Tovább a tesztautóra.

30 éves a Seat Ibiza - modelltörténet

Írta: TesztAuto.hu 2014-04-23 14:00:01

A spanyol márka legsikeresebb modellje már harminc éve van jelen a piacon. Az Ibiza a Seat legkeresettebb, a legtöbb példányban eladott modellje - saját szegmensében már 15 éve tartja vezető helyét a spanyol piacon

Az 1984-es párizsi Autószalont nagy gonddal választották ki arra, hogy az Ibizát bemutassák a nagyvilágnak. Ez nagyon emlékezetes esemény volt, miután ez volt első termék, amit a cég, mint teljesen önálló vállalat alkotott meg. Az a pillanat vetette meg a rendkívüli népszerűségének alapját, amely mind a mai napig tart. Ezt az is jelzi, hogy a gépkocsiból eddig majdnem öt millió darabot értékesítettek.


A húzónevek szövetsége

Az 1984-ben bemutatott első nemzedék nagy újdonságot jelentett, hiszen a Seat Ronda alapjára építették, úgy, hogy egyesítse a nagy teret és a felsőbb kategóriás modellekre jellemző belső kényelmet egy sokkal kisebb karosszériában (3.6 méteres hosszúságú volt). Ezen a projekten a Seat ismert cégekkel működött együtt, így például az olasz formatervező, Giorgio Giugiaro cégével, az Italdesign-nal, az ipari téren a Karmannal, illetve a motoroknál alkalmazott technológia kapcsán a Porsche-val. (A rendszert "Porsche System"-nek hívták, és ez a felirat ott szerepelt az Ibizák motorblokkján.) Az Ibiza "érkezése" új életet adott a cég a barcelonai vámszabad területnek hívott Zona Franca-ban lévő gyártósorába. A 44 LE-től 100 LE-ig terjedő teljesítményű benzinmotorok választékával, illetve a hatékony 55 LE dízelmotorral az Ibiza a hazai és a külföldi vásárlók számára egyaránt nagy vonzerővé vált. Az export számok kiválóak voltak, és 1990-ben már a 119.000 darabot is meghaladták.

A kezdeti háromajtós változatok után az Ibiza ötajtós modelljei 1986-ban jelentek meg annak érdekében, hogy a nagyobb tér iránt igényt mutató vásárlók figyelmét is "magukra" vonják. Mindezen túl az első, azonosítható modellnévvel jellemezhető Ibiza a 100 lóerős motorral szerelt SXI volt. Ezt a gépkocsit 1988-ban dobták piacra, és "előfutárként" szolgált a jelenlegi CUPRA és FR modellekhez. Hétéves piaci jelenlét után a modell 1991-ben teljes átalakításon esett át, amit New Style-nak neveztek, és elsősorban az orr-rész formáját érintette (ez kerekebbé és áramvonalasabbá vált, ill. új ütközőket és légterelőket kapott), valamint a belső borítások kiképzését, amelyek megerősített kormányt és jobb hangcsillapítást jelentett. További fejlődést jelentett a Sport Line változat kijövetele, amelyet az akkor legkorszerűbb, 1700 köbcentis, 110 lóerős System Porsche motorokkal szereltek fel. A rákövetkező évben a Seat Ibiza az 1992-es Barcelonai Olimpiai játékok hivatalos gépkocsijává vált. Az 1984-es beindítástól 1993-ig, az utolsó darab legördüléséig, a barcelonai Zona Franca-ban lévő üzemben gyártott, az Ibiza első nemzedékéhez tartózó gépkocsiból 1.308.461 darabot értékesítettek.


Az első modell, amelyet a martorelli üzemben gyártottak

1993-ban a spanyol márka bejelentette az Ibiza második nemzedékét, amely a sikeres első nemzedék nyomvonalában kívánt haladni. A Seat hosszú története külön, kizárólag ennek a modellnek szentelt fejezet tartalmaz. Ez volt az első gépkocsi, amelyet az új, martorelli üzemben gyártottak. Ez a mérföldkő reménnyel töltötte el a vállalat vezetőit és az új nemzedékhez tartozó modell számára fantasztikus kezdetet harangozott be. A modell bemutatására az 1993-as barcelonai autószalonon került sor.

