Tovább a tesztautóra.

Árverő – Fiat Tipo bemutató

Írta: Szeifert Richard 2016-03-23 19:00:01

Nem rosszindulatból, de megpróbálta kicsit megtéveszteni vevőit a Fiat a kilencvenes évektől. Nem igazán volt ugyanis alsó-középkategóriás szedánjuk. Az új Tipót azonban már eleve egy elegáns négyajtósnak tervezték

A Fiat 500 és leszármazottai nem kisebb hírességeket nyertek meg maguknak, mint Jennifer Lopez, Charlie Sheen vagy Ben Stiller. A „csinkvik” azonban nem képesek egy egész gyártót eltartani, így az olaszoknak elő kellett állni egy olyan modellel is, ami olcsóbb az 500-as família minden tagjánál, de kielégíti akár egy négytagú család igényeit is.


Bár szépen fogy, de azért nem döntöget rekordokat az 500L. Igaz, nem is az volt a Fiat célja, hogy tömegeket nyerjen meg vele. Elsősorban a kis 500-ast kinövő családokra gondoltak a modell megalkotásakor. A Punto Evo annak ellenére, hogy a kisautók között elég tágas, legyünk őszinték, már nem a legmodernebb. A belőle faragott Fiat Lineáról pedig azonnal lerí, hogy nem szedánnak tervezték.


A Tipo nagyot szólt 1988-ban, annyira, hogy 1989-ben az Év autója címmel díjazták. Leszármazottai azonban nem durrantak ekkorát. Azt pedig az árra igen érzékeny vásárlók sem vették be nálunk, hogy az alsó-közepes modellekre csak egyszerűen ráaggattak egy nagyobb fém hátsót, majd jó vastagon fogott a ceruza. Egyszerűen nem vették olyan sokan a Tempra/Tempra S.W., majd a Marea/Marea SW párost. Kellett tehát egy igazi szedán, a neve pedig legalább annyira volt fontos, mint az ára.


Nem tudom magamban tartani, így rögtön az elején lelövöm a poént. Az új Fiat Tipo bevezetéséhez olyan árat találtak ki, hogy gyakorlatilag fényes nappal lophatnak, akik rábólintanak. Az Opening Edition változatban a legkisebb, 1,4 literes benzinmotor mellé ugyanis a legmagasabb felszereltségi szinten túl odaadják a navigációt, a 17-es kerekeket, a tolatóradart és nagy adag krómot 3.990.000 forintért. Ez mindössze 500 ezer forinttal több, mint a fapad verzió.


Nagy tervei vannak a Fiatnak az alsó C-szegmensben, ahol a Renault Fluence a listavezető. Tavaly több mint 800 darabot adtak el belőle. A Tipo ezt a szeletkét kell elhappolja francia vetélytársa elől, hogy a kategória élmenője lehessen. Ezért idénre 6-700 szedán eladását tervezik a hazai szalonokban, de nyáron még jön az ötajtós és a kombi változat is, ezekből újabb 3-300 darab értékesítése a cél.


A ma Tipóját az alapoktól új autónak tervezték. A kasztni 80%-a nagy-és ultranagy szilárdságú acélból készült. Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet építettek a bódé alá. Az autó dizájnerei pedig arra törekedtek, hogy ne hasonlítson a Tipo egyetlen most futó Fiatra sem. Az extralistát viszont úgy tervezték meg a szakemberek, hogy ne jöjjön zavarba a leendő vevő. Vagyis, arra csak a legszükségesebbeket tették fel.


Így az új Tipo nem áll meg helyettünk, nem parkol be magától és nem figyelmeztet minket, hogy álljunk meg pihenni. Viszont ABS és vészfékasszisztens, borulásgátló, valamint menetstabilizáló is jár alapáron, és nem kell attól sem tartani a sofőrnek, hogy emelkedőn csak kézifékkel tud majd elindulni, ugyanis a visszagurulásgátló is benne van a legolcsóbb Tipóban.


