelniük. Nem csak a szénmonoxid és széndioxid a problémás. A gázolajjal működő motorok kipufogógáza nagy mértékben tartalmaz különböző nitrogénoxidokat, melyek rákos megbetegedéshez vezethetnek, valamint apró kis részecskéket, melyek lerakódnak a tüdőnkben vagy belső szerveinkben.

Éppen a káros egészségügyi kockázat miatt léteznek emissziós normák. Egyes piacokon, ahol nem ennyire ésszerűtlenül drága az üzemanyag mint nálunk, bizony fontos tényező lehet, hogy az adott autó melyik kategóriába esik. Sőt adókedvezmény is jár a környezetkímélő példányokra. Az amerikai piacon csak az elmúlt pár évben kezdtek megnőni a dízel motorok eladásai. Éppen a magas normáknak is megfelelő autók miatt. Mi magyarok vagy a mindenkori magyar kormány nem lát el ilyen messzire. Az üzemanyag drága, a dízel keveset eszik, a dízel jó. Egy átlagos magyar idáig jut el. Hangsúlyoznám, hogy ez nem az egyes emberek hibája hanem annak a rendszernek amiben élni kénytelenek. Mi sajnos kénytelenek vagyunk ilyen rövidtávon gondolkozni.

A károsanyagok szintjének csökkentéséért az autógyártók rengeteget kutattak és fejlesztettek, nyílván a profit szem előtt tartása mellett. Nem kell hőbörögni, hogy a rohadt multi csak még gazdagabb akar lenni. Naná. Nézzünk kicsit magunkba. Ki nem? Azonban ne felejtsük el, hogy ez a rohadt multi emberek százezreinek ad munkát. A fejlesztésekkel először megszülettek a katalizátorok, majd a kipufogógázt saját magával megetető motorok, a részecskeszűrők és megérkezett az Ad-Blue is. Ezekkel az alkatrészekkel a legmodernebb dízel motorok már képesek voltak megfelelni a méréseknek. Igen ám, de milyen méréseknek?



Még jó pár évvel ezelőtt az autógyártók kibulizták maguknak, hogy az emissziós méréseket fékpadon végezhessék. Ezek a körülmények pedig köszönőviszonyban nincsenek a valósággal. Ki is használják ezt a gyártók. Az összes fejlesztési irány, mint a start-stop rendszerek, a kis köbcentis turbó motorok, vagy az újabb szűrők használata azért alakult ki, hogy a padon szép értékek szülessenek, amiket azután be lehet írni a katalógusba. A számokkal pedig autókat lehet eladni. Tegyük most azonban a szívünkre a kezünket. Ki hitte el idáig a gyári fogyasztásadatokat? Remélem nagyon kevesen. Mindannyian tapasztalatból tudjuk, hogy nagyon nehéz megközelíteni azokat az értékeket hétköznapi használat során. Ha tudjuk, hogy a fogyasztás sem igaz, akkor miért lenne más a helyzet a károsanyag kibocsátással?

Idén májusban a Sunday Times végzett egy vizsgálatot 29 Euro 6-os dízelen, közúti forgalomban. A vizsgált autókból mindössze öt, azaz öt teljesített a normának megfelelően. A BMW X3 és az Opel Zafira hozták a legrosszabb eredményt. Ezeknél az engedélyezett nitrogénoxid kibocsátás tízszeresét mérték. Természetesen bukott itt mindenki más is. A Volkswagen kétezres dízele és a Mazda 2.2-es Skyactiv dízele egyaránt. Egy másik német vizsgálat is hasonló eredményekre jutott. Ott egy Volkswagen CC-t egy BMW 320d-t és egy Mazda 6-ot vizsgáltak. A három autó átlagos nitrogénoxid kibocsátása kilencszeresével lépte túl a megengedettet. Ezen vizsgálatok eredményei ismertek voltak a hatóságok, a szakma és a civilek előtt is. El is indult egy új mérési módszer megtervezése.