A stílusbeli változások szembeszökőek voltak: a gépkocsi kerekebb és áramvonalasabb formát kapott, és azt a normálisan a korszak magasabb gépkocsi kategóriájába tartozó modellekhez járó felszerelésekkel és motortechnológiával látták el. E tulajdonságok mintegy ugródeszkaként szolgáltak az Ibizának ahhoz, hogy belevesse magát az piacokba, ahol egyértelműen nagyra értékelték gépkocsi kiváló ár/minőségi arány tulajdonságát.

A második nemzedékhez tartozó Ibizát a Volkswagen Csoporton belül fejlesztették ki, és ennél a gépkocsinál összességében hat motor közül lehetett választani: benzin, dízel és turbódízel változatban. A karosszériát illetően három- és ötajtós modellek léteztek. Abban az időben az Ibiza óriási lépést tett a gyártás minősége terén, és az első modell volt a saját kategóriájában, amelyet 90 lóerős befecskendezős turbódízel (TDI) motorral láttak el. Három évvel később, 1996-ban ezt a nagy tettet az Ibiza megismételte a 110 lóerős befecskendezős turbódízel motorral, amely a saját kategóriájában a legerősebb dízelmotornak számított, miután két évvel azt megelőzően, 1994-ben még a 130 lóerős, 16 szelepes GTI változat számított a korszak legsportosabb motorjának.



Ugyancsak 1996-ban, ezzel egy időben gyártási újításokat vezettek be, amelyek között szerepeltek például az egy darabból készült álló ütközők, illetve az új motorok. A Seat a látványos Cupra változatot (a Cup Racing szó rövidítésből) is bemutatta, amelyet a 150 lóerős, 2 literes, rendkívüli mutatókat produkáló motorral láttak el, és amelynek a kinézete is hihetetlenül sportos volt. A gépkocsi már rendkívül türelmetlenül várt bemutatóját a Seat arra használta fel, hogy megünnepelje a 2 literes motoros gépkocsik FIA rali világbajnokságán a Seat Ibiza Kit Car-ral elért csodálatos győzelmét. Ezt a címet a következő két esztendőben, 1997-ben és 1998-ban is sikerült megőrizni. Az 1997-es év arról is emlékezetes, hogy akkor jelent meg az első négysebességes, automata sebességváltóval és a 101 lóerős, 1.6 literes, befecskendős benzinmotorral felszerelt Ibiza.

Az 1999-es barcelonai autószalonon az Ibiza megújított, "kipofozott" stílusjegyekkel rukkolt elő. A teljesen megújított kinézet jelei a gépkocsi belsejében és külsején egyaránt felfedezhetőek. Ez nagyobb reflektorokat, illetve a márka új imázsához jobban illő és passzoló hűtőrácsot jelentett. A kocsi belsejében megjelent egy többfunkciós, nagy méretű kiemelkedő képernyő, amely a fedélzeti computer, a klíma berendezés és a rádiókészülék információt jelenítette meg. Egy évvel később, 2000 májusában, éppen egybeesve a Seat fennállásának 50. évfordulójával, a vállalat bemutatta az új Ibiza Cuprát, amelyet egy 156 lóerős, 1.8 literes turbómotorral szereltek fel. Ez a gépkocsi volt a saját kategóriájában az első, amelyet ESP-vel, elektronikus stabilizáló programmal láttak el. A Seat Sport által a világversenyeken a hatéves rallye program során megszerzett tapasztalatokból a vásárlók már röviddel az Ibiza Cupra R bevezetése után profitálhattak: ez volt az első tömegesen gyártott modell, amelyet a cég sport részlege fejlesztett ki. Ezt az exkluzív autó csupán korlátozott kiadásban, 200 darabos mennyiségben volt elérhető. Felszereltségéhez tartozott a nem kevesebb, mint 180 lóerős, 1.8 literes, 20 szelepes turbómotor. Az értékesítés meghaladta a korábbi nemzedékű gépkocsik piaci adatait, 1993 és 2002 között 1.522.607 darab Seat Ibizát adtak el.


A dinamikus futómű bevezetése

A harmadik nemzedékhez tartozó Ibiza 2001-ben látta meg a világot, és új ugrást jelentett a minőségi gyártás, a motorválaszték és a dinamikus teljesítmény terén. Valter de Silva felelt a formatervezésért, és ő egy vonzóbb karosszéria-formát vezetett be. Ez hangsúlyozta a gépkocsi megnövelt agilitását. Ténylegesen 2001-ben az Ibiza volt a márka első modellje, amelyik teljes egészében bevezette a dinamikus futómű (agile chassis) koncepcióját. A martorelli Műszaki Központ által kidolgozott koncepció a dízel motorok határát 130 lóerőre húzta fel. 2004-ben az Ibiza a 20. születésnapját nagyratörő módon ünnepelte: 3.3 millió legyártott gépkocsival, és a két új sport változat bevezetésével.