Tolatóradarért és tolatókameráért, illetve navigációs berendezésért még a legmagasabb árkategóriákban is fizetni kell. A tempomat vagy az esőérzékelő pedig felszereltségfüggő, hogy extra pénzért lehet-e hozzájutni. Manuális klíma van az alapverziókban, ám érdekes módon csak két légzsákot adnak a fapados modellekbe. Viszont a második szinttől már nem csak az oldal, hanem a függönylégzsákokat sem kell beikszelni nekünk, azt ugyanis adja a Fiat.


A motorválaszték négytagú. Két benzines és két gázolajos erőforrásból lehet választani. A legkisebb benzines 1,4-es, 95 lóerős és 127 Nm a forgatónyomatéka. Üresen 1150 kiló ez a változat, a 11,5 másodperces gyorsulási adat a kis lökettérfogathoz képest baráti, a 185 km/h-s végsebesség pedig bőven elég. Az 1,6 literes benzines már 110 lóerős és 152 Nm leadására képes, viszont bő 50 kilóval nehezebb is, ráadásul csak automatával lehet megrendelni. Így a 11,2 másodperces 0-100-as sprint és a 192 km/h-s végsebesség szinte alig különbözik az alapmotorétól. Mind a manuális, mind pedig az automataváltó 6 fokozatú.


Dízelfronton sincsenek nagy meglepetések. A már jól ismert 1,3-as és 1,6-os MultiJet gázolajosokból lehet választani. A kisebbik erőforrás 95 lóerő mellett 200 Nm nyomatékot produkál, a nagyobbik 120 lovacskájához 320 Nm párosul. A kis dízel ugyanolyan nehéz, vagyis 1205 kilós, mint az 1,6-os benzines, a nagyobbik gázolajos Tipo pedig 1270 kilót nyom a mérlegen. Az 1,3-as öngyulladós ötös váltót kapott és 11,7 s alatt futja a 100-as sprintet, az 1,6-os viszont 6 gangos egységgel készül és 9,7 szekundum alatt letekeri a 0-100-at.


A hazai bemutatón az alap benzines és a legerősebb dízelmotoros Tipókat lehetett kipróbálni. Én az 1,4 literes belépőmotorra voltam kíváncsi, szerintem ugyanis abból veszik majd a legtöbbet. A 95 lovas egység bőven elegendő az átlagos tempó eléréséhez, nyilván nincsenek hatalmas tartalékai, viszont már akár 60 km/h-nál is elbírja a hatodik fokozatot és ha rendesen kihúzatjuk, akkor azért némi dinamizmust is elérhetünk. A futómű kellemes, még a 17-es kerekek sem tették túl feszessé. Az útegyenetlenségeket is bátran kezeli a futómű, nem fogja különösebben megizzasztani a bal egyben ülőt a Tipo úton tartása.


A fékek pedig abszolút elegendőek a ménes megzabolására, pontosan adagolható a lassuláshoz szükséges erő. Először fel sem tűnt, hogy hátul dobfék kandikál ki a könnyűfémfelnik mögül. A fogyasztás viszont más kérdés, ugyanis ha valaki folyamatosan zargatja az autót, a gyári 5,7 literes érték nyilván álom marad. A tesztkörön nem is lehetett értékelhetőt mérni, de szerintem a 6 liter környéke még előzésekkel is tartható.


Már kapható a hazai kereskedésekben az új Fiat Tipo. Az alap, 1,4-es modell 3.705.000 Ft helyett most 3.490.000 forintért hazavihető, az 1,6-os benzinest pedig 4.605.000 Ft helyett 4.290.000 forintért kínálják. Az 1,3-as MultiJet dízel árcéduláján 4.290.000 Ft szerepel (az eredeti ár 4.505.000 forint lesz), míg a combos, 1,6-os gázolajos most akár 4.890.000 pénzért is hazavihető (5.205.000 Ft helyett). Ezek a bázis verziók, de az abszolút meglepetés a már említett Opening Edition modell 3.990.000 forintos vételára az 1,4-es benzinmotorral, és ebben minden elérhető extra benne van.


Jól döntött a Fiat, amikor nálunk Tipo néven vezette be újdonságát. Sokakban ugyanis már most is nosztalgikus érzéseket vált ki az egykori modell. Az ötajtós és a kombi várhatóan nyáron csatlakozik majd a kínálathoz és ezekhez majd lehet 1,4-es, 120 lóerős TJet benzinmotort is rendelni.



Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31