Erre most jönnek az amerikaiak és feltalálják a kereket. Persze már ők is rég tudják, hogy a Volkswagen (is) csal a mérések során. Többször is figyelmeztették a német autógyártót, hogy kezelje a problémát. A Volkswagen ennek ímmel-ámmal eleget is tett és visszahívott pár autót. Az újonnan forgalomba helyezett autók azonban megint csak nem voltak képesek a környezetvédelmi értékek betartására, ami az Egyesült Államokban még szigorúbb mint nálunk. Majd azt is kiderítették hogyan csal a Volkswagen. Kiderítették… A németek megmutatták nekik azt a pár sort a motorvezérlő kódjában, ami lehetővé teszi, hogy az autó érzékelje mikor próbálgatják épp tesztpadon. A Volkswagen sem hülye ám. Nem azért csal ilyenekkel mert szeret rosszfiút játszani, hanem mert rákényszerül. Több szakértő is állítja, hogy a jelenlegi dízel technológia nem elég fejlett ezen emissziós értékek betartásához. A normák felállításához pedig nem mindig kérnek fel szakértő mérnököket. A károsanyag kibocsátásának csökkentésével romlik a teljesítmény és a vezethetőségi élmény is. A megbízhatóságról nem is beszélve. Márpedig megbízhatatlan, rossz autót marha nehéz eladni, még ha környezetkímélő is.



Több szempontból is furcsa ez a jelenlegi botrány. Egyrészről az a szabály, hogy a mérés padon zajlik és ott kell megfelelnie az autónak. Ez olyan mintha egy Forma 1-es pilótának azt mondanák miután megnyerte a futamot, hogy bocs de egy másik mérleg szerint túl könnyű az autód ezért diszkvalifikálunk. Ott is megvan az adott eszköz az adott mérés szabályos lebonyolítására. Ez pont így van itt is. Ettől függetlenül átvert minket a Volkswagen? Igen át de épp a rosszul kidolgozott szabályok tették ezt lehetővé.

A másik amiért furcsa a helyzet. Miért pont a Volkswagen? Tudjuk, hogy minden márka csal ezeken a teszteken. Akkor miért épp a Volkswagent rángatták elő az amerikaik? Nem akarok összeesküvés elméleteket szőni de nem fura, hogy a legnagyobb európai autógyártó kapja most az összes sarat épp mikor javulnának az eladásai az amerikai kontinensen is?  A büntetés mértékéről nem is beszélve. Mert az tényleg vicc. A General Motors hibás gyújtáskapcsolója 90 halálesetet és 163 sérülést okozott. 35 millió dollárra büntették őket. A Volkswagenre most 18 milliárd dolláros büntetést akarnak ráverni. 72 milliárdot ér a cég. Ez az összérték 25%-a. A kár azonban nem csak ennyi. Mindemellett az összes érintett autót vissza kell hívni és kijavítani a hibás szoftvert, ami újabb millió dollárjaiba fog kerülni a cégnek. Majd szépen lassan megjelennek a polgári peres helyzetek, azokkal az emberekkel, akik azt mondják, hogy a Volkswagenek kipufogógáza miatt lettek rákosak és igazuk lesz. Ezen emberek kártérítése és a perek költségei szintén zsebbe nyúlósak lesznek. Ezeken felül pedig még ott van a botrány miatt elbukott piac, az eladások és így a profit csökkenése, a részvények mélyrepülése és még ezer dolog, ami sújtja most a vállalatot.



Most persze könnyen vállat vonhat mindenki, aki nem érintett közvetlenül Volkswagen konszern ügyekben. Azonban ne felejtsük el, hogy ez a hatalmas cég a mi kis országunkban is több ezer embert foglalkoztat a győri Audi gyárban. Európában és az egész világon pedig még sokkal többet. Márpedig ilyen mértékű piac csökkenés és büntetés kifizetése könnyen egy cég működőképességébe kerülhet. A Volkswagen csődje pedig az egész világ gazdaságára jelentős hatással lenne. Ettől függetlenül nem gondolom, hogy a Volkswagen belebukna ebbe az ügybe. Legalább is remélem mert egyszer nagyon ki akarok próbálni egy új 911-et.



A Volkswagen hibázott és csalt, amiért büntetést érdemel. Azonban a büntetés mértékének meghatározásánál tekintettel kell lenni arra is, hogy a többi autógyártó is hasonló cipőben jár illetve, hogy a Volkswagen az egész világ gazdaságát tekintve egy meghatározó vállalat, amely rengeteg ember megélhetését biztosítja.
Szakértők bevonásával készíteni kell egy új emissziós törvényt úgy Európában mint az Egyesült Államokban. Ha a zöldek nem akarnak engedni az értékekből, akkor az autóvásárlókat kell megtanítani arra, hogy a 70 lóerős dízel ugyanolyan jó lesz mint a 240 lóerős ha csak a boltig közlekedik az ember.

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31