Ezek azok, amelyek később a spanyol márka két "jelszavává" váltak: FR (Formula Racing) a 130 lóerős, 1.9 literes TDI és a 150 lóerős, 1.8 literes turbómotorokkal, ill. a CUPRA, amelyiknek a 160 lóerős, 1.9 literes TDI motorja a saját szegmensében a legerősebb dízelmotor volt. A 180 lóerős 1.8 literes, 20 szelepes benzinmotor kiemelkedő teljesítménnyel büszkélkedhetett. 2006 februárjában az Ibiza egy sportosabb és határozottan korszerűbb imázst indított be magáról. A legfőbb fejlesztések magukba foglalták az új belső kárpitozást és az új ütközőket, miközben a gépkocsi palettája 18 verziót jelentett, vegyítve az 5 kárpitozási szintet és a 11 különböző motor lehetőségét.

Az Ibiza Ecomotive változatát 2007-ben mutatták be. 80 lóerős, 1.4 literes TDI motorral szerelték fel, és a DPF részecskeszűrővel is ellátták. Saját kategóriájában a legkörnyezet-barátabb modellé vált, CO2 kibocsájtás csak 99 gramm volt kilométerenként. A harmadik nemzedékhez tartozó Ibizából összességében 1.2221.200 darabot adtak el, és ez a gépkocsi a piaci bevezetése óta a saját szegmensében a legjobban értékesített modell.


A szépség és a technológia vegyítése

Az Ibiza létrehozása, 1984 óta egyfolytában a Seat ikonja, a márka képének megtestesítője, és a márkának az egész világon a legismertebb modellje. Ennél az oknál fogva az Ibiza új nemzedékének érkezése 2008-ban annak bizonyítéka volt, hogy az Ibiza bárhol is jelenjen meg, mindenütt lelkesedést és csodálatot váltott ki. 2008-ban a Seat a negyedik nemzedékhez tartozó Ibiza bevezető kampányát két kulcsszóval indította. Ez a két szó tökéletesen összefoglalta a vég új gépkocsijának tulajdonságait: szépség és technológia. Ehhez egy harmadik jellemzőt is hozzá kell adni: a minőséget.

Ez a minőség kéz a kézben halad a kocsi belső terének és külsejének stílusjegyeivel, miután a "Nyíl Forma" koncepció az új Ibiza orr részének sportosabb, jobban azonosítható külsőt kölcsönzött, mint amilyennel a korábbi változatok rendelkeztek. Ezt az élesebb geometriai vonalaknak, az akkori Seat formatervező igazgató, Luc Donckerwolke szellemi termékének köszönhetjük, illetve az autó magán viseli a márka hagyományos "Dinamikus Vonalak” továbbfejlesztett változatának jegyeit is, amelyek a gépkocsi hosszában végighúzódó vonalakra utalnak.



Ezt az új nemzedékhez tartozó Ibizát két megkülönböztethető karosszéria stílus jellemzi: a kétajtós Sport Coupé és az ötajtós (változat). Mindezen túl a standard felszereltségi fokozat magában foglal olyan elemeket, mint például a fej- és mell-légzsákok, elektronikus stabilizáló program (Ez volt az első modell, amelyiknél az egész modell paletta fel van szerelve az elektronikus stabilizáló programmal- ESP-vel), a visszagurulás gátló, az alacsony keréknyomás kijelző. Mindezek a felszerelések hozzájárultak a vezetés kényelmének és a biztonságnak a javításához. Az Euro NCAP által megszervezett törési tesztek során az eredmények megerősítették a Martorelli Műszaki Központ kiváló munkáját.

A gépkocsi 5 csillagos értékelést kapott az utas védelemre, 4 csillagosat a gyermekbiztonságra és 3 csillagosat a gyalogos védelemre. Az új Ibiza az erre a szegmensre kifejlesztett és felhasznált Volkswagen platformnak köszönhetően ugyancsak kiváló dinamikus tulajdonságokat mutatott. Mindezt tovább erősítette a hétsebességes, közvetlen kapcsolású sebességváltó, amelyet ebben a kategóriában első alkalommal társítanak a 105 lóerős, 1.6 literes benzinmotorral, és ennek köszönhetően a márka új gépkocsija privilegizált helyzetbe kerül a versenytársakkal összehasonlítva.

Összességében a negyedik nemzedékhez tartozó Ibizánál hat motor közül lehet választani, három benzinmotort (70 LE, 1.2L; 85LE, 1.4 L; 105 LE, 1.6 L.) és DPF részecskeszűrővel ellátott három dízelmotort ( 80 LE, 1.4 TDI; 90 LE és 105 LE 1.9 TDI). Mindegyik gépkocsi rendkívül alacsony CO2 kibocsájtási mutatókkal rendelkezik, és különös hangsúlyt helyeztek az új, 80 lóerős TDI Ecomotive változatra, amelyik a kilométerenkénti 98 gramm kibocsájtási szintjével a legkörnyezet-barátabb modellé vált a saját szegmensében. E gépkocsi mutatóit tovább erősíti, hogy - gyári számítások alapján - kombinált fogyasztása 100 kilométeren csupán 3.7 liter.

Sportos kivitelek: Cupra SC, Bocanegra

A legsportosabb változatok 2009-ben jelentek meg. A kezdő modell a háromajtós CUPRA SC volt, amelyet közvetlen kapcsolású sebességváltóval (DSG) szereltek fel, amelyben a hajtásról a 180 lóerős, 1.4 literes TSI benzinmotor gondoskodott. Ezt a modellt követte szorosan az SC, az ötajtós FR, amelyekben 150 lóerős, 1.4 literes TSI motor volt, és ez után következett a 143 lóerős FR TDI 2010-ben. A teljes felszereltség magában foglalta a XDS önzáró elektromos differenciálművet és az AFS technológiájú bixenon fényszórókat. A sportos gépkocsik skálája a csúcspontját a Bocanegra változatokkal érte el.



A Bocanegra tisztelgés volt az 1970-es években létezett, legendás Seat 1200 Sport “Bocanegra” előtt. Az új nemzedékhez tartozó Bocanegra fehér és piros színben volt elérhető, és a fekete orr részével felidézte a legjobb pillanatokat a márka elmúlt korszakbeli életéből. A Bocanegra prototípusa gyakorlatilag stílus alapként szolgált a 2008-ban a genfi autószalonon bemutatott új Ibizához.



2010-ben megérkeztek a 75 lóerős, 1.2 literes TDI, illetve és a 105 lóerős, 1.2 literes TSI motorok. A TDI motort az Ecomotive változatokba szerelték. Ennek fogyasztási mutatója 3.4 liter volt 100 km-en, és a CO2 kibocsájtása 89 g/km. Még ugyanabban az évben az Ibiza modellek palettája kibővült, és megjelentek a családi használatra szánt ST változatok. Ez a lépés ismét bizonyította, hogy a saját szegmensében a spanyol márka rendelkezett a legszélesebb, legteljesebb választékkal.

2012-ben a Seat Ibiza mindhárom karosszéria változata átesett a mindeddig utolsó stílusbeli megújításán, melyre a CUPRA esetében 2013 elején került sor, és ez többek között a megnövelt dinamikus teljesítményt és LED technológiájú bixenon fényszórókat jelentette.

Forrás: Seat

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!


Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX
  • A Honda vezetést segítő asszisztenst mutatott be

    A CES2017 kiállításon mutatták be a Honda új fejlesztéseit. A technikai fejlesztéseknek hála, már motorozni sem kell tudni tökéletesen... A sajtóközleményt ezúttal változatlan formában közöljük

  • Alfa Romeo Giulia teszt és Playmate csemegék

    Hátsókerekes Alfával nyertem versenyt úgy, hogy most voltam életem első ilyen rendezvényén! :)

  • Egyedi DS modellek jönnek

    A DS a Párizsi Autószalonon mutatja be új szolgáltatását, amelynek keretében az ügyfelek teljesen az igényeikhez igazíthatják DS-ük külső és belső megjelenését

  • A nap videója: GYMKHANA NINE - Block új filmje

    2016 nagy év volt a Hoonigan Racing Division és Ken Block számára, aki az idei év már második Gymkhana videóját készítette el

  • Kombiterem - Ford Focus ST kombi TDCi teszt

    Óriási megtiszteltetés, ha elsőként kapunk meg egy tesztautót. Én azonban legalább ennyire örültem annak, hogy a Ford Focus ST-t az utolsó körére vihettem el. Így legalább az is kiderült, mennyire bírja a nyüstölést a sportverzió. Volt meglepetés.

www.tesztauto.hu / 185.80.49.31